Chefer väljer bort utveckling

Publicerad 2016-02-18

Chefer väljer att jobba administrativt och att sitta i möten istället för utveckla sitt ledarskap och sin verksamhet. Det hävdar ledarskapsutvecklaren Anders Lindh.


Jag var Östersund förra helgen. Under ett träningspass började jag fundera på en artikel jag läst i Svenska Dagbladet, Ledarskap säljer, men blir oftast tomt prat.
    
I debattartikeln skriver organisationsforskaren Mats Alvesson bland annat:
    
"Det finns en naiv övertro på ledare och ett så kallat starkt ledarskap. När det gäller utbildning är rektorer hårt bundna till olika lagar och regelverk och ledarskap handlar ofta om följsamhet.
    
I en studie intervjuade vi chefer om vad de gör. De framhöll sitt ledarskap: jobba med företags­kulturer, strategiska frågor, få folk att växa med mera. Närmare studier visade att de mest satt i ­möten och höll på med administration: budgetar, it-system, ekonomirapportering, personalplanering med mera. Hur är det med ledarskapet frågade vi: Har inte riktigt tid, blev svaret.
    
Ett problem med ledarskapsprat är kombinationen av önsketänkande och vaghet, förstärkt av tveksamma idéer som att ledaren leder de ledda. Men medarbetare styrs ofta av regelverk, leveranskrav, befattningsbeskrivningar, konventioner och gruppnormer".

Kritisk till kulturen

Anders Lind bevakar sälj och ledarskapsutbildningar
Anders Lindh

Alvesson är lika kritisk som jag är till utbildnings- och föreläsningskulturen som finns i branschen av ledarskapsutveckling och utbildning. Han skriver också:
    
"Pensionerade idrottare, äventyrare och andra kändisar lyser gärna upp tillvaron för logistikansvariga i företag eller ekonomichefer i kommuner med inspirerande föredrag om mål, visioner och motivation".
    
Mycket av det som står i debattartikeln relaterar till den akademiska världen, men när jag läser så inser jag med min erfarenhet att allt är högst tillämpligt även i näringslivet.
    
Hur fungerar då chefer, eller ska vi säga människor i allmänhet generellt?
    

  • Vi gör det vi förväntas göra.
  • Vi har inte mod att flytta oss utanför normen vad som förväntas av oss.
  • Vi gör sällan riktiga analyser av vad som verkligen skapar ett bra resultat för oss själva, andra och verksamheten runt oss.
  • Vi tillåter varken oss själva eller andra att göra fel.
  • Vi tränar aldrig på det vi arbetar med.


Jag kan ibland känna att chefer faktiskt väljer att jobba med regler, administration och att sitta i möten. Självklart på grund av någon av ovanstående fem punkter, men också för att det är enklare än att möta människor och deras utmaningar.

Så kan utvecklingen förändras

Så om man nu ska försöka sig på att förändra den något negativa bild av ledarskap och ledarskapsutveckling som Mats Alvesson har, hur gör man då?
    
Jag är övertygad om att det handlar om att ge människor tid och samtal som utvecklar och förändrar synen på sig själva, andra och den verksamhet man arbetar med.
    
Det handlar om att skapa modiga medarbetare och chefer som kan leda sig själva. Det betyder att alla normer och regler vi har i en verksamhet ska stödja det vi håller på med, allt annat ska bort. Det handlar om att få individer att arbeta med och tro på saker som de brinner för.
    
Som en stark motsats till Mats Alvesson tror jag fortfarande på ett "starkt ledarskap". Ett ledarskap som kopplar samman "ledarskapspratet" med de normer, regler och leveranskrav vi har. Det är detta vi måste träna våra chefer i, inget annat.
    
Det starka ledarskapet är konsekvent och jobbar med att få människor att brinna, för det är ju så att ”Energi slår allt”. Ledarskapet är till för att vi alla skall göra rätt saker på rätt tid och på rätt plats, så tänker jag.
    

Dela med dina vänner!
SPONSRAD ARTIKEL

Ge dina kollegor en solblomma

Marknadsföring När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet.

Alla är skribenter (och borde läsa detta)

Marknadsföring Tack vare webben skriver alltfler människor för en publik. Mattias Åkerberg är frilansande skribent som också håller kursen ”Skriv bättre texter på webben”. Läs hans bästa tips.

Så maxar du nyttan med Linkedin

Marknadsföring Linkedin har blivit ett praktiskt taget oundvikligt verktyg i karriären. Oavsett om du ska söka jobb, stärka ditt eget varumärke eller bygga nätverk. Men hur ska du gå till väga rent praktiskt?

De starkaste svenska varumärkena på Instagram

Marknadsföring Att marknadsföringen på Instagram växer i betydelse är ingen hemlighet. Men vilka företag lyckas bäst? Vi har listan.

5 tips till dig som företagare att lyckas med sociala medier. 
Hur använder ditt företag sociala medier för marknadsföring, produktutveckling och försäljning?.

5 tips för att lyckas med sociala medier

Marknadsföring Hur använder ditt företag sociala medier för marknadsföring, produktutveckling och försäljning?

Så maximerar konsultföretag sin Content Marketing-satsning. 
Att integrera content marketing-satsningen med aktiviteterna i kundplanerna för de strategiska kunderna är framgångsreceptet..

Konsultföretag maximerar Content Marketing-satsning

Marknadsföring Att integrera content marketing-satsningen med aktiviteterna i kundplanerna för de strategiska kunderna är framgångsreceptet.

DR-monitorn 2016. 
Svenskarna är positiva till direktreklam i brevlådan, i synnerhet när det gäller rabattkuponger, erbjudanden och varuprover. Det visar DR-monitorn 2016 som presenteras av PostNord..

DR-monitorn 2016

Marknadsföring Svenskarna är positiva till direktreklam i brevlådan, i synnerhet när det gäller rabattkuponger, erbjudanden och varuprover. Det visar DR-monitorn 2016 som presenteras av PostNord.

6 viktiga trender inom mobil marknadsföring. 
Nu är vi mer mobila än någonsin tidigare. Under 2015 meddelade Google att den mobila söktrafiken gått om den från datorer i många länder..

6 trender inom mobil marknadsföring

Marknadsföring Nu är vi mer mobila än någonsin tidigare. Under 2015 meddelade Google att den mobila söktrafiken gått om den från datorer i många länder.

Har du svårt att konvertera på Facebook?. 
Gillamarkeringar, delningar och kommentarer i all ära, men det är konvertering som är det viktiga för att lyckas på Facebook. Många saknar en konverteringsstrategi. Här är några saker du ska tänka på för att lyckas..

Vill du få konverteringar på Facebook?

Marknadsföring Gillamarkeringar, delningar och kommentarer i all ära, men det är konvertering som är det viktiga för att lyckas på Facebook. Många saknar en konverteringsstrategi. Här är några saker du ska tänka på för att lyckas.