Så bygger du ditt personliga varumärke

Publicerad 2015-11-25

Syns du, så finns du. Om du dessutom uppfattas som kompetent och duktig ökar dina chanser att lyckas. Social selling-experten Philip Gozzi hjälper dig att bygga ditt personliga varumärke.


Sociala medier har gjort det mycket lättare för oss "vanliga" människor att kunna bygga våra personliga varumärken. Man behöver inte längre vara journalist eller tv-profil för att visa vad man står för, vad man kan eller för att dela med sig av kunskap.
    

Philip Gozzi
Philip Gozzi

Sociala medier som till exempel Linkedin gör det möjligt att på ett effektivt sätt dela med sig av sin kunskap – och bygga sitt personliga varumärke.
    
Målet är såklart i slutänden att bli en kunskapsbärare (thought leader), en sådan som personer kontaktar när de står inför utmaningar inom "ditt" område. Det tar ett tag att bygga sitt personliga varumärke men här kommer några tips på vägen:
    

1. Strategi

Tänk igenom vilka sidor du vill profilera hos dig själv. Hur vill du framstå? Vad vill du anses vara bra på? Efter att ha tänkt igenom detta så kommenterar, postar och tycker du om sådant som kan förstärka bilden av dig.
    
Om du till exempel vill profilera dig som duktig inom försäljning så lägger du ut texter som handlar om försäljning, kommenterar andras texter om försäljning och gillar det som du tycker går i linje med din strategi.
    

2. Bidra utan att sälja

När du lägger ut eller kommenterar texter ska du tänka på att inte sälja, utan att bidra och komma med insikter. Ju mer du delar med dig desto bättre kommer ditt personliga varumärke bli. Men att skriva att man är bäst på det ena eller det andra fungerar inte.
    

3. Man behöver inte skriva allt själv

Bra content är viktigt, men det tar lång tid att skriva eller komma på eget innehåll. Det kan vara värt att tänka på att det fungerar lika bra att dela andras artiklar och texter som att skriva egna.
    
Försök dock att komma med en insiktsfull kommentar eller liknade för att bidra med lite av dig själv. Jag brukar alltid säga att man som säljare ska ta det bästa från andra säljare. Om ditt företag har eget content, som specifika case eller undersökningar, är det så klart bra att dela detta.
    
Och tänk verkligen på att dela med dig av dina kunskaper och synpunkter. Ju mer du ger – desto mer kommer du att få.
    
Lycka till!

Dela med dina vänner!