Medarbetarna lyfter lönsamheten

Publicerad 2015-12-10

Medarbetarna är viktigare för varumärket och lönsamheten än du tror. Anna-Karin Lingham förklarar varför.


Sociala medier har gjort företag mer transparenta. Budskap om företaget kan spridas snabbt och enkelt till omvärlden. Medarbetarna blir därför ambassadörer för sin arbetsplats – oavsett om de är medvetna om det eller ej.
    
De företag som satsar på medarbetare som kraftfulla varumärkesambassadörer kan se att det ger en positiv effekt på lönsamheten. Verksamheten gynnas både internt och externt.
    

Anna-Karin Lingham.
Anna-Karin Lingham.

Vi har pratat med varumärkesexperten Anna-Karin Lingham som utbildar och föreläser om personligt varumärke och medarbetare som ambassadörer.
    
Anna-Karin betonar att de bästa ambassadörerna är de medarbetare som på ett naturligt sätt utstrålar de värderingar som företaget står för.
    
En individ som utstrålar glädje, engagemang och lojalitet är en fantastisk marknadsförare av organisationens varumärke. En individ som med stolthet och lätthet kan kliva in i ambassadörsrollen bidrar dessutom till att företagskulturen och arbetsglädjen stärks.
    
Det är viktigt att tänka på i våra kontakter med företag och organisationer att det oftast är medarbetarna – människorna – som ger oss det starkaste och viktigaste intrycket, oavsett vilken roll personerna har i företaget.
    

Hur kan HR agera för att skapa en kultur med ambassadörer?

– Det finns två viktiga förutsättningar för att det ska bli en god och utvecklande match mellan företag och medarbetare. Den första är att medarbetaren har en tydlig bild av sig själv. Här kan ett utvecklingsarbete kring personliga varumärken vara värdefullt. Den andra är att företaget förmedlar en tydlig bild av värderingar och mål, så att medarbetare vet säkert vad de förhåller sig till och känner sig bekväma i det de ska representera, säger Anna-Karin Lingham och fortsätter:
    
– HR har en viktig roll i skapandet av goda varumärkesambassadörer. Det handlar om att hitta, behålla och uppmuntra de individer som matchar bäst med företagets varumärke. Det handlar också om att tydliggöra de delar i företagets varumärke som samtliga medarbetare förhåller sig till.
    

Kan du ge några konkreta förslag för hur man ska bygga upp en kultur där medarbetarna är ambassadörer?

  • Se till att företagets varumärke är tydligt för samtliga medarbetare. Vad står vi för? Vart är vi på väg? Tydliga värderingar är en förutsättning för ett gott ambassadörskap.
  • Uppmuntra medarbetarnas utveckling av sina personliga varumärken. Det skapar tydlighet, stolthet och säkerhet.
  • Sträva gärna efter mångfald och säkerställ att alla medarbetare har en gemensam nämnare i företagets värderingar. Mångfalden berikar varumärket, samtidigt som de gemensamma värderingarna ger tydlighet.
  • Lyft fram goda exempel på ambassadörskap, både i vardagen och i speciella situationer.
  • Bestäm nivån på styrning, beroende på vad som passar verksamheten. Skapa tillräckligt tydliga riktlinjer kring hur ni vill agera och representeras internt och externt, men med gott utrymme för personlighet.


    

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Energieffektivisering en vinst för företaget. 
Många företag ser över sina elavtal i hopp om att minska energikostnaderna. Det är förstås bra - men det kan finnas större vinster i att effektivisera energiförbrukningen. .

Energieffektivisering en vinst för företaget

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

Vi avlivar fem myter om el. 
Många upplever elmarknaden som svår att förstå - och väljer därför att inte sätta sig in i den. Tyvärr finns det därför en del myter som cirkulerar. Här försöker vi på ett enkelt sätt slå hål på några av de vanligaste..

Vi avlivar fem myter om el

SPONSRAD ARTIKEL
Så lyfter kändisarna företagen. 
Vad har några av landets främsta föreläsare, forskare, skådespelare och utbildare gemensamt? De lyfter medarbetare och företag till nya höjder..

Så lyfter kändisarna företagen

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Så här gör du både kunder, medarbetare och miljön en tjänst. 
Allt fler företag vill spara pengar genom att byta alla tjänstebilar till elbilar. En förutsättning är förstås att bilarna går att ladda på ett smidigt sätt. Därför investerar fler och fler också i egna laddstolpar..

Så gör du kunder, medarbetare och miljön en tjänst

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.