DR-monitorn 2016

Publicerad 2016-09-13

Svenskarna är positiva till direktreklam i brevlådan, i synnerhet när det gäller rabattkuponger, erbjudanden och varuprover. Det visar DR-monitorn 2016 som presenteras av PostNord.


    
Rapporten DR-monitorn bygger på resultaten från en undersökning av svenskarnas attityder till och vanor att ta emot reklam i olika kanaler, främst direktreklam (DR) i postlådan. Undersökningen utfördes online av TNS Sifo mellan den 13 och 24 april 2016. 1 664 personer i åldrarna 16–80 år har svarat i undersökningen.
    
Rapporten visar att det som fungerar bäst som direktreklam i brevlådan är rabattkuponger, varuprover och erbjudanden från lokala företag. Främsta skälet att ta del av reklam i brevlådan är just att få priserbjudanden och planera våra inköp. 40% önskar att de fick fler rabattkuponger i postlådan.
    
85% agerar på intressanta erbjudanden de får i sin postlåda, oftast genom att köpa varan i fysisk butik. Direktreklam i brevlådan når i snitt 1,88 personer i hushållet och sparas i genomsnitt i sex dagar.
    
Rapporten visar också att de så kallade lean forward-medierna är de mest uppskattade, som fysisk direktreklam, tidningsannonser, reklamtavlor utomhus och butiksreklam. Detta eftersom dessa kanaler ger mottagaren en större känsla av kontroll. Jag kan själv välja vad jag vill läsa och när jag vill läsa den. Vi är mer negativa till de så kallade lean backward-medierna (som tv och radio) där vi blir störda i vår konsumtion. Mobiltelefonen och datorn är också medier där vi helst inte vill bli störda av reklam.
    
Topp fem kanaler där vi helst vill få personligt riktade reklamerbjudanden

  • Brevlådan 37%
  • E-post 24%
  • Sms 10%
  • Annons 9%
  • Bilaga 7%


    

Dela med dina vänner!