Hur utvecklar sig din organisation mitt i en digital tsunami?

Publicerad 2015-01-08

En av världens mest kända företagsledare betecknade det som hände runt omkring honom som en digital tsunami. Man tror att verksamheten även det kommande året blir som vanligt och plötsligt har kunderna gått någon annan stans.


Maurice Levy, vd på Publicis, har precis återhämtat sig från det misslyckade samgåendet med Omnicom när han märker att de gamla kunderna är borta. Han jämför det med hur Uber plötsligt tar över en massa trafik från vanlig taxi. Det är inte det att Uber egentligen har något nytt men kunderna har vant sig vid att bli mediokert behandlade av taxiförare och vill ha något nytt.
    
Publicis har valt att börja rekrytera nördar. Matematiker som kan mäta hur väl kommunikation fungerar i vissa segment. Motströmskärringar som prövar helt nya vägar som de som tycker sig kunna branschen aldrig skulle våga gå.
    
Vad innebär det för just ditt företag? Det beror på men det finns ingen bransch som är oskyddad. Rimligen är det de mest lönsamma företagen som blir mest utsatta. Så om du sitter i en bekväm kontorsstol och tycker att ditt företag är riktigt välpositionerat bör du tillbringa tid med dina kunder och fråga vad de ser. Sannolikt ser de andra saker idag än i går.

Kontakta Ulf Löwenhav, redaktör, trender, etik och CSR

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.