Så gör specialisten för att nå rätt kunder

Publicerad 2015-10-19

Att kundregistret är hjärtat i alla säljande företag är ingen hemlighet. Det är heller ingen hemlighet att cirka 30 procent av de adresserna blir inaktuella inom loppet av ett år. Trots detta är det många företag som saknar rutiner för att uppdatera sina kundregister.

    

Inaktiva adresser kostar pengar

Michael Holz har arbetat som målgruppsspecialist i fjorton år och har god inblick i de kostnader som inaktuella kundregister innebär för företag.
    
- Ponera att du gör ett utskick som kostar tio kronor styck och att utskicket ska gå ut till tiotusen adresser i ditt befintliga register. Med en felfrekvens på trettio procent har du förlorat 30 000 kronor redan i första skedet. På det följer de uteblivna intäkterna från de kunderna som inte nåddes av ditt utskick.
    
Ett annat vanligt exempel är säljkårer som sitter och ringer på inaktuella listor. Ouppdaterade listor leder till en ökad administrativ börda för säljarna och att den information ett företag vill förmedla till sina kunder inte når ut till rätt personer. I förlängningen leder detta till minskad lönsamhet för företaget. Att rätta felen i kundregistret innebär alltså att det går att spara pengar både på kort och på lång sikt.
    

Tre enkla steg

Porträtt på Michael Holz
Michael Holz

Det är här jag kommer in i bilden. Mitt jobb är att hjälpa företag att nå sina målgrupper och få dem att reagera. Det kan ske på en rad olika sätt. Vanligtvis börjar vi med tre enkla steg.
    

  • Städa upp i den befintliga kundbasen för att eliminera inaktiva adresser och dubletter
  • Bestäm dig för vilken information varje post i registret ska innehålla och skapa en enhetlig informationsnivå utifrån det
  • Säkerställ att kundregistret uppdateras automatiskt framöver för att minimera risken för inaktiva adresser


    
Att städa upp i de befintliga adressregisterna brukar vara en bra början. Kostnaden för att se över sina register kan ofta täckas av besparingarna av till exempel minskade administrativa kostnader, minskat antal utskick och färre telefonsamtal till inaktiva kunder.
    
När det är gjort erbjuder vi att kartlägga de befintliga kunderna. Utifrån det underlaget kan vi göra en tvillinganalys för att utöka kundens befintliga målgrupp.
    

Lyssna på kunden

Kunden själv sitter alltid inne på mycket kunskap om den egna målgruppen. Det är A och O att vi tar till vara på kundens input för att tillsammans kunna skapa en så pass relevant målgruppsanalys som möjligt.
    
För varje steg i denna process ökar möjligheterna för kunden att skapa riktigt relevant kommunikation med sina kunder. Genom att eliminera inaktiva adresser och dubbletter kan ett företag spara pengar och undvika badwill.
    

Avslutningsvis

Att få ta del av mina kunders utmaningar och framgångar är det som driver mig, och att sen se att det ger resultat är bästa betyg på att det vi gör funkar.
    
Det finns olika angreppssätt och lösningar för att hålla ett kundregister uppdaterat och aktuellt. Om du är nyfiken på vilket alternativ som är bäst för ditt företag kommer du i kontakt med Mikael Holz genom att maila honom på följande adress:michael.holz @ reaktion.se
    


    

Dela med dina vänner!