Bättre content marketing med rätt fokus

Publicerad 2015-10-21

Många pratar om content marketing, men få känner till den kraft som redaktionell marknadsföring faktiskt har – och hur den kan användas för att ge maximal effekt.
– Rätt använt är content marketing överlägset annan marknadsföring, säger Mikael Gullström, vice vd och ansvarig för Reaktions content marketing-område.


Content marketing har gått från att vara en "snackis" till att bli ett av de effektivaste verktygen inom många företags marknadsföringsmix. Ett tydligt bevis på det genomslag som redaktionell marknadsföring har fått är de stora tidningskoncernernas enorma miljonsatsningar på att skapa nya kommunikationsmöjligheter för sina kunder.
    

Mikael Gullström, vice vd Reaktion.
Mikael Gullström, vice vd Reaktion.

Men trots att content marketing är på allas läppar är det få som förstår den potential som finns – OM och när den används på rätt sätt.
    
– Det sätts igång väldigt många content marketing-projekt som inte får önskad effekt, eftersom man lägger för stor vikt vid själva skapandet, säger Mikael Gullström.
    
Gullström grundar sitt uttalande både på erfarenheter och på undersökningar som visar att det plöjs ner mest tid, kraft och resurser på skapandeprocessen, medan distribution och uppföljning av marknadsföringsaktiviteten görs lite med armbågen.
    
– Branschen lägger ungefär 70 procent av arbetet på att skapa och producera relevant innehåll, men bara 25 procent ägnas åt distribution och att få ut det till relevanta kunder och ynka 5 procent av arbetet läggs på uppföljning. Här finns en extrem förbättringspotential.
    
Helt annan fördelning
På Reaktion har man valt att gå en annan väg. Istället för att lägga störst vikt vid att skapa innehåll har man fördelat resurserna mer jämnt mellan att skapa, distribuera och följa upp innehållet.
    
– Lägger man lika mycket tid på att distribuera innehållet i rätt kanaler och att följa upp aktiviteten blir effekten av content marketing en helt annan.
    


Den verkliga nyckeln för att lyckas med content marketing ligger dock förståelsen att skapa relevant information till dina kunder.
    
– Utan förståelse för kundens behov kan man aldrig hjälpa kunden ifråga till nästa steg.
    
Fantastisk effekt
Reaktion har lång erfarenhet av content marketing och har genomfört många framgångsrika projekt. Ett av alla dessa projekt, som verkligen visar kraften som finns i redaktionell marknadsföring, är ”Månadens fråga” för Ny Teknik.
    
– Idén är ganska enkelt, men samtidigt väldigt smart och träffsäker. Med en aktuell fråga som handlar om digitalisering, teknik- eller samhällsutveckling varje månad har potentiella Ny Teknik-läsare segmenterat sig själva. Svaren på frågorna ligger sedan till grund för både en relevant säljprocess och intressanta artiklar i tidningen, säger Mikael Gullström.
    


”Månadens fråga” har blivit en väldigt framgångsrik kampanjaktivitet som lockat tiotusentals människor att dela med sig av sina åsikter i viktiga frågor.
    
– Nu har precis Ny Teknik klivit förbi Dagens Industri som Sveriges största affärstidning. Bakgrunden till framgången är en väldigt bra produkt, och det är givetvis enklare att arbeta med en produkt som har medvind. Samtidigt är vi glada över att projektet ”Månadens fråga” har bidragit till att skapa det stora intresset. Det är ytterst få aktiviteter som på så kort tid kan engagera över 100 000 chefer och beslutsfattare i näringslivet.

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!