Så ska de utmana de största

Publicerad 2015-12-16

Kvaliteten är hög och priset bra, men varumärket är relativt okänt utanför Norden. Det tänker entreprenörerna bakom Dignita ändra på. Nu väljer Umeåföretaget att utmana de största aktörerna på den europeiska marknaden.
– Vi siktar högt, utan att vara orealistiska, säger marknadschefen Joakim Berglin.


I Sverige är Dignita synonymt med hög kvalitet och stor tillförlitlighet. Umeåföretaget, som är en av landets största och äldsta leverantörer av alkomätare, har sedan 2010 bidragit till att öka trafiksäkerheten och rädda liv.
    
– Vi har haft turen att arbeta med en produkt som skapar nytta och hjälper både konsumenter, företag och organisationer, säger Joakim Berglin, marknadschef på Dignita, till Update.
    
Produkterna, alkomätare och alkolås, är godkända enligt europeisk standard.
Mätare som det finns stor efterfrågan på både inom och utanför Sveriges gränser.
    
– Efterfrågan i dag är oftast gällande en certifierad produkt. Merparten av mätarna på marknaden håller inte samma kvalitet, vilket kan orsaka direkt livsfara.
    
Läs också: Så enkelt kan du öka trafiksäkerheten

Den smarta, svenska utmanaren

Som underdog är det viktigt att göra kloka satsningar och smarta val för att lyckas. Det har Dignita visat sig ha en god känsla för på den svenska marknaden.
    
Med marknadsföring i digitala kanaler och försäljning direkt till konsument har företaget lyckats mycket väl med att nå ut och sälja sina högkvalitativa produkter till väldigt förmånliga priser.
    
När de tre entreprenörerna från Umeå nu väljer att ta upp kampen med de största aktörerna på den internationella marknaden väljer man samma strategi som varit så framgångsrik här hemma.
    
– Vi kommer att applicera samma affärsplan som i Sverige då vi lyckats bra här. I dag säljer vi väldigt bra genom marknadsföring och redaktionell text. Man blir förvånad varje dag att e-handlare inte förstår vikten av onlinemarknadsföring som banners och annonser.

E-handel är nyckeln

Nyckeln till framgång, vid sidan av hög kvalitet och stor tillförlitlighet, är e-handelns möjligheter att nå konsument – utan mellanhänder. Det är med hjälp av digitala marknadsförings- och försäljningskanaler som svenska Dignita ska nå ut och ta marknadsandelar från de stora internationella konkurrenterna.
    
– Det är inte längre en hög tröskel för att nå utanför Sveriges gränser där det tidigare krävts extra kapital, ett inarbetat nätverk eller "joint venture". Det finns en enorm potential i övriga länder och det är jämförelsevis en relativt liten investering för att ta marknadsandelar, säger Berglin till Update.
    
Förhoppningen är digitala marknadsförings- och försäljningsstrategier som lyckats så bra i Sverige också ska fungera väl utomlands – på kort tid.
    
– Det kommer gå fort. Men för att få genomslag så räknar vi tre månader innan det kommer börja generera affärer, säger Berglin.
    
Beställ din alkomätare – testad och godkänd av MHF – redan i dag! »»
    

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!