Därför ska du inte avstå från att delge även dåliga nyheter

Publicerad 2017-11-29

Som chef är en del av vardagen att ge medarbetarna information när det krävs – vare sig den är positiv eller negativ. Självklart känns det roligare och enklare att berätta hur bra det går för företaget – men motsatsen behöver inte vara negativ. I alla fall inte enligt ny forskning.


    

Det är informationsgivandet i sig som är viktigt

Leif Brandes, professor vid Warwich Business School i London, skriver att det viktigaste faktiskt är att alls informera personalen. Han har nämligen sett ett samband mellan hög motivation och arbetsplatser där personalen ständigt uppdateras av chefen.
– Vi ser att många medarbetare klagar på att deras arbetsplats inte är transparent nog. Då står det klart att många chefer undanhåller viss information, säger han.
    

Vad kan undanhållande av information innebära?

Ganska allvarliga konsekvenser, enligt Leif Brandes. Han säger att forskningen visar att detta påverkar personalens motivation och insats mer negativt än man tidigare hade trott. I en annan studie som han har varit delaktig i visade det sig att människor inte bara är motiverade av pengar när det gäller jobb. Det innebär att man kanske ska vara extra vaksam över hur mycket (eller snarare lite) man kommunicerar till medarbetarna.
– Chefen har ofta tillgång till relevant information före de anställda. Då har man två val: Sprida vidare eller inte. Dessvärre väljer många chefer det andra alternativet.
    

    

Källa: chef.se

Dela med dina vänner!