Är din marknadsföring bortkastad?

Publicerad 2016-01-08

Den ökade användningen av adblockers gör att du riskerar att kasta dyrbara marknadsföringspengar i sjön.


Enligt Sifo har en fjärdedel av alla svenska internetanvändare en adblocker installerad på sin dator och bland de yngre målgrupperna är siffrorna ännu högre. Närmare 50 procent (46,2) av alla nittiotalister blockerar annonser i sina datorer, enligt Sifo.
    
Det växande användandet av adblockers har resulterat i stora utmaningar för dig, precis som för tidningar och reklambyråer vars intäkter baseras på onlineannonser i olika form och utsträckning.

Innehållet blir viktigare

För dig och alla andra företag som tidigare lagt delar av sin marknadsföringsbudget på digital annonsering är det hög tid att tänka över sitt agerande och sina kommande satsningar.
    
– Annonsörer behöver tänka över hur de agerar för att få ut sitt budskap. En stor del av det traditionella sättet att kommunicera på nätet tas bort, säger Johnny Lindqvist, kreativ chef på mediebyrån MEC till Dagens Media.
    
Bland mediehusen har redan en omställning börjat ske. Schibsted som äger Aftonbladet har till exempel redan påbörjat en ombyggnation av sin sajt och arbetet med att förbättra annonsmiljön.
    
Men faktum kvarstår. Användandet av adblockers ökar, vilket ställer högre krav på innehållet och skapar ett skriande behov av alternativa marknadsföringsvägar.

Ersätt "push" med "pull"

Traditionell onlineannonsering har i stora drag handlat om att ösa information över användaren. Men när fler och fler nu väljer bort annonser på nätet för snabbare laddning av sajter eller för att slippa få reklam kastade över sig krävs nya strategier.
    
Den enklaste vägen att nå fram är att ersätta ”push” med ”pull”. Du behöver helt enkelt skapa relevant innehåll som verkligen intresserar användaren – och du behöver finnas på plats när användaren är intresserad.
    
– Ju mer det sponsrade innehållet liknar övrigt innehåll på webbplatsen det placeras på, desto större anledning ger du användaren att inte använda adblockers, eftersom innehållet är matigt och relevant, säger Yahoos vd Marissa Mayer.
    
Content marketing är en framkomlig väg, native advertising är en annan. Genom att skapa bra och relevant innehåll kan du hitta en väg runt adblockers och nå fram till potentiella kunder med information som är mer träffsäker än vad onlineannonser någonsin har varit.
    

Tre viktiga kunskapstips:

Det är verkligen nya förutsättningar som råder, i synnerhet för dig som är sälj- eller marknadsansvarig, sedan användandet adblockers började ta fart. Här är tre tips som hjälper dig att se och nyttja de nya möjligheterna:
    
1. Var uppdaterad på vad som skrivs på Content Marketing Institute, CMI.
    
2. Skapa relation med olika Nativeleverantörer på marknaden, exempelvis: Nyheter 365, Reaktion, Mediaplanet.
    
3. Börja tänka som en publicist och använd din tid rätt. Lägg cirka 30 procent av tiden på att skapa innehåll, 40 procent på att distribuera innehållet och 30 procent på uppföljande säljprocesser.
    
    

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Läs skönlitteratur och bli bättre på ditt jobb. 
Kanske är det dags att lägga undan fackboken om management och läsa en påhittad berättelse istället? Många framgångsrika människor är storkonsumenter av skönlitteratur....

Läs skönlitteratur - bli bättre på ditt jobb

Smart semesterarbete. 
Om du verkligen måste jobba på semestern kan du se till att göra det rätt. Här är experternas tips till semesterjobbande svenskar..

Jobba smart på semestern

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

Vi avlivar fem myter om el. 
Många upplever elmarknaden som svår att förstå - och väljer därför att inte sätta sig in i den. Tyvärr finns det därför en del myter som cirkulerar. Här försöker vi på ett enkelt sätt slå hål på några av de vanligaste..

Vi avlivar fem myter om el

SPONSRAD ARTIKEL
Det ”analoga” mötet är fortfarande värdefullt. 
Många har trott och hoppats att fysiska möten skulle bli överflödiga. Och visst finns det poänger - man kan spara både tid, pengar och miljö genom modern teknik. Men undersökningar visar att människor föredrar att ses på riktigt..

Det ”analoga” mötet är värdefullt

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.