Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

Publicerad 2016-08-30

GÄSTKRÖNIKA

Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats.


    
Och alla idéer behöver inte vara våra egna. De flesta idéer uppstår i mötet mellan människor. Kollegor, kunder och samarbetspartner kan sitta på grunden till en lysande idé. Hur tar ni tillvara dessa idéer och möjliga förbättringar? Finns en strategi för att fånga upp och uppmuntra nya idéer?
    
Här kommer sju tips för att fånga upp idéerna.
    
1. Skapa en bra miljö
Grunden för att kreativiteten ska komma fram är en tillåtande atmosfär där det finns möjlighet att testa tankar och idéer. Kreativiteten är inte kopplad till vissa avdelningar eller tillfällen, utan alla ser det som sitt ansvar att hitta lösningar. Man ser också att i alla klagomål, problem, missnöjda kunder och konflikter finns fröet till en ny idé.
    
2. Hitta svordomar och klagomål
Se till att ni inte missar en bra idé för att den kommer i en tråkig förpackning! En möjlighet till förbättring kan märkas i form av svordomar från en kollega eller klagomål från en kund. Var uppmärksamma på formuleringar som ”varför går det inte att…” eller andra saker som egentligen innehåller dolda önskemål.
    
3. Gör det enkelt!
Se till att alla på arbetsplatsen vet var man samlar idéer. Det ska vara enkelt att skicka in färdiga eller halvfärdiga idéer till en mejladress eller plats på intranätet. Ha en strategi för att samla, utvärdera och utveckla idéer, så att det inte rinner ut i sanden. Upplevelsen att ingenting händer med ens förslag är en stor kreativitetsdödare.
    
4. Ha en idéansvarig eller idégrupp
Utse någon som är ansvarig för att tillvarata idéer. Den eller de kan ge en första snabb feedback på idén och besluta om den kan genomföras direkt, skickas vidare för utvärdering eller utveckling, eller arkiveras för att den inte passar just nu.
    
5. Skapa delaktighet
En stor drivkraft för kreativitet är att man får vara delaktig i genomförandet eller resultatet av sin idé. Oavsett om idén kommer internt eller externt, se till att idégivaren blir uppmärksammad. Om idégivaren vill, se hur han eller hon kan vara med i processen.
    
6. Tacka!
Uppmärksamma idégivaren, och om det var en kund, uppmärksamma även den interna idéupptäckaren. Låt båda veta vad som händer med idén. En kund som skickar in ett klagomål, en synpunkt eller ett förslag blir ofta glatt överraskad över ett tackmejl där man får veta att frågan skickats vidare inom organisationen och bearbetas av idégruppen. Och ännu roligare är det med ett uppföljningsmejl några månader senare om att förändringen genomförts och vad resultatet blev. För enklare idéer är det ofta mer än man räknat med. För en riktig bra idé kan någon form av belöning vara på sin plats. Kanske blir kunden den förste som får prova den nya produkten eller tjänsten?
    
7. Gör något kul!
Fira nya idéer både internt och externt. Koppla gärna samman med sociala medier. Varför inte skriva en historia om hur kunden, varubudet eller Olle på kundtjänst uppmärksammande ett problem eller fick en lysande idé? Här finns chansen att både uppmärksamma idégivaren (namngiven om han/hon önskar), sprida den nya idén, skapa bra innehåll och stärka varumärket med storytelning.
    
    
    

Gabriella Wejlid


Gabriella Wejlid är föreläsare inom kreativitet och har skrivit flera böcker om hur man kan träna hjärnan.

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Energieffektivisering en vinst för företaget. 
Många företag ser över sina elavtal i hopp om att minska energikostnaderna. Det är förstås bra - men det kan finnas större vinster i att effektivisera energiförbrukningen. .

Energieffektivisering en vinst för företaget

SPONSRAD ARTIKEL
Så lyfter kändisarna företagen. 
Vad har några av landets främsta föreläsare, forskare, skådespelare och utbildare gemensamt? De lyfter medarbetare och företag till nya höjder..

Så lyfter kändisarna företagen

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Så kan alla få samma elpris som storföretagen. 
Fast eller rörligt elavtal? Det finns faktiskt ett tredje alternativ - som länge var förbehållet storföretagen. Det handlar om förvaltad el, där elbolagen aktivt följer marknaden för att minimera kundens risk. Numera finns produkten tillgänglig för alla..

Så kan alla få samma elpris som storföretagen

SPONSRAD ARTIKEL
Så här gör du både kunder, medarbetare och miljön en tjänst. 
Allt fler företag vill spara pengar genom att byta alla tjänstebilar till elbilar. En förutsättning är förstås att bilarna går att ladda på ett smidigt sätt. Därför investerar fler och fler också i egna laddstolpar..

Så gör du kunder, medarbetare och miljön en tjänst

SPONSRAD ARTIKEL
Laddbara fordon - mer än bara miljövänliga. 
När man pratar om laddbara fordon associerar många till miljövänlighet, vilket förstås stämmer. Men det finns fler fördelar än låga utsläpp - sådana som märks i bilägarens vardag. Inte minst i plånboken..

Laddbara fordon - mer än bara miljövänliga

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

Vi avlivar fem myter om el. 
Många upplever elmarknaden som svår att förstå - och väljer därför att inte sätta sig in i den. Tyvärr finns det därför en del myter som cirkulerar. Här försöker vi på ett enkelt sätt slå hål på några av de vanligaste..

Vi avlivar fem myter om el

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.