Klick kan kosta mer än de smakar

Publicerad 2015-11-03

Google sätter priserna för vad annonsering borde kosta. Men det finns minst lika effektiva sätt att nå nya kunder, men till en betydligt lägre kostnad.
– Content marketing och sociala nätverk är fantastiska verktyg, säger SEO-experten Mikael Aldestam.


Sökord, så kallade "adwords", och annonsering på Google är extremt vanliga marknadsföringsmedel för att nå kunder. Men ett klick på Google kan kosta väldigt mycket mer än det smakar.
    
I takt med att priserna på sökord skjuter i höjden ökar behovet av andra, mer kostnadseffektiva sätt att nå nya kunder.
    
– Om ett klick på Google som kostade 50 kronor för ett år sedan nu kostar 150 kronor behöver så klart väldigt många företag titta efter alternativa vägar att nå kunder, säger Mikael Aldestam, SEO-expert på Reaktion.

Mikael Aldestam, SEO-expert på Reaktion.
Mikael Aldestam, SEO-expert på Reaktion.

Mer fördelaktiga alternativ

Mikael Aldestam menar att annonsering i sociala nätverk och content marketing kan fungera minst lika bra som Google-annonsering – och vara mycket mer fördelaktiga alternativ.
    
– Fördelarna är flera, men den största är att det går att nå lika hög konvertering genom content marketing och sociala kanaler, men till en betydligt lägre kostnad.
    
Med de allt högre priserna på Google blir kostnaden i förhållande till konverteringen en allt viktigare faktor att ta hänsyn till.
    
– Först och främst måste du veta vad som är en acceptabel kundanskaffningskostnad, det vill säga hur mycket du har råd att spendera för att få en ny kund. Sedan behöver du ha koll på konverteringen, hur många som faktiskt blir nya kunder. Det är pengarna som avgör och du måste räkna på om det verkligen är värt att köpa sökord eller fraser.

Google dominerar

Men även om marginalerna mellan kostnader och intäkter krymper väljer fortfarande många företag att lägga stora delar av sin marknadsföringsbudget på sökord och Google-annonser.
    
– Förklaringen är egentligen ganska enkel. När du som individ söker efter något på Google är du ganska framåtlutad, engagerad och aktiv i ditt sökande efter en produkt eller tjänst. Du har lätt att gå från sökning till köp.

Vinster att välja bort Google

Aldestam ser dock många plussidor med att välja bort Google-köp till fördel för alternativa marknadsföringsåtgärder.
    
– Väljer man till exempel content marketing eller annonsering i sociala nätverk istället kan man få två system att jobba för sig istället för ett. Man kan dels få spridning via egna eller köpta kanaler och dels via Google, säger han och fortsätter:
    
– Och om man använder sig av nyhetsbrev kan man fånga upp och identifiera intresse tidigare, redan innan kunderna är medvetna om att de är intresserade. Man når dem alltså ett steg tidigare än vad Google gör.

Men är content marketing ett fullgott alternativ till marknadsföring på Google?

– Definitivt, förutsatt att det är smart och rätt gjort.
    


Mikael Aldestams tre största fördelar med content marketing

  1. Man kan hitta intresse i ett tidigt skede.
  2. Man kan koppla innehåll till intressen, behov och utmaningar.
  3. Allt är spårbart på individnivå, vilket gör att marknadsföringen kan riktas smart.


Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Allt du behöver veta om GDPR. 
Den 25 maj träder den nya dataskyddsförordningen, GDPR, i kraft. Här är delarna du måste känna till om de nya EU-reglerna..

Allt du behöver veta om GDPR

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

9 tips för att hålla ett uppskattat tal. 
Vid studier av vad vi människor är rädda för är resultatet intressant. Döden kommer oftast på plats 5-7. Det som oftast toppar listan är skräcken för att hålla tal inför publik..

9 tips för att hålla tal

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

Säljmisstagen du ska se upp för. 
Ett litet misstag kan göra att en potentiell affär går i stöpet. Här är missarna du ska undvika för att lyckas med din försäljning..

Säljmisstagen du ska se upp för

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.