Tipsen som gör dig till sjärnsäljare

Publicerad 2015-05-29

Den hemliga koden bakom framgångsrik försäljning är knäckt. I en ny studie avslöjas vad som skiljer de bästa säljarna från de andra.

De finns i så gott som alla företag och organisationer, säljarna som höjer sig över mängden och som alltid överträffar sina mål. Men vad är det som gör att vissa säljare alltid lyckas medan andra aldrig kommer i närheten av samma resultat?
    
Svaret på frågan finns i en nyligen genomförd amerikansk studie där man tittat på vad hundratals säljare från olika organisationer värdesätter och motiveras av.
    
Resultatet kan sammanfattas i fyra kärnfulla punkter:

1. Krav

De mest framgångsrika säljarna ser alltid en stark prestation som det självklara utgångsläget. Hälften av de överpresterande säljarna instämde helt i påståendet att de är ansvariga för att nå sina mål.

2. Drivkraft

Pengar är ett viktigt incitament. Ju mer pengar säljare får för att överträffa sina kvoter, desto större är chansen att de också kommer att göra det.

3. Förtroende

Säljarnas förtroende för företaget, ledningen och organisationen är helt avgörande för att nå framgång. De bästa säljarna visade sig också ha en stark tro på sina egna kunskaper.

4. Struktur

En välstrukturerad säljprocess är lika viktigt för att kunna överprestera som förtroende för företaget. Studien visade att de bästa säljarna använde sig av en systematisk säljprocess.

Om studien

Studien, som publicerats på Inc.com, har genomförts av Velosifys vd, Nick Hedges och Steve Martin, professor vid USC Marshall School of Business, tillika skribent på Harvard Business Review.

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.