Lyckas på Linkedin

Publicerad 2015-10-29

Kan man sälja mer med hjälp av social selling? Ja, om man jobbar på rätt sätt. Entreprenören Philip Gozzi bjuder tre klockrena tips och hjälper dig att sätta mål.


Om du har insett att ”social selling” är en viktig del i din försäljningsmix är det dags för nästa steg: Att sätta upp mål för att bli bättre. Ju tydligare mål du har desto bättre kommer du också bli.
    

Philip Gozzi
Philip Gozzi

Det du vill sträva efter i slutänden är att bli kunskapsledande inom ditt område och att bygga upp ditt personliga varumärken så pass bra så att du får inkommande leads så snart någon är intresserad av att veta mer.
    
Men vägen dit är lång och det kan vara svårt att mäta hur bra det personliga varumärket är. Därför kommer här några tips på konkreta parametrar som kan hjälpa dig att sätta relevanta mål – och veta om du uppnår målen eller inte.

1. Hur många kontakter?

Hur många kontakter vill du ha innan året är slut? Tänk igenom vilka du verkligen vill ha med i ditt Linkedin-nätverk och sätt därefter upp ett högt, men uppnåeligt mål.
    
Mitt förslag är att inte skicka kontaktförfrågningar helt vilt, för då blir ditt nätverk snabbt urvattnat. Välj istället personer som du har träffat och pratat med. Glöm inte bort att skriva ett personligt meddelande varje gång du skickar en kontaktförfrågning. Bra och mätbara mål, eller hur?
    

2. Klättra på rankingen

Klicka in på fliken ”x personer har besökt din profil under de senaste x dagarna”, som du hittar till höger om din bild på Linkedin. Där ser du vilka som har varit inne och tittat på din profil de senaste dagarna.
    
Därefter kan du gå till din ”besöksranking” för att se hur du rankas gentemot personer med liknande jobb och hur du rangordnas i ditt nätverk.
    
Om du inte varit särskilt aktiv på Linkedin så kommer du förmodligen ligga långt ner på rankingen, som baseras på hur många personer som tittat på din profil under en viss tidsperiod. För att nå en högre ranking behöver du öka din aktivitet genom att till exempel lägga ut innehåll, kommentera andras innehåll, gilla händelser och så vidare. Sätt ett mål för hur aktiv du ska vara och hur du ska agera. Enkelt och mätbart.
    

3. Jobba målmedvetet

Om du inte redan använder dig av Linkedin i din försäljning gäller det att börja någonstans. Mitt förslag är då att vara inne på sajten minst 30 minuter om dagen. Ladda hem appen så kan du kanske nätverka under resan till och från jobbet. Oavsett hur du väljer att göra så finns det inga ursäkter för att inte komma igång, om du vill bli bättre.
    
Personligen har jag Linkedin uppe på datorn hela tiden. Varje samtal jag ringer, mejl eller "inmail" jag skickar föregås av att jag har besökt personens Linkedin-sida.
    
Jag tittar så klart på om vi har gemensamma kontakter och var personen har pluggat eller jobbat tidigare, allt för att kunna börja bygga en relation så tidigt som möjligt i säljprocessen.
    
Kom ihåg att kombinationen av aktiviteter, som hur bra du är i telefonen, att formulera mejl och i ”social selling”, avgör hur du lyckas med din försäljning. Ett bra tips är att använda säljtävlingsverktyg eller whiteboard för att hålla koll på hur du ligger till i förhållande till dina mål.
    
Lycka till!
    
Läs även:
Jobba mindre - sälj mer
Spetsa till din Linkedin-profil
    

Om Philip Gozzi
Säljare och säljchef som sadlat om till entreprenör och nu driver företaget Multipipe där han tillsammans med Tomas Andersson jobbar med att hjälpa säljteam att öka sin försäljning.

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Energieffektivisering en vinst för företaget. 
Många företag ser över sina elavtal i hopp om att minska energikostnaderna. Det är förstås bra - men det kan finnas större vinster i att effektivisera energiförbrukningen. .

Energieffektivisering en vinst för företaget

SPONSRAD ARTIKEL
Så lyfter kändisarna företagen. 
Vad har några av landets främsta föreläsare, forskare, skådespelare och utbildare gemensamt? De lyfter medarbetare och företag till nya höjder..

Så lyfter kändisarna företagen

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Så kan alla få samma elpris som storföretagen. 
Fast eller rörligt elavtal? Det finns faktiskt ett tredje alternativ - som länge var förbehållet storföretagen. Det handlar om förvaltad el, där elbolagen aktivt följer marknaden för att minimera kundens risk. Numera finns produkten tillgänglig för alla..

Så kan alla få samma elpris som storföretagen

SPONSRAD ARTIKEL
Så här gör du både kunder, medarbetare och miljön en tjänst. 
Allt fler företag vill spara pengar genom att byta alla tjänstebilar till elbilar. En förutsättning är förstås att bilarna går att ladda på ett smidigt sätt. Därför investerar fler och fler också i egna laddstolpar..

Så gör du kunder, medarbetare och miljön en tjänst

SPONSRAD ARTIKEL
Laddbara fordon - mer än bara miljövänliga. 
När man pratar om laddbara fordon associerar många till miljövänlighet, vilket förstås stämmer. Men det finns fler fördelar än låga utsläpp - sådana som märks i bilägarens vardag. Inte minst i plånboken..

Laddbara fordon - mer än bara miljövänliga

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

Vi avlivar fem myter om el. 
Många upplever elmarknaden som svår att förstå - och väljer därför att inte sätta sig in i den. Tyvärr finns det därför en del myter som cirkulerar. Här försöker vi på ett enkelt sätt slå hål på några av de vanligaste..

Vi avlivar fem myter om el

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.