DR-monitorn 2016

Publicerad 2016-09-13

Svenskarna är positiva till direktreklam i brevlådan, i synnerhet när det gäller rabattkuponger, erbjudanden och varuprover. Det visar DR-monitorn 2016 som presenteras av PostNord.


    
Rapporten DR-monitorn bygger på resultaten från en undersökning av svenskarnas attityder till och vanor att ta emot reklam i olika kanaler, främst direktreklam (DR) i postlådan. Undersökningen utfördes online av TNS Sifo mellan den 13 och 24 april 2016. 1 664 personer i åldrarna 16–80 år har svarat i undersökningen.
    
Rapporten visar att det som fungerar bäst som direktreklam i brevlådan är rabattkuponger, varuprover och erbjudanden från lokala företag. Främsta skälet att ta del av reklam i brevlådan är just att få priserbjudanden och planera våra inköp. 40% önskar att de fick fler rabattkuponger i postlådan.
    
85% agerar på intressanta erbjudanden de får i sin postlåda, oftast genom att köpa varan i fysisk butik. Direktreklam i brevlådan når i snitt 1,88 personer i hushållet och sparas i genomsnitt i sex dagar.
    
Rapporten visar också att de så kallade lean forward-medierna är de mest uppskattade, som fysisk direktreklam, tidningsannonser, reklamtavlor utomhus och butiksreklam. Detta eftersom dessa kanaler ger mottagaren en större känsla av kontroll. Jag kan själv välja vad jag vill läsa och när jag vill läsa den. Vi är mer negativa till de så kallade lean backward-medierna (som tv och radio) där vi blir störda i vår konsumtion. Mobiltelefonen och datorn är också medier där vi helst inte vill bli störda av reklam.
    
Topp fem kanaler där vi helst vill få personligt riktade reklamerbjudanden

  • Brevlådan 37%
  • E-post 24%
  • Sms 10%
  • Annons 9%
  • Bilaga 7%


    

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Så drar de anställda nytta av företagets elavtal. 
Förmånsbil, städhjälp, företagsmobil - det finns många sätt att ge sina medarbetare något extra. Men har du hört talas om jobbel? Den kan både sänka den anställdes energikostnader och bidra till företagets CSR-arbete..

Så drar de anställda nytta av företagets elavtal

SPONSRAD ARTIKEL
Så här gör du både kunder, medarbetare och miljön en tjänst. 
Allt fler företag vill spara pengar genom att byta alla tjänstebilar till elbilar. En förutsättning är förstås att bilarna går att ladda på ett smidigt sätt. Därför investerar fler och fler också i egna laddstolpar..

Så gör du kunder, medarbetare och miljön en tjänst

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

SPONSRAD ARTIKEL
Därför bryter företagen mot lagen. 
Många företag bryter mot lagen när de rekryterar - utan att veta om det. Här är reglerna du måste ha koll på..

Därför bryter företagen mot lagen

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.