10 steg till nöjda kunder

Publicerad 2015-12-09

Hur behandlar du dina kunder? Expertens råd om rätt service och bemötande kan ge dig fler nöjda kunder – och större affärer.

En glad kund är en bra kund. Men glada kunder behöver vara nöjda också för att din verksamhet ska blomstra.
    
Managementkonsulten Horst Böhnke, som har lång erfarenhet av företagande och försäljning, delar med sig av sina tankar om och tips på hur rätt kundbemötande kan ge dig fler nöjda kunder och mer försäljning:

1. Ha rätt inställning

Att ha rätt attityd och se möjligheter i stället för problem är grunden för ett lyckat företagande. Om du gräver ner dig i problem eller automatiskt säger nej till förändringar kommer du inte långt.

2. Var vänlig

Det kan tyckas vara grundläggande, men det är så lätt att glömma hur viktigt det faktiskt är är alltid hälsa, visa intresse när andra talar och att presentera sitt budskap på ett tydligt och trevligt sätt.

3. Lyssna och lyssna igen

Det är fler som pratar än som lyssnar, därför kommer du att uppfattas som mycket trevlig om du verkligen lyssnar på dina kunder. Tänk på att alla frågor som din kund ställer är köpsignaler. Genom att lyssna rätt kan du hitta fler affärsmöjligheter.

4. Håll dina löften

Att du ska hålla dina löften är lika elementärt som att vara vänlig. Ring tillbaka om du har lovat att återkomma och meddela dig även om du inte har något besked att komma med. Var rak, ärlig och berätta om ditt besked kommer att dröja något.

5. Våga fråga


Ställ frågor och var uppmärksam på kundens signaler. Sätt dig in i kundens problem – där har du köpsignalen. Våga ställa en fråga för mycket än en för lite.

6. Sälj, sälj, sälj


Många företagare drar sig för att sälja, de tycker kunden ska köpa. Om du tar för dig och faktiskt vågar sälja så kommer din försäljning att öka. Glöm inte att knyta ihop säcken genom att sammanfatta egenskaper hos produkten, fördelar för din kund och vilken betydelse affären har. Avsluta gärna med att konstatera att din kund har gjort ett bra köp – det vill alla höra.

7. Argumentera för ditt pris


Det är inte fult att ta betalt för en vara eller en tjänst. Förklara för din kund varför priset är som det är, berätta om dina styrkor och var konkret. Tala om vad din kund får för pengarna.

8. Ha roligt


Fokusera på det som är positivt, även när det går emot. Om du har en god atmosfär på ditt företag smittar det av sig på dina kunder.

9. Var nyfiken


Vad vet du om dina kunder och om dina konkurrenter? Genom att vara nyfiken och ställa frågor kan du dra viktiga lärdomar för ditt eget företags räkning. Du kan också lyfta blicken och titta på hur andra branscher har löst problem som liknar dina.

10. Följ upp och fakturera

Det enklaste sättet att ta reda på om din kund är nöjd är att fråga. Antingen kontaktar kunden själv och ställer frågan eller så fakturerar du snabbt. Om din kund är missnöjd kommer han eller hon att höra av sig när fakturan kommer. I så fall får du chansen att snabbt rätta till det som gått fel – och få uppskattning av din kund istället för missnöje.

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap


    
    
    
    
    
    
    
    
    
Källa: Artikeln är en omarbetning av en artikel från Driva Eget.

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.