Unga stärker lagandan med försäljning

Publicerad 2017-02-28

SPONSRAD ARTIKEL

När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning.

    
Ungdomsledare har ett viktigt och uppskattat uppdrag där de arbetar passionerat för att utveckla barn och ungdomar. Resor, tävlingar och läger är en del av den utvecklingen – men det kräver vanligen ett extra tillskott av pengar.
    

Gemensamt mål stärker lagandan

Att jobba med försäljning för att spara ihop pengar till sitt mål har många viktiga fördelar. Det ger alla en möjlighet att delta utifrån sina egna förutsättningar. Och på samma sätt som vid en tävling så är det laget som helhet som vinner på individuella prestationer.
    
Ungdomar som driver försäljning för en gemensam sak och ett tydligt mål bemöts oftast positivt av omgivningen. Det stärker självförtroendet och lyfter individen. Inte sällan kliver andra individer fram än de som presterar på topp rent idrottsligt. Inspiration från lagkamraternas insatser och erfarenheter sprider sig och hjälper till att lyfta laget som helhet och skapa laganda.
    
Kakservice har lång erfarenhet av att ge ungdomar en chans att uppfylla sina drömmar genom att tjäna pengar till laget eller föreningen på försäljning. Ungdomar säljer lättsålda kakor, knäckebröd och chokladbollar – där ungefär 40 procent av försäljningspriset går tillbaka till föreningen.
    
Läs om lyckade genomförda försäljningar för lag och föreningar
    

Mycket att lära

Med ett strukturerat tillvägagångssätt är det enkelt att lyckas med sin försäljning och få en värdefull säljträning.
    

  1. Målgruppsarbete
    - Vem är intresserad, av vilka produkter
  2. Planering
    - Vem säljer jag tillsammans med och var
  3. Förberedelse
    - Träna på presentation och att ta beställningar
  4. Säljbesök
    - Praktisera försäljning
  5. Säljutveckling
    - Reflektion, feedback, förbättring
  6. Rapportering
    - Följa upp mål, rapportera försäljning, beställa produkter
  7. Leverans och efterförsäljning
    - Logistik, leverans, kontanthantering


    

Stor nytta och vinst

Det följer många positiva saker med föreningsförsäljning. Både lagandan i gruppen och individerna utvecklas. Ungdomarna får nya roller och kamraterna lär känna varandra bättre även utanför sporten, vilket ofta ger fina minnen och vänner för livet.
    
Skolledare, ungdomsledare och föräldrar vittnar om att det finns stora vinster med att ungdomsverksamheter låter sina deltagare utöva försäljning. Det är fantastiskt roligt att få vara med att se ungdomarna växa.
    

Enkelt att komma igång

Det är enkelt att komma igång – första steget är att kontakta ett försäljningsbolag för att beställa kostnadsfri information och produktprover. Kakservice har tagit fram ett infopaket med säljkataloger och en smakprovsburk som gör det riktigt smidigt.
    
Lycka till!
    


    

Dela med dina vänner!