Upp till 20 000 reklam- och säljbudskap varje dag

Publicerad 2015-02-07

2013 gjordes den senaste undersökningen av hur många reklam och säljbudskap en person blir exponerad för under en arbetsdag. Enl. Yankelovich Research (2013) så nås en person av mellan 3 000 – 20 000 reklam och sälj budskap per dag.

    
Olika undersökningsföretag har de senaste åren presenterat olika siffror. De exakta siffrorna har jag svårt att tro man kan få fram. Den stora variationen i Yankelovich material är beroende på var du bor och vad du arbetar med. Och ovanstående siffror inkluderar inte bara annonser utan även allt från etiketter i en livsmedelsbutik, förpackningar till stortavlor du passerar på vägen. Mer input om ökad exponering.
    

Är det möjligt att processa all denna information?

Det faktum att du exponerats för budskapet betyder inte att du har uppfattat det. Det faller ju på sin egen orimlighet att någon skulle kunna bearbeta den mängden exponeringar. Det är omöjligt att uppfattat, processa, och ännu mindre värdera över 3 000 ljud & bild exponeringar per dag - än mindre 20.000!
    

utmattad, väcka upp


Andra undersökningar visar att en genomsnittlig amerikansk datoranvändare blir exponerad för i snitt 247 annonsytor per dag. En siffra som ur ett svenskt perspektiv kan upplevas lågt.
    

Ökad volym i hopp om att det skall bli en annan kanal

För att nå igenom bruset så ökar många varumärken kontaktfrekvensen för att vara helt säkra att man får tillräcklig uppmärksamhet – men hur bra är det? Det finns ju knappast något ökat värde för mottagaren. Ett klassiskt citat i reklambranschen är mer aktuellt än någonsin ”Många varumärken höjer bara volymen i hopp om att det skall bli en ny kanal” - och det över 10 år sedan jag hörde citatet första gången!
    

Skämmande liknelse

En skrämmande liknelse som tydligt beskriver vad vi redan sett på marknaden. Branschen och reklamköparna har svårt att ta sig ur gamla affärsmodeller och kommunikationsteorier. Till och med de sociala kanalerna är idag fylla av budskap som mottagaren inte alls är intresserad av. Bara den senaste månaden har jag träffat flera varumärken som starkt börjat omvärdera sin sociala närvaro pga den ökade kommunikationen av icke relevant information.
    
- Hur skall vi då komma runt detta?
Det är ingen enkel fråga att svara på, men det finns i tre huvudområden som är mycket viktiga för att nå igenom:
    

Sluta tänka vad NI vill – hjälp kunden att köpa rätt!

Sluta skapa kommunikation och säljbudskap som utgår från vad du som varumärke vill kommunicera och sälja. Utgå från att hjälpa kunden hitta rätt lösning, produkt eller tjänst. En genuin vilja att faktiskt hjälpa kunden att få en bra lösning är grundfundament för framgångsrik försäljning de kommande åren.
    

Kommunicera med rätt kund

Lägg inte krutet på kunder som inte har ett klart identifierat behov av era produkter eller tjänster. Det handlar att göra hemläxan ordentligt – att tydligt identifiera på vilket sätt er produkt/tjänst kan hjälpa kunden ni pratar om.
    
Content Marketing är kanske det bästa sättet att identifiera vilka som just nu är intresserade av er produkt eller tjänst. Utifrån bra innehåll med tydligt kundvärde så kan ni skapa säljprocesser som blir relevant både för er säljare och era kunder. En vinn/vinn metod som både ger effektivare säljare och nöjdare kunder.
    

Digitaliseringen förändrar rollerna

Den kraftigt ökade digitaliseringen vänder upp och ner på många affärsmodeller. En förutsättning att nå igenom i det ökade bruset kommer vara att vara uppdaterad och ajour med den senaste utvecklingen och hur det påverkar er själva och era kunder.
    
Exakt hur och på vilket sätt skiljer sig givetvis från bransch till bransch. Men ATT det kommer att påverka er är vi fullständigt övertygade om och det kommer vara en återkommande punkt i Sälj & Ledarskap.
    

Dela med dina vänner!