Så ska de utmana de största

Publicerad 2015-12-16

Kvaliteten är hög och priset bra, men varumärket är relativt okänt utanför Norden. Det tänker entreprenörerna bakom Dignita ändra på. Nu väljer Umeåföretaget att utmana de största aktörerna på den europeiska marknaden.
– Vi siktar högt, utan att vara orealistiska, säger marknadschefen Joakim Berglin.


I Sverige är Dignita synonymt med hög kvalitet och stor tillförlitlighet. Umeåföretaget, som är en av landets största och äldsta leverantörer av alkomätare, har sedan 2010 bidragit till att öka trafiksäkerheten och rädda liv.
    
– Vi har haft turen att arbeta med en produkt som skapar nytta och hjälper både konsumenter, företag och organisationer, säger Joakim Berglin, marknadschef på Dignita, till Update.
    
Produkterna, alkomätare och alkolås, är godkända enligt europeisk standard.
Mätare som det finns stor efterfrågan på både inom och utanför Sveriges gränser.
    
– Efterfrågan i dag är oftast gällande en certifierad produkt. Merparten av mätarna på marknaden håller inte samma kvalitet, vilket kan orsaka direkt livsfara.
    
Läs också: Så enkelt kan du öka trafiksäkerheten

Den smarta, svenska utmanaren

Som underdog är det viktigt att göra kloka satsningar och smarta val för att lyckas. Det har Dignita visat sig ha en god känsla för på den svenska marknaden.
    
Med marknadsföring i digitala kanaler och försäljning direkt till konsument har företaget lyckats mycket väl med att nå ut och sälja sina högkvalitativa produkter till väldigt förmånliga priser.
    
När de tre entreprenörerna från Umeå nu väljer att ta upp kampen med de största aktörerna på den internationella marknaden väljer man samma strategi som varit så framgångsrik här hemma.
    
– Vi kommer att applicera samma affärsplan som i Sverige då vi lyckats bra här. I dag säljer vi väldigt bra genom marknadsföring och redaktionell text. Man blir förvånad varje dag att e-handlare inte förstår vikten av onlinemarknadsföring som banners och annonser.

E-handel är nyckeln

Nyckeln till framgång, vid sidan av hög kvalitet och stor tillförlitlighet, är e-handelns möjligheter att nå konsument – utan mellanhänder. Det är med hjälp av digitala marknadsförings- och försäljningskanaler som svenska Dignita ska nå ut och ta marknadsandelar från de stora internationella konkurrenterna.
    
– Det är inte längre en hög tröskel för att nå utanför Sveriges gränser där det tidigare krävts extra kapital, ett inarbetat nätverk eller "joint venture". Det finns en enorm potential i övriga länder och det är jämförelsevis en relativt liten investering för att ta marknadsandelar, säger Berglin till Update.
    
Förhoppningen är digitala marknadsförings- och försäljningsstrategier som lyckats så bra i Sverige också ska fungera väl utomlands – på kort tid.
    
– Det kommer gå fort. Men för att få genomslag så räknar vi tre månader innan det kommer börja generera affärer, säger Berglin.
    
Beställ din alkomätare – testad och godkänd av MHF – redan i dag! »»
    

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Allt du behöver veta om GDPR. 
Den 25 maj trädde den nya dataskyddsförordningen, GDPR, i kraft. Vi hjälper dig att leva upp till de nya EU-reglerna..

Allt du behöver veta om GDPR

Så följer du GDPR. 
Den 25 maj trädde den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Här är tre bra tips för att klara av de nya reglerna..

Så följer du GDPR

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Det ”analoga” mötet är fortfarande värdefullt. 
Många har trott och hoppats att fysiska möten skulle bli överflödiga. Och visst finns det poänger - man kan spara både tid, pengar och miljö genom modern teknik. Men undersökningar visar att människor föredrar att ses på riktigt..

Det ”analoga” mötet är värdefullt

SPONSRAD ARTIKEL
Här gör man den stora elbesparingen. 
Om man känner att det är dags att se över företagets elkostnader är det lätt att tänka ”nytt avtal”. Men det är inte där de stora pengarna finns att spara - snarare ska man ta ett helhetsgrepp..

Här gör man den stora elbesparingen

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

SPONSRAD ARTIKEL
Så kan alla få samma elpris som storföretagen. 
Fast eller rörligt elavtal? Det finns faktiskt ett tredje alternativ - som länge var förbehållet storföretagen. Det handlar om förvaltad el, där elbolagen aktivt följer marknaden för att minimera kundens risk. Numera finns produkten tillgänglig för alla..

Så kan alla få samma elpris som storföretagen

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.