Fem smarta marknadsföringstips

Publicerad 2019-01-07

Träffsäker marknadsföring behöver inte kosta mycket tid eller pengar. Här är tips på smarta sätt att synas – till en väldigt liten kostnad.


All publicitet är bra publicitet, brukar det heta. Talesättet stämmer väl inte till hundra procent, men har sina poänger. Som småföretagare har man sällan någon marknadsföringsbudget att tala om och i många fall än mindre tid att lägga på pr.
    
Men marknadsföring behöver varken vara särskilt dyrt, tidskrävande eller krångligt. Kreativitet och smartness kan räcka väldigt långt.

Energi istället för ekonomi

Jay Conrad Levinson visade redan på 1990-talet att det kan vara lika, om inte ännu mer, effektivt att marknadsföra ett företag med energi istället för med god ekonomi.
    
Gerillamarknadsföring, som Levinson kallade sin lågbudget-pr, tog världen med storm – och fungerar lika bra nu som då.

Fem smarta marknadsföringstips

    
1. Hitta samarbeten
Genom samarbeten med andra företag som har samma kundgrupp som ditt företag har kan ni hjälpa varandra – utan att för den skull konkurrera. Kom överens om hur ni kan samarbeta och tipsa era kunder om varandras företag.
    
2. E-postmarknadsföring och nyhetsbrev
E-posterbjudanden och nyhetsbrev är två mycket billiga marknadsföringsåtgärder som dessutom har potential att nå väldigt många personer.
    
3. Affischer, flyers och dekaler
Nackdelen med e-post är att den lätt kan hamna i papperskorgen. Du kan därför öka dina möjligheter att nå befintliga – och potentiella – kunder genom att sätta upp affischer, dela ut marknadsföringsmaterial med erbjudanden och sätta upp klisterdekaler med ditt företags logotyp och hemsideadress. Gerillamarknadsföring, som sagt.
    
Trycksaker kostar förvisso några kronor, men ökar ditt företags synlighet avsevärt. Ett bra tips är att beställa på nätet.
    
4. Skicka ut reklam
Varför inte ta fram ett reklamblad tillsammans med andra företag? Ta fram ett reklamblad och kontakta andra företag i din närhet och fråga om de vill vara med. Du tar hand om att sätta ihop och skicka ut reklambladet och låter företagen som är med betala för hela kalaset. Reklamblad kan du utforma och beställa på nätet till en billig peng.
    
5. Sprid visitkort
Dela ut ditt visitkort till höger och vänster. Ta för vana att dela ut dem till kunder, företag och personer du träffar. Tänk på att du aldrig vet vem som kan tänkas behöva dig. Ju fler som får dina visitkort, desto större chans till nya kunder.
    
Läs mer: 6 trender inom mobil marknadsföring
    

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.