Så får du gruppen med dig

Publicerad 2014-12-15

Hur blir man en bra ledare? Ledarskapsexperten Glenn Llopis har svaren.


Ett framgångsrikt ledarskap handlar i mångt och mycket om att få medarbetarna att känna sig trygga.
    
– Medarbetare behöver känna sig uppskattade av sina ledare. Men många går till jobbet fyllda av oro för nya omorganisationer och uppsägningar, skriver ledarskapsexperten Glenn Llopis i Forbes Magazine.
    
Llopis har listat sju punkter som kan hjälpa dig att bli en bättre ledare:
    

1. Tydlighet

Tala om för dina medarbetare vad de förväntas göra. På så sätt blir arbetsuppgifterna tydliga och båda parter slipper oönskade överraskningar.
    

2. Befogenhet

Låt dina medarbetare fatta egna beslut och lära sig av sina misstag.
    

3. Sårbarhet

Ingen sitter inne med alla svar. Acceptera att du inte kan och vet allt, det uppskattas och respekteras av dina medarbetare.
    

4. Ärlighet

De flesta medarbetare förväntar sig uppriktighet och ärlighet från sina chefer. Säg som det är, det ger trovärdighet.
    

5. Ansvar

Det är inte helt ovanligt att ledare lämpar över sina problem på andra i stället för att lösa dem själva. Värt att tänka på är att ansvarstagande ledare som själva löser problemen är mer respekterade.
    

6. Respekt

Chefer och ledare som visar sina medarbetare uppskattning, som följer sina planer och informerar om resultatet får välförtjänt respekt.
    

7. Uppriktighet

Ledare som spelar en roll istället för att visa upp sitt rätta jag binder ris till sin egen rygg. Medarbetare vill ha ledare som är äkta, uppriktiga och konsekventa.
    

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.