Tar smekmånaden slut 2016?

Publicerad 2015-12-29

Året gick snabbt, men vad hände egentligen 2015? Enligt många bedömare var det året då Content Marketing var på allas läppar och slog igenom ordentligt som marknadsföringsmetod.

    
Och det innebär även att resultatkraven ökar. 2016 kan bli året då smekmånaden tar slut. Nu måste content marketing-satsningarna ge tydlig ekonomisk avkastning, precis på samma sätt som övriga marknads- och säljinsatser.
    
Som vi berört i tidigare artiklar om resultat så tror vi att många varumärken på allvar nu kommer ställa betydligt högre krav på sina content-leverantörer.
    

Ökat krav på effekt av Content Marketing satsningar under 2016


Men vad tror specialisterna på Toprankblog? Om vi summerar det hela ser de fyra tydliga trender under 2016:
    
1. Mobilanpassning är ute, Mobile first gäller
Mobile first är den nya normen. Allt innehåll som skapas måste skapas utifrån mobilen. Som exempel beräknar man antalet mobilanvändare i USA till över 200 miljoner personer.
    
Om vi tar Sälj & Ledarskaps cirka 60 000 läsare som exempel. Hälften av dessa läser den här artikeln i mobilen – och antalet kommer att öka under 2016.
    
Här hittar du grafik som beskriver utvecklingen: Mobil utveckling.
    
2. Rörligt och video
Att video och rörligt innehåll är framtiden för content marketing är i sig ingen nyhet. Vi ser det på Facebook, Instagram och i stort sett i varje dagstidning. Räckvidden är enorm.
    
Ska vi tro på undersökningar från Cisco så kommer hela 69 procent av all konsumentinriktad trafik på nätet vara video redan 2017 – och vad gör du åt det?
    
3. Återanvändning
Att skapa innehåll som ingen tar del av är förstås att slösa med både resurser och tid. Ändå är det just vad många större företag gör hela tiden.
    
Det är så grymt viktigt att lägga merparten av delen av contentarbetet på att distribuera och få ut innehållet till relevanta kunder och intressenter.
    
Baserat på att många företag använt sig av externa content-leverantörer som fokuserat mest på produktionen av innehåll så har distributionen och uppföljningen blivit lidande. Och tyvärr är det väldigt få content marketing-bolag som är bra på dessa två discipliner.
    
Förutom att lägga större vikt på distributionen så är det oerhört viktigt att ha en strategi och plan över hur man ska återanvända det innehåll som skapas.
    
Kan till exempel en Powerpoint-presentation bli en artikel eller till och med en artikelserie med korta poster i sociala kanaler? Kan en enkel intervju bli såväl artikel, som podcast och videoklipp?
    
Att skapa intelligent återanvändning av redan producerat innehåll är en tydlig trend för 2016.
    
4. Content marketing goes business to business
B2B-marknaden har ju tidigt anammat content marketing som metod för att generera leads till sina säljkårer – och det är något som kommer att öka ännu mer när försäljningskraven skärps.
    
Marketingvautomation och möjligheterna till tydlig mätbarhet i kombination med att ställa högre och tydliga krav på sin marknadsavdelning. Att möjliggöra konvertering och driva leads-generering, vare sig det är online eller offline, kommer bli en kritisk framgångsfaktor för merparten av B2B-företagen.
    
PS: Jag repeterar än en gång hur viktig tidsplanering av content marketing-arbetet är och hur stor vikt som behöver läggas på distributionen. Att ha en plan för att kontinuerligt få ut innehållet till relevanta målgrupper är den enskilt viktigaste framgångsfaktorn för att ditt content marketing-arbete ska lyfta 2016.
    
Läs mer: Artikel på Toprankblog.
    

Kontakta Mikael Gullström, chefredaktör och krönikör

Dela med dina vänner!