Bättre content marketing med rätt fokus

Publicerad 2015-10-21

Många pratar om content marketing, men få känner till den kraft som redaktionell marknadsföring faktiskt har – och hur den kan användas för att ge maximal effekt.
– Rätt använt är content marketing överlägset annan marknadsföring, säger Mikael Gullström, vice vd och ansvarig för Reaktions content marketing-område.


Content marketing har gått från att vara en "snackis" till att bli ett av de effektivaste verktygen inom många företags marknadsföringsmix. Ett tydligt bevis på det genomslag som redaktionell marknadsföring har fått är de stora tidningskoncernernas enorma miljonsatsningar på att skapa nya kommunikationsmöjligheter för sina kunder.
    

Mikael Gullström, vice vd Reaktion.
Mikael Gullström, vice vd Reaktion.

Men trots att content marketing är på allas läppar är det få som förstår den potential som finns – OM och när den används på rätt sätt.
    
– Det sätts igång väldigt många content marketing-projekt som inte får önskad effekt, eftersom man lägger för stor vikt vid själva skapandet, säger Mikael Gullström.
    
Gullström grundar sitt uttalande både på erfarenheter och på undersökningar som visar att det plöjs ner mest tid, kraft och resurser på skapandeprocessen, medan distribution och uppföljning av marknadsföringsaktiviteten görs lite med armbågen.
    
– Branschen lägger ungefär 70 procent av arbetet på att skapa och producera relevant innehåll, men bara 25 procent ägnas åt distribution och att få ut det till relevanta kunder och ynka 5 procent av arbetet läggs på uppföljning. Här finns en extrem förbättringspotential.
    
Helt annan fördelning
På Reaktion har man valt att gå en annan väg. Istället för att lägga störst vikt vid att skapa innehåll har man fördelat resurserna mer jämnt mellan att skapa, distribuera och följa upp innehållet.
    
– Lägger man lika mycket tid på att distribuera innehållet i rätt kanaler och att följa upp aktiviteten blir effekten av content marketing en helt annan.
    


Den verkliga nyckeln för att lyckas med content marketing ligger dock förståelsen att skapa relevant information till dina kunder.
    
– Utan förståelse för kundens behov kan man aldrig hjälpa kunden ifråga till nästa steg.
    
Fantastisk effekt
Reaktion har lång erfarenhet av content marketing och har genomfört många framgångsrika projekt. Ett av alla dessa projekt, som verkligen visar kraften som finns i redaktionell marknadsföring, är ”Månadens fråga” för Ny Teknik.
    
– Idén är ganska enkelt, men samtidigt väldigt smart och träffsäker. Med en aktuell fråga som handlar om digitalisering, teknik- eller samhällsutveckling varje månad har potentiella Ny Teknik-läsare segmenterat sig själva. Svaren på frågorna ligger sedan till grund för både en relevant säljprocess och intressanta artiklar i tidningen, säger Mikael Gullström.
    


”Månadens fråga” har blivit en väldigt framgångsrik kampanjaktivitet som lockat tiotusentals människor att dela med sig av sina åsikter i viktiga frågor.
    
– Nu har precis Ny Teknik klivit förbi Dagens Industri som Sveriges största affärstidning. Bakgrunden till framgången är en väldigt bra produkt, och det är givetvis enklare att arbeta med en produkt som har medvind. Samtidigt är vi glada över att projektet ”Månadens fråga” har bidragit till att skapa det stora intresset. Det är ytterst få aktiviteter som på så kort tid kan engagera över 100 000 chefer och beslutsfattare i näringslivet.

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Därför bryter företagen mot lagen. 
Många företag bryter mot lagen när de rekryterar - utan att veta om det. Här är reglerna du måste ha koll på..

Därför bryter företagen mot lagen

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Vilka andra satsningar på hållbarhet märks så här tydligt i plånboken?. 
En satsning på solenergi behöver inte enbart ses som en sälj- och marknadsföringskostnad, utan som en lönsam investering. Som syns på sista raden..

Att satsa på solenergi är bra för företagets miljöarbete.

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Hur ska ditt företag ladda för framtiden?. 
Att elbilar är framtiden har det pratats om länge. Men hur ska vi »tanka« och vilka möjligheter innebär det för företagen?.

Hur ska ditt företag ladda för framtiden?

SPONSRAD ARTIKEL
Energieffektivisering en vinst för företaget. 
Många företag ser över sina elavtal i hopp om att minska energikostnaderna. Det är förstås bra - men det kan finnas större vinster i att effektivisera energiförbrukningen. .

Energieffektivisering en vinst för företaget

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

SPONSRAD ARTIKEL
Laddbara fordon - mer än bara miljövänliga. 
När man pratar om laddbara fordon associerar många till miljövänlighet, vilket förstås stämmer. Men det finns fler fördelar än låga utsläpp - sådana som märks i bilägarens vardag. Inte minst i plånboken..

Laddbara fordon - mer än bara miljövänliga

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.