Lyckas på Linkedin

Publicerad 2015-10-29

Kan man sälja mer med hjälp av social selling? Ja, om man jobbar på rätt sätt. Entreprenören Philip Gozzi bjuder tre klockrena tips och hjälper dig att sätta mål.


Om du har insett att ”social selling” är en viktig del i din försäljningsmix är det dags för nästa steg: Att sätta upp mål för att bli bättre. Ju tydligare mål du har desto bättre kommer du också bli.
    

Philip Gozzi
Philip Gozzi

Det du vill sträva efter i slutänden är att bli kunskapsledande inom ditt område och att bygga upp ditt personliga varumärken så pass bra så att du får inkommande leads så snart någon är intresserad av att veta mer.
    
Men vägen dit är lång och det kan vara svårt att mäta hur bra det personliga varumärket är. Därför kommer här några tips på konkreta parametrar som kan hjälpa dig att sätta relevanta mål – och veta om du uppnår målen eller inte.

1. Hur många kontakter?

Hur många kontakter vill du ha innan året är slut? Tänk igenom vilka du verkligen vill ha med i ditt Linkedin-nätverk och sätt därefter upp ett högt, men uppnåeligt mål.
    
Mitt förslag är att inte skicka kontaktförfrågningar helt vilt, för då blir ditt nätverk snabbt urvattnat. Välj istället personer som du har träffat och pratat med. Glöm inte bort att skriva ett personligt meddelande varje gång du skickar en kontaktförfrågning. Bra och mätbara mål, eller hur?
    

2. Klättra på rankingen

Klicka in på fliken ”x personer har besökt din profil under de senaste x dagarna”, som du hittar till höger om din bild på Linkedin. Där ser du vilka som har varit inne och tittat på din profil de senaste dagarna.
    
Därefter kan du gå till din ”besöksranking” för att se hur du rankas gentemot personer med liknande jobb och hur du rangordnas i ditt nätverk.
    
Om du inte varit särskilt aktiv på Linkedin så kommer du förmodligen ligga långt ner på rankingen, som baseras på hur många personer som tittat på din profil under en viss tidsperiod. För att nå en högre ranking behöver du öka din aktivitet genom att till exempel lägga ut innehåll, kommentera andras innehåll, gilla händelser och så vidare. Sätt ett mål för hur aktiv du ska vara och hur du ska agera. Enkelt och mätbart.
    

3. Jobba målmedvetet

Om du inte redan använder dig av Linkedin i din försäljning gäller det att börja någonstans. Mitt förslag är då att vara inne på sajten minst 30 minuter om dagen. Ladda hem appen så kan du kanske nätverka under resan till och från jobbet. Oavsett hur du väljer att göra så finns det inga ursäkter för att inte komma igång, om du vill bli bättre.
    
Personligen har jag Linkedin uppe på datorn hela tiden. Varje samtal jag ringer, mejl eller "inmail" jag skickar föregås av att jag har besökt personens Linkedin-sida.
    
Jag tittar så klart på om vi har gemensamma kontakter och var personen har pluggat eller jobbat tidigare, allt för att kunna börja bygga en relation så tidigt som möjligt i säljprocessen.
    
Kom ihåg att kombinationen av aktiviteter, som hur bra du är i telefonen, att formulera mejl och i ”social selling”, avgör hur du lyckas med din försäljning. Ett bra tips är att använda säljtävlingsverktyg eller whiteboard för att hålla koll på hur du ligger till i förhållande till dina mål.
    
Lycka till!
    
Läs även:
Jobba mindre - sälj mer
Spetsa till din Linkedin-profil
    

Om Philip Gozzi
Säljare och säljchef som sadlat om till entreprenör och nu driver företaget Multipipe där han tillsammans med Tomas Andersson jobbar med att hjälpa säljteam att öka sin försäljning.

Dela med dina vänner!