Klick kan kosta mer än de smakar

Publicerad 2015-11-03

Google sätter priserna för vad annonsering borde kosta. Men det finns minst lika effektiva sätt att nå nya kunder, men till en betydligt lägre kostnad.
– Content marketing och sociala nätverk är fantastiska verktyg, säger SEO-experten Mikael Aldestam.


Sökord, så kallade "adwords", och annonsering på Google är extremt vanliga marknadsföringsmedel för att nå kunder. Men ett klick på Google kan kosta väldigt mycket mer än det smakar.
    
I takt med att priserna på sökord skjuter i höjden ökar behovet av andra, mer kostnadseffektiva sätt att nå nya kunder.
    
– Om ett klick på Google som kostade 50 kronor för ett år sedan nu kostar 150 kronor behöver så klart väldigt många företag titta efter alternativa vägar att nå kunder, säger Mikael Aldestam, SEO-expert på Reaktion.

Mikael Aldestam, SEO-expert på Reaktion.
Mikael Aldestam, SEO-expert på Reaktion.

Mer fördelaktiga alternativ

Mikael Aldestam menar att annonsering i sociala nätverk och content marketing kan fungera minst lika bra som Google-annonsering – och vara mycket mer fördelaktiga alternativ.
    
– Fördelarna är flera, men den största är att det går att nå lika hög konvertering genom content marketing och sociala kanaler, men till en betydligt lägre kostnad.
    
Med de allt högre priserna på Google blir kostnaden i förhållande till konverteringen en allt viktigare faktor att ta hänsyn till.
    
– Först och främst måste du veta vad som är en acceptabel kundanskaffningskostnad, det vill säga hur mycket du har råd att spendera för att få en ny kund. Sedan behöver du ha koll på konverteringen, hur många som faktiskt blir nya kunder. Det är pengarna som avgör och du måste räkna på om det verkligen är värt att köpa sökord eller fraser.

Google dominerar

Men även om marginalerna mellan kostnader och intäkter krymper väljer fortfarande många företag att lägga stora delar av sin marknadsföringsbudget på sökord och Google-annonser.
    
– Förklaringen är egentligen ganska enkel. När du som individ söker efter något på Google är du ganska framåtlutad, engagerad och aktiv i ditt sökande efter en produkt eller tjänst. Du har lätt att gå från sökning till köp.

Vinster att välja bort Google

Aldestam ser dock många plussidor med att välja bort Google-köp till fördel för alternativa marknadsföringsåtgärder.
    
– Väljer man till exempel content marketing eller annonsering i sociala nätverk istället kan man få två system att jobba för sig istället för ett. Man kan dels få spridning via egna eller köpta kanaler och dels via Google, säger han och fortsätter:
    
– Och om man använder sig av nyhetsbrev kan man fånga upp och identifiera intresse tidigare, redan innan kunderna är medvetna om att de är intresserade. Man når dem alltså ett steg tidigare än vad Google gör.

Men är content marketing ett fullgott alternativ till marknadsföring på Google?

– Definitivt, förutsatt att det är smart och rätt gjort.
    


Mikael Aldestams tre största fördelar med content marketing

  1. Man kan hitta intresse i ett tidigt skede.
  2. Man kan koppla innehåll till intressen, behov och utmaningar.
  3. Allt är spårbart på individnivå, vilket gör att marknadsföringen kan riktas smart.


Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!