Bli en mästare på feedback

Publicerad 2018-01-27

Vill du få personer omkring dig att växa och utvecklas? Ge dem bra feedback. Experten Anders Stahlschmidt har tipsen som gör dig till en mästare på att bekräfta och återkoppla.


Vill du bli bättre på att ge feedback? Då är kommunikationsexperten Anders Stahlschmidts bok ”Første hjælp til feedback” definitivt något för dig.
    
I boken ger Stahlschmidt, som till vardags föreläser i konsten att återkoppla och ge feedback vid Danmarks Medie- och journalisthögskola, konkreta tips på och råd om hur du kan bli bättre på att se, bekräfta och ge feedback.
    
Här är 30 konkreta punkter från den danske kommunikationsexperten som hjälper dig att bemästra den svåra konsten att ge feedback:
    
1. Feedback ger vi för att andra ska kunna växa.
2. Respekt och tillit är förutsättningen för effektiv feedback.
3. Även negativ feedback kan vara god.
4. Positiv feedback är inte nödvändigtvis detsamma som god feedback.
5. Människan är ett flockdjur som behöver förvissas om att hon hör till.
    
6. Låt inte de egna känslorna ta över när du ger feedback.
7. Leta efter det positiva hos den andra.
8. Felfinnare är bra att ha, för de vill att det inte ska bli fel.
9. Irriterande frågor kan ge upphov till viktiga reflektioner.
10. Visa att du förstår vad människan vill, även om du inte håller med.
    
11. Låt inte dina egna känslor styra.
12. Undvik förebråelser. De leder ingenstans.
13. Formulera din kritik som en önskan. Du visar att du vill ha något.
14. Formulera din kritik som ett gott råd, inte som en anklagelse.
15. Kritisera aldrig personen, rikta din kritik mot handlingen.
    
16. Överväg om kritiken är nödvändig.
17. Vi lär oss mycket av våra framgångar.
18. Positiva förväntningar påverkar i regel positivt.
19. Negativa förväntningar påverkar i regel negativt.
20. Medarbetare som får bekräftelse är mer effektiva.
    
21. Medarbetare som får bekräftelse är mindre sjuka.
22. Medarbetare som får bekräftelse är ofta lättare att behålla.
23. Att chefen visar intresse för medarbetarnas arbete är bekräftelse.
24. Bekräftelse är att visa tillit.
25. Bekräftelse är att be om ett gott råd. Och att följa det.
    
26. Bekräftelse är att ge lämpliga uppdrag.
27. Feedback som ger lust är ofta bättre än korrigerande feedback.
28. Ta reda på vad som motiverar andra. Utgå inte från dig själv.
29. Kompetens är också motivation.
30. Låt inte bli att ge feedback för att det verkar svårt.
    
Källor: Ingenjörskarriär, www.lskommunikation.dk.

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.