Så blev Sjöö Sandström framgångsrikt

Publicerad 2015-11-04

För 15 år sedan tog han beslutet att hoppa av gymnasiet.
I dag är han vd för ett av Skandinaviens mest spännande varumärken, Sjöö Sandström.
– Kunskapen om försäljning, har varit nyckeln till framgången, säger Felix Formark.

Felix Formark, vd för Sjöö Sandström.


Redan innan året är till ända står det klart att 2015 blir Sjöö Sandströms mest framgångsrika år sedan starten 1986. Försäljningen har nästan tripplats sedan förra året och under hösten har klockan "Royal Capital" både tilldelats Svenska designpriset och en andraplats i European Watch of the Year.
    
Bakom framgången ligger viktiga strategiska beslut och flera stora investeringar, men framför allt ett enormt hårt arbete. Och den som har gjort det hela möjligt är en 30-årig Eskilstunakille som hoppade av gymnasiet vid 15-års ålder för att satsa helhjärtat på försäljning.
    
– Vi har gjort en helt fantastisk resa och jag är övertygad om att vi bara har skrapat på ytan, säger Felix Formark, vd för Sjöö Sandström.
    
På två år har Sjöö Sandström förvandlats från ett företag i kris till en framgångsrik klocktillverkare med ambitionen att bli ännu större, i Skandinavien och Europa.
    
Uppfattades som naiv

Felix Formark, vd för Sjöö Sandström.
Felix Formark, vd för Sjöö Sandström.

Utvecklingen de senaste åren har varit fantastisk. Röda siffror har förvandlats till svarta och framtiden som bara för ett par år sedan såg mörk ut ser nu både ljus som spännande ut – framsteg som möjliggjorts av en ung kille utan minsta erfarenhet eller kunskap om klockbranschen.
    
– Jag kom in i ett bra läge. Samtidigt ska jag erkänna att jag var väldigt osäker när jag tog beslutet att kliva in i det här projektet. Jag hade ju ingen erfarenhet av klockbranschen, säger Felix Formark.
    
Med en bakgrund som säljare inom telekombranschen var han knappast det mest självklara valet av företagsledare för klocktillverkaren Sjöö Sandström.
    
– Nej, det var nog jag inte och de andra i företaget uppfattade mig som väldigt naiv när jag kom in i bilden.

Var du naiv?

– Det tycker jag inte. Jag tror inte att vi hade haft den utveckling vi har haft om jag hade varit naiv, däremot saknade jag ju erfarenhet av branschen. Men jag kom in med ambitionen att erbjuda kunderna något som den konservativa klockbranschen inte erbjudit tidigare.
    
Närvaro nyckeln till framgång
Det Felix Formark saknade i branschkännedom kompenserade han med sin erfarenhet från, kännedom om och talang för försäljning. En fallenhet som visade sig redan i tidig ålder. Som barn var han Sveriges bästa majblommesäljare och sålde jultidningar med stor framgång.
    
När han ett antal år senare tog klivet ut i arbetslivet på allvar blev han snabbt framgångsrik som eventsäljare och senare inom telekombranschen. De kunskaper och lärdomar han samlade på sig under åren säljare tog han med sig in i Sjöö Sandström 2012.
    
– Jag tänkte att jag skulle göra på samma vis som jag hade gjort i telekombranschen. Det gick inte helt och hållet, däremot gick det att använda mycket av det jag gjort tidigare, men med en annan twist, elegans och finess.

Ett bra varumärke säljer inte

Felix Formark klev in i företaget med en viktig insikt, att inget säljer sig självt. Det blev en avgörande faktor för Sjöö Sandströms utveckling. Hårt arbete med och utveckling av försäljningen av produkterna gav vind i seglen.
    
– Vi är nog bäst i branschen på att jobba med och utveckla våra kunder. Vi är själva ute i butikerna och säljer. Genom att vara ute på fältet och dela med oss av vår kunskap kan vi dels förstå kundernas behov bättre och dels hjälpa butikerna att sälja fler klockor genom kompetensutveckling. Om de säljer fler klockor, oavsett märke, så säljer också vi fler klockor, säger han.
    
Efter en drygt två år lång resa från kris till grön kvist blickar Sjöö Sandström vidare mot nya mål. Felix Formark står därmed inför nya intressanta utmaningar. Skillnaden nu jämfört med när han tog över ansvaret för företaget stavas kunskap.
    
– Jag har kunskaper jag inte hade innan och har fått en annan respekt för den bransch jag jobbar i. Jag har dessutom mer tid att jobba operativt och strategiskt.

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!