På tre år ska vi göra en resa som tar 30 år att göra

Publicerad 2015-02-01

För en stressad Stockholmare var bytet av jobb som att kliva bakåt i tiden. Christoffer Svanberg lämnade huvudstaden och en bransch han varit med att utveckla för en ny tjänst i norra Västerbotten.
– Utmaningen att förändra inspirerade mig att ta mig an jobbet, säger han.


Nästan tre år har gått sedan han tillträdde sin nya tjänst och tog sina första stavtag efter vad som kan liknas vid ett gigantiskt lappkast.
    
Christoffer Svanberg bytte nämligen mycket mer än bara arbetsgivare när han lämnade toppjobbet på Comhem för en ny utmaning hos Skellefteå Kraft. Han lämnade sitt liv i Stockholm för en helt ny tillvaro i betydligt mindre Skellefteå – ett modigt kliv in från en person allmänt ansedd som en av de duktigaste sälj- och produktchefer i branschen.
    
– Det är klart att det var en stor omställning, men flytten till Skellefteå gick mycket bättre än jag någonsin vågade hoppas på. Familjen trivs väldigt bra och har ett jätteroligt och utvecklande jobb.
    

Om branschbytet

Att byta ett bra jobb i en bransch som du kan lika bra som dina fem fingrar kan tyckas märkligt. Men Svanberg hade sina skäl.
    
– Jag hade varit hos Comhem i tolv år, där jag under större delen av tiden jobbade som produktchef med ansvar för telefoniprodukten, och varit med om att utveckla företaget till en stark utmanare till de stora teleoperatörerna. De sista 5 åren arbetade jag som försäljningschef och utvecklade vår konsumentförsäljning. Jag kände att jag var färdig, men jag ville gärna fortsätta att jobba med förändringsprocesser.
    
I den vevan dök Skellefteå Kraft upp. Svanberg såg snabbt att hans erfarenheter och driv skulle komma väl till pass hos det norrländska energibolaget – och så blev det.
    
– Samtidigt som det var stor skillnad mellan Skellefteå Kraft och Comhem så fanns det likheter, och jag kände att jag passade in, säger han.
    

Förändring för egen del – och för andra
Men det nya jobbet innebar som sagt en rad radikala förändringar, som att ta pick och pack och flytta 80 mil norrut, men också en annorlunda företagskultur.
    
– När jag kom till Skellefteå Kraft gjorde jag ett omtag och försökte få människor att känna inspiration för det vi skulle göra. Det var en utmaning och jag underskattade nog tiden det kom att ta för att få alla medarbetare att hitta och förstå sina roller i teamet.
    
Nu, nästan tre år senare, är kan Christoffer Svanberg se tillbaka på ett arbete som innefattat en omfattande förändringsprocess för Skellefteå Kraft – men också en resa som tagit företaget till en position som branschutvecklare. Och han är nöjd med det arbete han har gjort.
    
– Det är kanske lite förmätet att tycka det, men det är jag faktiskt. Vi har uträttat jättemycket och jag har implementerat lite nya funktioner, så som att bromsa upp och titta i backspegeln för att reflektera över och se alla bra saker som vi faktiskt har gjort och gör.
    
Men allt har inte lyckats till hundra procent.
    
– Nej, en sak vi inte lyckats riktigt med ännu är att få fart på privatkundsförsäljningen. Men jag tycker att vi har satt oss i en position som den norrländska utmanaren som driver utvecklingen framåt i branschen.
    

Christoffer Svanberg om …

    

… skillnaden mellan Skellefteå och Stockholm:

– Jag har letat efter sätt att beskriva hur det är att jobba i en mindre stad och det bästa ordet jag har kommit på är äkta. Det är lite mer genuint än i Stockholm.
    

… branschvärden:

– Vi jobbar mycket med äkthet, ärlighet och transparens, vilket jag tycker är viktigt i en bransch som inte har så stort förtroende hos alla.
    

… sitt ledarskap:

– Det har kanske ändrats lite under åren. Jag har tidigare sett mycket till inspiration och att få människor att prestera. Här på Skellefteå Kraft är förändringen väldigt stor och det handlar om att få människor att förändra beteende och känna trygghet i den förändring som företaget genomgår.
    

… ledord i sitt ledarskap:

– Mina grunder i mitt ledarskap, och mina ledord, är fortfarande inspiration och få människor att tycka att det är roligt.
    

… om det viktigaste i rollen som chef:

– För mig handlar det mycket om att bygga team, att få alla att förstå sina roller och vad vi gemensamt ska göra.
    

… om nyckeln till framgång:

– För oss handlar det om hur vi klarar att genomföra vår strategi.
    

… om sin ambition:

– Jag vill att folk i Skellefteå ska vara lika stolta över Skellefteå Kraft som över vårt Skellefteå AIK.
    

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!