Så bygger du ditt personliga varumärke

Publicerad 2015-11-25

Syns du, så finns du. Om du dessutom uppfattas som kompetent och duktig ökar dina chanser att lyckas. Social selling-experten Philip Gozzi hjälper dig att bygga ditt personliga varumärke.


Sociala medier har gjort det mycket lättare för oss "vanliga" människor att kunna bygga våra personliga varumärken. Man behöver inte längre vara journalist eller tv-profil för att visa vad man står för, vad man kan eller för att dela med sig av kunskap.
    

Philip Gozzi
Philip Gozzi

Sociala medier som till exempel Linkedin gör det möjligt att på ett effektivt sätt dela med sig av sin kunskap – och bygga sitt personliga varumärke.
    
Målet är såklart i slutänden att bli en kunskapsbärare (thought leader), en sådan som personer kontaktar när de står inför utmaningar inom "ditt" område. Det tar ett tag att bygga sitt personliga varumärke men här kommer några tips på vägen:
    

1. Strategi

Tänk igenom vilka sidor du vill profilera hos dig själv. Hur vill du framstå? Vad vill du anses vara bra på? Efter att ha tänkt igenom detta så kommenterar, postar och tycker du om sådant som kan förstärka bilden av dig.
    
Om du till exempel vill profilera dig som duktig inom försäljning så lägger du ut texter som handlar om försäljning, kommenterar andras texter om försäljning och gillar det som du tycker går i linje med din strategi.
    

2. Bidra utan att sälja

När du lägger ut eller kommenterar texter ska du tänka på att inte sälja, utan att bidra och komma med insikter. Ju mer du delar med dig desto bättre kommer ditt personliga varumärke bli. Men att skriva att man är bäst på det ena eller det andra fungerar inte.
    

3. Man behöver inte skriva allt själv

Bra content är viktigt, men det tar lång tid att skriva eller komma på eget innehåll. Det kan vara värt att tänka på att det fungerar lika bra att dela andras artiklar och texter som att skriva egna.
    
Försök dock att komma med en insiktsfull kommentar eller liknade för att bidra med lite av dig själv. Jag brukar alltid säga att man som säljare ska ta det bästa från andra säljare. Om ditt företag har eget content, som specifika case eller undersökningar, är det så klart bra att dela detta.
    
Och tänk verkligen på att dela med dig av dina kunskaper och synpunkter. Ju mer du ger – desto mer kommer du att få.
    
Lycka till!

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Så drar de anställda nytta av företagets elavtal. 
Förmånsbil, städhjälp, företagsmobil - det finns många sätt att ge sina medarbetare något extra. Men har du hört talas om jobbel? Den kan både sänka den anställdes energikostnader och bidra till företagets CSR-arbete..

Så drar de anställda nytta av företagets elavtal

SPONSRAD ARTIKEL
Så här gör du både kunder, medarbetare och miljön en tjänst. 
Allt fler företag vill spara pengar genom att byta alla tjänstebilar till elbilar. En förutsättning är förstås att bilarna går att ladda på ett smidigt sätt. Därför investerar fler och fler också i egna laddstolpar..

Så gör du kunder, medarbetare och miljön en tjänst

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

SPONSRAD ARTIKEL
Därför bryter företagen mot lagen. 
Många företag bryter mot lagen när de rekryterar - utan att veta om det. Här är reglerna du måste ha koll på..

Därför bryter företagen mot lagen

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.