10 steg till nöjda kunder

Publicerad 2015-12-09

Hur behandlar du dina kunder? Expertens råd om rätt service och bemötande kan ge dig fler nöjda kunder – och större affärer.

En glad kund är en bra kund. Men glada kunder behöver vara nöjda också för att din verksamhet ska blomstra.
    
Managementkonsulten Horst Böhnke, som har lång erfarenhet av företagande och försäljning, delar med sig av sina tankar om och tips på hur rätt kundbemötande kan ge dig fler nöjda kunder och mer försäljning:

1. Ha rätt inställning

Att ha rätt attityd och se möjligheter i stället för problem är grunden för ett lyckat företagande. Om du gräver ner dig i problem eller automatiskt säger nej till förändringar kommer du inte långt.

2. Var vänlig

Det kan tyckas vara grundläggande, men det är så lätt att glömma hur viktigt det faktiskt är är alltid hälsa, visa intresse när andra talar och att presentera sitt budskap på ett tydligt och trevligt sätt.

3. Lyssna och lyssna igen

Det är fler som pratar än som lyssnar, därför kommer du att uppfattas som mycket trevlig om du verkligen lyssnar på dina kunder. Tänk på att alla frågor som din kund ställer är köpsignaler. Genom att lyssna rätt kan du hitta fler affärsmöjligheter.

4. Håll dina löften

Att du ska hålla dina löften är lika elementärt som att vara vänlig. Ring tillbaka om du har lovat att återkomma och meddela dig även om du inte har något besked att komma med. Var rak, ärlig och berätta om ditt besked kommer att dröja något.

5. Våga fråga


Ställ frågor och var uppmärksam på kundens signaler. Sätt dig in i kundens problem – där har du köpsignalen. Våga ställa en fråga för mycket än en för lite.

6. Sälj, sälj, sälj


Många företagare drar sig för att sälja, de tycker kunden ska köpa. Om du tar för dig och faktiskt vågar sälja så kommer din försäljning att öka. Glöm inte att knyta ihop säcken genom att sammanfatta egenskaper hos produkten, fördelar för din kund och vilken betydelse affären har. Avsluta gärna med att konstatera att din kund har gjort ett bra köp – det vill alla höra.

7. Argumentera för ditt pris


Det är inte fult att ta betalt för en vara eller en tjänst. Förklara för din kund varför priset är som det är, berätta om dina styrkor och var konkret. Tala om vad din kund får för pengarna.

8. Ha roligt


Fokusera på det som är positivt, även när det går emot. Om du har en god atmosfär på ditt företag smittar det av sig på dina kunder.

9. Var nyfiken


Vad vet du om dina kunder och om dina konkurrenter? Genom att vara nyfiken och ställa frågor kan du dra viktiga lärdomar för ditt eget företags räkning. Du kan också lyfta blicken och titta på hur andra branscher har löst problem som liknar dina.

10. Följ upp och fakturera

Det enklaste sättet att ta reda på om din kund är nöjd är att fråga. Antingen kontaktar kunden själv och ställer frågan eller så fakturerar du snabbt. Om din kund är missnöjd kommer han eller hon att höra av sig när fakturan kommer. I så fall får du chansen att snabbt rätta till det som gått fel – och få uppskattning av din kund istället för missnöje.

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap


    
    
    
    
    
    
    
    
    
Källa: Artikeln är en omarbetning av en artikel från Driva Eget.

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Läs skönlitteratur och bli bättre på ditt jobb. 
Kanske är det dags att lägga undan fackboken om management och läsa en påhittad berättelse istället? Många framgångsrika människor är storkonsumenter av skönlitteratur....

Läs skönlitteratur - bli bättre på ditt jobb

Smart semesterarbete. 
Om du verkligen måste jobba på semestern kan du se till att göra det rätt. Här är experternas tips till semesterjobbande svenskar..

Jobba smart på semestern

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

Vi avlivar fem myter om el. 
Många upplever elmarknaden som svår att förstå - och väljer därför att inte sätta sig in i den. Tyvärr finns det därför en del myter som cirkulerar. Här försöker vi på ett enkelt sätt slå hål på några av de vanligaste..

Vi avlivar fem myter om el

SPONSRAD ARTIKEL
Det ”analoga” mötet är fortfarande värdefullt. 
Många har trott och hoppats att fysiska möten skulle bli överflödiga. Och visst finns det poänger - man kan spara både tid, pengar och miljö genom modern teknik. Men undersökningar visar att människor föredrar att ses på riktigt..

Det ”analoga” mötet är värdefullt

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.