Så gör specialisten för att nå rätt kunder

Publicerad 2015-10-19

Att kundregistret är hjärtat i alla säljande företag är ingen hemlighet. Det är heller ingen hemlighet att cirka 30 procent av de adresserna blir inaktuella inom loppet av ett år. Trots detta är det många företag som saknar rutiner för att uppdatera sina kundregister.

    

Inaktiva adresser kostar pengar

Michael Holz har arbetat som målgruppsspecialist i fjorton år och har god inblick i de kostnader som inaktuella kundregister innebär för företag.
    
- Ponera att du gör ett utskick som kostar tio kronor styck och att utskicket ska gå ut till tiotusen adresser i ditt befintliga register. Med en felfrekvens på trettio procent har du förlorat 30 000 kronor redan i första skedet. På det följer de uteblivna intäkterna från de kunderna som inte nåddes av ditt utskick.
    
Ett annat vanligt exempel är säljkårer som sitter och ringer på inaktuella listor. Ouppdaterade listor leder till en ökad administrativ börda för säljarna och att den information ett företag vill förmedla till sina kunder inte når ut till rätt personer. I förlängningen leder detta till minskad lönsamhet för företaget. Att rätta felen i kundregistret innebär alltså att det går att spara pengar både på kort och på lång sikt.
    

Tre enkla steg

Porträtt på Michael Holz
Michael Holz

Det är här jag kommer in i bilden. Mitt jobb är att hjälpa företag att nå sina målgrupper och få dem att reagera. Det kan ske på en rad olika sätt. Vanligtvis börjar vi med tre enkla steg.
    

  • Städa upp i den befintliga kundbasen för att eliminera inaktiva adresser och dubletter
  • Bestäm dig för vilken information varje post i registret ska innehålla och skapa en enhetlig informationsnivå utifrån det
  • Säkerställ att kundregistret uppdateras automatiskt framöver för att minimera risken för inaktiva adresser


    
Att städa upp i de befintliga adressregisterna brukar vara en bra början. Kostnaden för att se över sina register kan ofta täckas av besparingarna av till exempel minskade administrativa kostnader, minskat antal utskick och färre telefonsamtal till inaktiva kunder.
    
När det är gjort erbjuder vi att kartlägga de befintliga kunderna. Utifrån det underlaget kan vi göra en tvillinganalys för att utöka kundens befintliga målgrupp.
    

Lyssna på kunden

Kunden själv sitter alltid inne på mycket kunskap om den egna målgruppen. Det är A och O att vi tar till vara på kundens input för att tillsammans kunna skapa en så pass relevant målgruppsanalys som möjligt.
    
För varje steg i denna process ökar möjligheterna för kunden att skapa riktigt relevant kommunikation med sina kunder. Genom att eliminera inaktiva adresser och dubbletter kan ett företag spara pengar och undvika badwill.
    

Avslutningsvis

Att få ta del av mina kunders utmaningar och framgångar är det som driver mig, och att sen se att det ger resultat är bästa betyg på att det vi gör funkar.
    
Det finns olika angreppssätt och lösningar för att hålla ett kundregister uppdaterat och aktuellt. Om du är nyfiken på vilket alternativ som är bäst för ditt företag kommer du i kontakt med Mikael Holz genom att maila honom på följande adress:michael.holz @ reaktion.se
    


    

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Allt du behöver veta om GDPR. 
Den 25 maj trädde den nya dataskyddsförordningen, GDPR, i kraft. Vi hjälper dig att leva upp till de nya EU-reglerna..

Allt du behöver veta om GDPR

Så följer du GDPR. 
Den 25 maj trädde den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Här är tre bra tips för att klara av de nya reglerna..

Så följer du GDPR

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Det ”analoga” mötet är fortfarande värdefullt. 
Många har trott och hoppats att fysiska möten skulle bli överflödiga. Och visst finns det poänger - man kan spara både tid, pengar och miljö genom modern teknik. Men undersökningar visar att människor föredrar att ses på riktigt..

Det ”analoga” mötet är värdefullt

SPONSRAD ARTIKEL
Här gör man den stora elbesparingen. 
Om man känner att det är dags att se över företagets elkostnader är det lätt att tänka ”nytt avtal”. Men det är inte där de stora pengarna finns att spara - snarare ska man ta ett helhetsgrepp..

Här gör man den stora elbesparingen

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

SPONSRAD ARTIKEL
Så kan alla få samma elpris som storföretagen. 
Fast eller rörligt elavtal? Det finns faktiskt ett tredje alternativ - som länge var förbehållet storföretagen. Det handlar om förvaltad el, där elbolagen aktivt följer marknaden för att minimera kundens risk. Numera finns produkten tillgänglig för alla..

Så kan alla få samma elpris som storföretagen

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.