DR-monitorn 2016

Publicerad 2016-09-13

Svenskarna är positiva till direktreklam i brevlådan, i synnerhet när det gäller rabattkuponger, erbjudanden och varuprover. Det visar DR-monitorn 2016 som presenteras av PostNord.


    
Rapporten DR-monitorn bygger på resultaten från en undersökning av svenskarnas attityder till och vanor att ta emot reklam i olika kanaler, främst direktreklam (DR) i postlådan. Undersökningen utfördes online av TNS Sifo mellan den 13 och 24 april 2016. 1 664 personer i åldrarna 16–80 år har svarat i undersökningen.
    
Rapporten visar att det som fungerar bäst som direktreklam i brevlådan är rabattkuponger, varuprover och erbjudanden från lokala företag. Främsta skälet att ta del av reklam i brevlådan är just att få priserbjudanden och planera våra inköp. 40% önskar att de fick fler rabattkuponger i postlådan.
    
85% agerar på intressanta erbjudanden de får i sin postlåda, oftast genom att köpa varan i fysisk butik. Direktreklam i brevlådan når i snitt 1,88 personer i hushållet och sparas i genomsnitt i sex dagar.
    
Rapporten visar också att de så kallade lean forward-medierna är de mest uppskattade, som fysisk direktreklam, tidningsannonser, reklamtavlor utomhus och butiksreklam. Detta eftersom dessa kanaler ger mottagaren en större känsla av kontroll. Jag kan själv välja vad jag vill läsa och när jag vill läsa den. Vi är mer negativa till de så kallade lean backward-medierna (som tv och radio) där vi blir störda i vår konsumtion. Mobiltelefonen och datorn är också medier där vi helst inte vill bli störda av reklam.
    
Topp fem kanaler där vi helst vill få personligt riktade reklamerbjudanden

  • Brevlådan 37%
  • E-post 24%
  • Sms 10%
  • Annons 9%
  • Bilaga 7%


    

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Energieffektivisering en vinst för företaget. 
Många företag ser över sina elavtal i hopp om att minska energikostnaderna. Det är förstås bra - men det kan finnas större vinster i att effektivisera energiförbrukningen. .

Energieffektivisering en vinst för företaget

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

Vi avlivar fem myter om el. 
Många upplever elmarknaden som svår att förstå - och väljer därför att inte sätta sig in i den. Tyvärr finns det därför en del myter som cirkulerar. Här försöker vi på ett enkelt sätt slå hål på några av de vanligaste..

Vi avlivar fem myter om el

SPONSRAD ARTIKEL
Så lyfter kändisarna företagen. 
Vad har några av landets främsta föreläsare, forskare, skådespelare och utbildare gemensamt? De lyfter medarbetare och företag till nya höjder..

Så lyfter kändisarna företagen

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Så här gör du både kunder, medarbetare och miljön en tjänst. 
Allt fler företag vill spara pengar genom att byta alla tjänstebilar till elbilar. En förutsättning är förstås att bilarna går att ladda på ett smidigt sätt. Därför investerar fler och fler också i egna laddstolpar..

Så gör du kunder, medarbetare och miljön en tjänst

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.