Tar du fulla ansvaret för dina säljare?

Publicerad 2015-08-17

Säkrare bilar, extrautrustning och alkolås. Många företag väljer att vidta omfattande åtgärder för att öka tryggheten i trafiken för sina anställda. Vilket ansvar tar du för dina säljares säkerhet på vägarna?


Fulltecknade kalendrar och möten som avlöser varandra är vardagsmat för många säljare. Den korta tiden mellan kunderna tillbringas inte sällan bakom ratten.
    
Tusentals säljare kör bil i tjänsten så gott som varje dag och utsätts därmed för alla de risker som kommer med att vistas i trafiken.
    
För att minska riskerna och öka tryggheten för sina anställda ute på vägarna väljer många företag bilar med hög säkerhet, bra extrautrustning och alkolås. Inom transportbranschen, där medvetenheten är hög, har man kommit allra längst med olycksförebyggande och säkerhetsfrämjande åtgärder.

Säkerhetsåtgärder behövs

Behovet av åtgärder för att främja trafiksäkerheten är stort även inom andra branscher. Det visar inte minst en fältstudie om rattfylleriets omfattning som VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har gjort. Studien visade att 0,24 procent av alla som använde bilen i tjänsten körde rattfulla.
    
I Sverige sker 4,6 miljoner bilfärder med onyktra förare bakom ratten varje år. Väldigt många av dessa resor görs av dagen efter-förare som druckit kvällen innan de ska köra. Den enorma siffran understryker de risker alla som kör bil i jobbet utsätts för varje dag, men också vikten av säkerhetsfrämjande åtgärder.
    
Vilket ansvar tar du för dina säljares säkerhet på vägarna?
    

Dela med dina vänner!