Upp till 20 000 reklam- och säljbudskap varje dag

Publicerad 2015-02-07

2013 gjordes den senaste undersökningen av hur många reklam och säljbudskap en person blir exponerad för under en arbetsdag. Enl. Yankelovich Research (2013) så nås en person av mellan 3 000 – 20 000 reklam och sälj budskap per dag.

    
Olika undersökningsföretag har de senaste åren presenterat olika siffror. De exakta siffrorna har jag svårt att tro man kan få fram. Den stora variationen i Yankelovich material är beroende på var du bor och vad du arbetar med. Och ovanstående siffror inkluderar inte bara annonser utan även allt från etiketter i en livsmedelsbutik, förpackningar till stortavlor du passerar på vägen. Mer input om ökad exponering.
    

Är det möjligt att processa all denna information?

Det faktum att du exponerats för budskapet betyder inte att du har uppfattat det. Det faller ju på sin egen orimlighet att någon skulle kunna bearbeta den mängden exponeringar. Det är omöjligt att uppfattat, processa, och ännu mindre värdera över 3 000 ljud & bild exponeringar per dag - än mindre 20.000!
    

utmattad, väcka upp


Andra undersökningar visar att en genomsnittlig amerikansk datoranvändare blir exponerad för i snitt 247 annonsytor per dag. En siffra som ur ett svenskt perspektiv kan upplevas lågt.
    

Ökad volym i hopp om att det skall bli en annan kanal

För att nå igenom bruset så ökar många varumärken kontaktfrekvensen för att vara helt säkra att man får tillräcklig uppmärksamhet – men hur bra är det? Det finns ju knappast något ökat värde för mottagaren. Ett klassiskt citat i reklambranschen är mer aktuellt än någonsin ”Många varumärken höjer bara volymen i hopp om att det skall bli en ny kanal” - och det över 10 år sedan jag hörde citatet första gången!
    

Skämmande liknelse

En skrämmande liknelse som tydligt beskriver vad vi redan sett på marknaden. Branschen och reklamköparna har svårt att ta sig ur gamla affärsmodeller och kommunikationsteorier. Till och med de sociala kanalerna är idag fylla av budskap som mottagaren inte alls är intresserad av. Bara den senaste månaden har jag träffat flera varumärken som starkt börjat omvärdera sin sociala närvaro pga den ökade kommunikationen av icke relevant information.
    
- Hur skall vi då komma runt detta?
Det är ingen enkel fråga att svara på, men det finns i tre huvudområden som är mycket viktiga för att nå igenom:
    

Sluta tänka vad NI vill – hjälp kunden att köpa rätt!

Sluta skapa kommunikation och säljbudskap som utgår från vad du som varumärke vill kommunicera och sälja. Utgå från att hjälpa kunden hitta rätt lösning, produkt eller tjänst. En genuin vilja att faktiskt hjälpa kunden att få en bra lösning är grundfundament för framgångsrik försäljning de kommande åren.
    

Kommunicera med rätt kund

Lägg inte krutet på kunder som inte har ett klart identifierat behov av era produkter eller tjänster. Det handlar att göra hemläxan ordentligt – att tydligt identifiera på vilket sätt er produkt/tjänst kan hjälpa kunden ni pratar om.
    
Content Marketing är kanske det bästa sättet att identifiera vilka som just nu är intresserade av er produkt eller tjänst. Utifrån bra innehåll med tydligt kundvärde så kan ni skapa säljprocesser som blir relevant både för er säljare och era kunder. En vinn/vinn metod som både ger effektivare säljare och nöjdare kunder.
    

Digitaliseringen förändrar rollerna

Den kraftigt ökade digitaliseringen vänder upp och ner på många affärsmodeller. En förutsättning att nå igenom i det ökade bruset kommer vara att vara uppdaterad och ajour med den senaste utvecklingen och hur det påverkar er själva och era kunder.
    
Exakt hur och på vilket sätt skiljer sig givetvis från bransch till bransch. Men ATT det kommer att påverka er är vi fullständigt övertygade om och det kommer vara en återkommande punkt i Sälj & Ledarskap.
    

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Allt du behöver veta om GDPR. 
Den 25 maj trädde den nya dataskyddsförordningen, GDPR, i kraft. Vi hjälper dig att leva upp till de nya EU-reglerna..

Allt du behöver veta om GDPR

Så följer du GDPR. 
Den 25 maj trädde den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Här är tre bra tips för att klara av de nya reglerna..

Så följer du GDPR

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Det ”analoga” mötet är fortfarande värdefullt. 
Många har trott och hoppats att fysiska möten skulle bli överflödiga. Och visst finns det poänger - man kan spara både tid, pengar och miljö genom modern teknik. Men undersökningar visar att människor föredrar att ses på riktigt..

Det ”analoga” mötet är värdefullt

SPONSRAD ARTIKEL
Här gör man den stora elbesparingen. 
Om man känner att det är dags att se över företagets elkostnader är det lätt att tänka ”nytt avtal”. Men det är inte där de stora pengarna finns att spara - snarare ska man ta ett helhetsgrepp..

Här gör man den stora elbesparingen

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

SPONSRAD ARTIKEL
Så kan alla få samma elpris som storföretagen. 
Fast eller rörligt elavtal? Det finns faktiskt ett tredje alternativ - som länge var förbehållet storföretagen. Det handlar om förvaltad el, där elbolagen aktivt följer marknaden för att minimera kundens risk. Numera finns produkten tillgänglig för alla..

Så kan alla få samma elpris som storföretagen

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.