Lyckas på Linkedin

Publicerad 2015-10-29

Kan man sälja mer med hjälp av social selling? Ja, om man jobbar på rätt sätt. Entreprenören Philip Gozzi bjuder tre klockrena tips och hjälper dig att sätta mål.


Om du har insett att ”social selling” är en viktig del i din försäljningsmix är det dags för nästa steg: Att sätta upp mål för att bli bättre. Ju tydligare mål du har desto bättre kommer du också bli.
    

Philip Gozzi
Philip Gozzi

Det du vill sträva efter i slutänden är att bli kunskapsledande inom ditt område och att bygga upp ditt personliga varumärken så pass bra så att du får inkommande leads så snart någon är intresserad av att veta mer.
    
Men vägen dit är lång och det kan vara svårt att mäta hur bra det personliga varumärket är. Därför kommer här några tips på konkreta parametrar som kan hjälpa dig att sätta relevanta mål – och veta om du uppnår målen eller inte.

1. Hur många kontakter?

Hur många kontakter vill du ha innan året är slut? Tänk igenom vilka du verkligen vill ha med i ditt Linkedin-nätverk och sätt därefter upp ett högt, men uppnåeligt mål.
    
Mitt förslag är att inte skicka kontaktförfrågningar helt vilt, för då blir ditt nätverk snabbt urvattnat. Välj istället personer som du har träffat och pratat med. Glöm inte bort att skriva ett personligt meddelande varje gång du skickar en kontaktförfrågning. Bra och mätbara mål, eller hur?
    

2. Klättra på rankingen

Klicka in på fliken ”x personer har besökt din profil under de senaste x dagarna”, som du hittar till höger om din bild på Linkedin. Där ser du vilka som har varit inne och tittat på din profil de senaste dagarna.
    
Därefter kan du gå till din ”besöksranking” för att se hur du rankas gentemot personer med liknande jobb och hur du rangordnas i ditt nätverk.
    
Om du inte varit särskilt aktiv på Linkedin så kommer du förmodligen ligga långt ner på rankingen, som baseras på hur många personer som tittat på din profil under en viss tidsperiod. För att nå en högre ranking behöver du öka din aktivitet genom att till exempel lägga ut innehåll, kommentera andras innehåll, gilla händelser och så vidare. Sätt ett mål för hur aktiv du ska vara och hur du ska agera. Enkelt och mätbart.
    

3. Jobba målmedvetet

Om du inte redan använder dig av Linkedin i din försäljning gäller det att börja någonstans. Mitt förslag är då att vara inne på sajten minst 30 minuter om dagen. Ladda hem appen så kan du kanske nätverka under resan till och från jobbet. Oavsett hur du väljer att göra så finns det inga ursäkter för att inte komma igång, om du vill bli bättre.
    
Personligen har jag Linkedin uppe på datorn hela tiden. Varje samtal jag ringer, mejl eller "inmail" jag skickar föregås av att jag har besökt personens Linkedin-sida.
    
Jag tittar så klart på om vi har gemensamma kontakter och var personen har pluggat eller jobbat tidigare, allt för att kunna börja bygga en relation så tidigt som möjligt i säljprocessen.
    
Kom ihåg att kombinationen av aktiviteter, som hur bra du är i telefonen, att formulera mejl och i ”social selling”, avgör hur du lyckas med din försäljning. Ett bra tips är att använda säljtävlingsverktyg eller whiteboard för att hålla koll på hur du ligger till i förhållande till dina mål.
    
Lycka till!
    
Läs även:
Jobba mindre - sälj mer
Spetsa till din Linkedin-profil
    

Om Philip Gozzi
Säljare och säljchef som sadlat om till entreprenör och nu driver företaget Multipipe där han tillsammans med Tomas Andersson jobbar med att hjälpa säljteam att öka sin försäljning.

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Så drar de anställda nytta av företagets elavtal. 
Förmånsbil, städhjälp, företagsmobil - det finns många sätt att ge sina medarbetare något extra. Men har du hört talas om jobbel? Den kan både sänka den anställdes energikostnader och bidra till företagets CSR-arbete..

Så drar de anställda nytta av företagets elavtal

SPONSRAD ARTIKEL
Så här gör du både kunder, medarbetare och miljön en tjänst. 
Allt fler företag vill spara pengar genom att byta alla tjänstebilar till elbilar. En förutsättning är förstås att bilarna går att ladda på ett smidigt sätt. Därför investerar fler och fler också i egna laddstolpar..

Så gör du kunder, medarbetare och miljön en tjänst

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

SPONSRAD ARTIKEL
Därför bryter företagen mot lagen. 
Många företag bryter mot lagen när de rekryterar - utan att veta om det. Här är reglerna du måste ha koll på..

Därför bryter företagen mot lagen

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.