Ledarskapet avgör resultatet

Publicerad 2015-09-07

Kvaliteten på ledarskapet är avgörande för våra prestationer. Det visar en stor internationell forskningsstudie.


I en forskningsstudie har Nicholas Bloom, professor vid Stanforduniversitetet, tittat på olika mått av ledningskvalitet inom skolans värld. Resultaten, som sammanfattas i en rapport från SNS Analys, visar ett tydligt samband mellan ledningskvalitet och elevernas skolprestationer.
    
Skolor med högre kvalitet på ledning och styrning visar bättre elevresultat än skolor där ledarskapskvaliteten är lägre. Sambandet är minst dubbelt så starkt som det mellan lärarnas kompetens och elevresultat och tio gånger starkare än kopplingen mellan klasstorlek och elevresultat.
    
Sverige hamnar på andra plats i studiens ranking av styrnings- och ledningskvalitet, bakom Storbritannien, men före Kanada och USA. Studien bygger på intervjuer med rektorer vid 1 800 skolor i Brasilien, Indien, Italien, Kanada, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA.
    
Sambandet mellan ledarskap och resultat är stort även utanför skolans värld och resultaten av studien är lika aktuellt inom andra branscher och verksamheter.
    
Källor: Kvalitetsmagasinet, SNS Analys.

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.