Snyggingar på arbetsplatsen

Publicerad 2015-01-07

Ser du bra ut tjänar du mer. En mänsklig svaghet är att om vi imponeras av något, exempelvis utseende, så fortsätter vi ofta med en positiv inställning när vi lär känna personen, vilket kan medföra att istället för kritiskt granska, som vi rimligen bör göra, ser vi det mesta i ett positivt ljus. Vår skeva uppskattning leder till att snygga personer tjänar mer. Trist men sant.


Snedvridningen kallas Haloeffekt och det har uppskattats att snygga människor tjänar 15 % mer. Det behöver inte vara just utseende. Det kan vara klädsel. Ett första intryck är viktigt.
    
I en artikel för ett tag sedan hävdade jag att man kunde lära av Hells Angels. Jag försökte se förbi att deras verksamhet kanske ofta inte är eftersträvansvärd, utan tänkte man kunde fokusera på vad de gör bra, exempelvis har de en bra rekryteringsprocess och varumärkesuppbyggnad. Men Haloeffekten slår åt två håll. Många läsare tyckte det var moraliskt förkastligt att berömma förbrytare. Haloeffekten fick personer att felaktigt tro att allt Hells Angels gör är dåligt.
    
På samma sätt vill inte människor tro att Hitler var djurvän. Har man en positiv aura, en svävande halo över huvudet, så är man bra på allt. Har man däremot fått en negativ stämpel så kan man inte göra något rätt. Ett företag kan på samma sätt å en mer positiv image än de kanske förtjänar genom utmärkt kommunikation. Genom att ge kunderna en positiv framgångsrik image, med snygg logo, bra sammanträdesrum på rätt adress, kommer de upplevas som skickligare.
    
Påverkar det här rekryteringen? Det borde göra det om du som chef skall lösa uppgiften.
    
Känns det bra? Inte särskilt. Det kan kännas förkastligt att rata någon för utseendet. Många kan ju uppväga sitt suboptimala utseende eller dåliga klädsel med en grym personlighet eller stygg attityd.
    
Skall jag som chef påverka medarbetares klädsel? Så klart om det är viktigt för att lösa företagets uppgift.
    
Kan betydelsen av utseende skilja mellan män och kvinnor? Det kan vara så att ett bra utseende nästan alltid är bra för män men kan vara ett hinder för kvinnor.
    
Vad gör vi med Haloeffekten? Inte mycket utom att lära oss hur världen funkar, oavsett om det känns snett.

Kontakta Ulf Löwenhav, redaktör, trender, etik och CSR

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.