Så blir du respekterad

Publicerad 2015-01-02

Du får bara en chans att göra ett gott första intryck. Så vad gör du om det går snett? Vi har svaren.


Har du varit i en situation där du träffat en person och nästan omedelbart känt att personen i fråga inte tycker om dig? Det har sannolikt hänt de flesta av oss.
    
Situationen spetsas till ytterligare om den där personen är en ny chef eller en viktig kund. Tack och lov så finns det vägar att gå för att få den där personen på din sida.
    
Här är fem träffsäkra tips som hjälper:
    

1. Gemensamma erfarenheter

Med hjälp av gemensamma erfarenheter kan man i många fall hitta en gemensam grund att stå på.
    
För personer i ledande befattningar kan gemensamma erfarenheter till och med vara nyckeln till medarbetarnas respekt. Men ha i åtanke att respekt är något man förtjänar, i synnerhet genom agerande.
    

2. Förståelse och äkthet

Ett bra sätt att få acceptens och respekt från sina anställda eller medarbetare att vara äkta. Visa inte bara dina färdigheter och kunskaper utan också dina brister och tillkortakommanden.
    
En bra ledare är äkta, ärlig och konsekvent – och lär sig hur medarbetarna fungerar för att därigenom skaffa sig en bra grund för att få varje individ att blomma ut.
    

3. Våga visa medkänsla

Var inte rädd för att visa empati och medkänsla. De flesta människor tycker om chefer som vågar visa känslor och som bryr sig om sina anställda. Våga visa sårbarhet, det tjänar du på.
    

4. Lev som du lär

Chefer som själva jobbar hårt har lättare att få sina anställda att kavla upp ärmarna. Att föregå med gott exempel och visa genom att göra är den bästa vägen att gå för att få personer på sin sida.
    
Stå bakom din personal och led andra som du själv skulle vilja bli ledd. Det skapar respekt.
    

5. Investera i engagemang

Att investera tid i personer och låta dem vara delaktiga är en vägvinnande strategi för att få med dem på tåget. Lägg tid på personer som du vill få på din sida, involvera dem i möten och projekt – och låt dem komma till tals.
    
Genom att visa att deras tankar och åsikter har ett värde är det lättare att få dem att ”köpa” dina idéer och respektera dig som ledare.
    

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap


    
    
    Källa: Forbes.com

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.