Personligt engagemang i världsklass

Publicerad 2015-09-23

Personligt engagemang är helt avgörande för att skapa framgångsrik försäljning med hög återköpsfrekvens. Ett nedslag i verkligheten och en stunds reflektion ger oss tydliga svar på hur viktigt det är att hela din organisation är på tårna.

Ibland blir det så tydligt vilken enorm skillnad små detaljer kan göra och hur stor effekt som kan uppnås med väldigt enkla medel. Jag upplevde nyligen ett sådant ”Hallelujah-moment” som både gjorde mig glad och fick mig att reflektera.
    

Simon Gullström


Till saken hör att jag anade vad som skulle äga rum och varför det skulle hända – ändå var upplevelsen så positiv att det fick mig att reagera över hur viktiga de där små detaljerna faktiskt är.
    

Sämre köpupplevelser

För att göra en lång historia kort så brukar jag byta bil var tredje år och har konstaterat att servicen och köpupplevelsen har blivit sämre och sämre de sista 20 åren, oavsett vilket bilmärke som valts.
    
Den här gången valde jag att köpa en bil som 2014 blev vald till årets bästa tjänstebil när man frågade förarna själva. Det blev en Lexus IS 300 hybrid, en ”bättre” mellanklassbil i samma prisnivå som BMW, Volvo och liknande.
    
Så var det då dags att hämta ut bilen. Det är alltid lika spännande att åka ut och hämta en ny bil. Speciellt den här gången eftersom det var första gången jag valde ett bilmärke som varken var tyskt eller svenskt.
    
På väg till bilhandlaren ställde jag in mig på att precis som vanligt få ett trevligt och proffsigt bemötande, men bemötandet när min nya Lexus hämtades var något jag aldrig upplevt förut i bilbranschen.
    
Innanför entrédörrarna välkomnades jag av personal som visste vad jag hette, som kände till vem jag var. Ingen stor sak egentligen, men såklart trevligt att man uppmärksammades. Det är ju inte så ofta det sker hos en bilhandlare.
    

Det var bara början

Därefter kom servicechefen ut och presenterade sig för mig, talade om att det var honom jag skulle ringa om det blev något problem med bilen och att inget problem var för stort eller för litet. Nu var det dags för nycklarna att lämnas över och för mig att sätta mig i min nya bil och köra i väg… trodde jag!
    
Istället bjöds jag in i ett särskilt rum där jag blev bjuden på kaffe och dricka samtidigt som vi gick igenom pappren för ägarbytet, samtidigt som den nya bil stod under ett täcke i avvaktan på premiären.
    


När vi var klara avtäcktes bilen framför mina ögon. Larvigt kanske någon tycker, men för den skull inte oviktigt eller utan effekt. Det gav en oerhört exklusiv känsla som jag aldrig fått tidigare när jag köpt liknande bilar.
    
När vi var redo att köra från bilhallen ut i trafiken blev vi tillfrågade om vilken väg vi skulle välja. Vi pekade hur vi skulle åka och rullade i väg. Och ut på motorvägen kastade vi en blick mot den bilhandlare lämnat och trodde knappt våra ögon.
    
Där stod hela personalstyrkan inklusive säljaren och servicechefen och vinkade och gav tummen upp.

Med 30-års erfarenhet från reklambranschen har jag arbetat med många varumärken som försökt få återförsäljarna att förstå hur viktigt kundupplevelsen vid själva köptillfället är. Så den psykologiska tekniken är något jag är medveten om.
    
Trots det så upptäckte jag hur barnsligt glad man blev, hur jag satt där bakom ratten med ett brett leende på läpparna och en härlig känsla inombords. En känsla som jag bar med mig resten av dagen och smittade av mig med till mina kollegor när jag berättade om upplevelsen.
    

Vad kan säljorganisationer lära av detta?

Att det inte spelar någon roll vilken produkt du har, hur exklusiv den är eller hur bra den är. I dag handlar en stor del av all försäljning om det kundupplevda värdet och kanske framför allt känslan vid själva köpögonblicket. Och då finns det inget starkare än personligt engagemang.
    
Här har Lexus väldigt mycket att lära ut till svenska säljorganisationer. Konceptet är ju i sig inte nytt, även om jag tror att vinkandet på motorvägen är hyfsat nytt.
    
Så kommer jag köpa en ny Lexus om tre år igen? Baserat på vad jag upplevt hittills så är chansen väldigt, väldigt stor.

Kontakta Mikael Gullström, chefredaktör och krönikör


Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Energieffektivisering en vinst för företaget. 
Många företag ser över sina elavtal i hopp om att minska energikostnaderna. Det är förstås bra - men det kan finnas större vinster i att effektivisera energiförbrukningen. .

Energieffektivisering en vinst för företaget

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

Vi avlivar fem myter om el. 
Många upplever elmarknaden som svår att förstå - och väljer därför att inte sätta sig in i den. Tyvärr finns det därför en del myter som cirkulerar. Här försöker vi på ett enkelt sätt slå hål på några av de vanligaste..

Vi avlivar fem myter om el

SPONSRAD ARTIKEL
Så lyfter kändisarna företagen. 
Vad har några av landets främsta föreläsare, forskare, skådespelare och utbildare gemensamt? De lyfter medarbetare och företag till nya höjder..

Så lyfter kändisarna företagen

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Så här gör du både kunder, medarbetare och miljön en tjänst. 
Allt fler företag vill spara pengar genom att byta alla tjänstebilar till elbilar. En förutsättning är förstås att bilarna går att ladda på ett smidigt sätt. Därför investerar fler och fler också i egna laddstolpar..

Så gör du kunder, medarbetare och miljön en tjänst

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.