Från akut kris till succé på tre år

Publicerad 2015-11-16

För tre år sedan var Sjöö Sandström ett företag i akut kris. I dag är den svenska klocktillverkaren mer framgångsrik än någonsin tidigare. Felix Formark, vd för Sjöö Sandström, berättar om resan från ruinens brant till osannolika succéer.

Det är snart 30 år sedan klocktillverkaren Sjöö Sandström såg dagens ljus.
Sedan starten 1986 har företaget passerat många milstolpar och skrivit flera nya kapitel i den svenska urmakarhistorien.
    

Felix Formark, vd för Sjöö Sandström.
Felix Formark, vd för Sjöö Sandström.

Men det är under de tre senaste åren som företaget verkligen har fått luft under vingarna och förvandlat röda siffror till svarta.
    
– Vi har gjort en helt fantastisk resa och jag är övertygad om att vi bara har skrapat på ytan, säger Sjöö Sandströms vd Felix Formark.
    

Förändras eller förgås

Felix Formark är den enskilt största anledningen till att Sjöö Sandström inte bara finns kvar utan också är framgångsrikt. Under de senaste tre åren har han tagit ett företag i kris på en resa mot prestigefulla priser och framgång.
    
– När jag kom in i företaget såg det ganska dystert ut. Vi stod vi inför valet att köra på i samma hjulspår och riskera att gå i konkurs eller att hitta en ny väg framåt.
    
Man valde det senare alternativet och påbörjade en mödosam på många sätt jobbig process. Gamla problem behövde undanröjas och nya utmaningar mötas strategiskt och med smartness.
    
– Vi hade uppenbara problem när jag kom in i företaget och var tvungna att lyfta blicken och distansera oss från invanda mönster för att överleva. Det handlade om att göra en analys av hela företaget och göra en rad nödvändiga förändringar.
    

Stor omvandlingsprocess

Sjöö Sandström gick in i en omvandlingsfas. Förändringen innebar allt från uppsägningar och nyrekryteringar till attitydförändringar och flytt till nya lokaler.
    
– Vi var tvungna att göra en rad förändringar för att överleva och vi behövde komma bort från den konservatism som genomsyrade företaget. Vi hade inget annat val.
    
Att en då knappt 30-årig kille, utan tidigare erfarenhet av klockbranschen, fick ansvaret att få företaget på rätt köl var långt ifrån självklart.
    
– Det var nog en och annan som tänkte att vad fasen, här kommer en naiv telefonförsäljare som ska styra och ställa, säger Felix Formark.
    

Svåra och kloka beslut

Med facit på hand har det visat sig att styrelsens beslut var lika välgrundat som klokt. Sjöö Sandström har upplevt sitt mest framgångsrika år sedan starten för snart 30 år sedan.
    
Försäljningen har nästan tredubblats sedan förra året och under hösten har ”Royal Capital” tilldelats Svenska designpriset och en andraplats i European Watch of the Year.
    
– Vi har gett oss själva chansen att lyckas genom att arbeta säljdrivande. Men det har varit många obekväma och svåra beslut på vägen hit, beslut som varit helt nödvändiga. Och det ska sägas att utan Kristoffer hade den här resan aldrig varit möjlig. Han är minst lika delaktig som jag i att vi lyckats vända minus till plus.
    
Med 30-årsjubileumet inom räckhåll ser Sjöö Sandströms framtid väldigt ljus ut, mycket tack vare ett starkt, strategiskt och skickligt ledarskap.
    

Ett frukostseminarium du inte får missa!

Den 24 november bjuder Sälj & Ledarskap, tillsammans med Arndts Business Club, in dig till ett frukostseminarium på Operakällaren i Stockholm där två perspektiv av ledarskap i kris står i fokus.
    
Hör Sjöö Sandströms vd Felix Formark berätta om hur han förvandlade ett företag i kris till ett framgångsrikt bolag och lyssna till Mattias Hellströms erfarenheter av krisledarskap och kommunikationens betydelse för att sälja in ett asylboende i närområdet.
    
Seminariet börjar 7.30 och slutar 10.00. Priset är 345 kronor plus moms per person och du anmäler dig genom att skicka ett mail med namn, kontaktuppgifter och antal deltagare direkt till michaela@arndts.se.

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!