Då ska du INTE delegera

Publicerad 2015-08-21

Som chef och företagsledare måste man kunna delegera tydligt. Men hur ofta har du inte själv suttit och ställt dig frågan:
Är det värt att delegera det här om jag själv gör det tre gånger snabbare – eller vågar jag verkligen delegera det här?

Delegera eller inte?


Under sommaren har vi frågat runt i vårt nätverk av företagsledare och chefer om vad de delegerar och inte delegerar. När vi sorterat anteckningarna utkristalliserade sig tre tydliga tillfällen då man INTE bör delegera:

1. Delegera inte om du är osäker på att instruktionerna är tydliga.

Mottagaren har alltid tolkningsföreträde. Även om DU upplever att du har varit tydlig så måste du vara helt säker på att den som skall göra uppgiften har uppfattat vad du vill rätt.
    
Kanske självklart för många, ser jag till mitt eget dagliga arbete så uppfattar jag ofta att det som skall göras är självklart. Men om man skall vara självkritisk så är det ofta man litar på sina medarbetares förmåga att uppfatta vad jag menar.
    
Och då riskerar ju att arbetsuppgifterna riskerar bli halvdant genomförda eller så blir man hela störd och avbruten i sitt eget arbete för att medarbetaren måste fråga för mer input.
    
Så regel nummer 1. OM du ska delegera se att nedanstående är tydligt:
    
• Tydlig instruktion
• Tydlig tidplan
• Var tydlig med var de ska vända sig för att få hjälp
• Notera att du kommer följa upp och återkoppla
    
Är du själv osäker på ovanstående punkter eller är själv osäker på hur uppgiften skall genomföras. Då är det bästa att skjuta upp delegeringen tills du har en bättre bild av läget.
    

2. Delegera inte för att du själv inte kan lösa ett problem

.
Det stämmer väl inte? En bra chef måste ju inte kunna allt, det är väl därför man har medarbetare?
Självklart ska du delegera tydliga uppdrag till personer eller avdelningar som är specialister inom sina områden.
    
Men ett klassiskt ”ny-som-chef-misstag” är att delegera arbetsuppgifter som du själv bör ha kunskap om eller ansvar för. Är du själv inte 100 procent säker på hur det bör lösas så delegera inte.
    
Det är ett betydligt bättre ledarskap att sätta dig in uppgiften, utveckla dig själv och genomföra uppgiften. Då har du stenkoll på hur det ska lösas nästa gång så du kan göra en tydlig delegering.

3. Delegera inte när det är extremt viktigt och affärskritiskt

Det händer ibland. Uppgifter som är mycket viktiga och affärskritiska. Dyker sådana uppgifter upp och de faller in under ditt ansvarsområde så ska du överväga ifall det går att delegera eller inte.
    
Visst kan det vara så att någon kan utföra dem lika bra som du men som du ändå inte bör lämna över på någon annan. Men är det en affärskritisk situation är det bättre du ”tar lead” som chef och inte lämnar över ansvaret på någon annan, det ingår i ett bra och tydligt ledarskap.
    
Finns det andra situationer eller exempel på när man inte bör delegera så maila gärna input Maila tips

Kontakta Mikael Gullström, chefredaktör och krönikör

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.