Så bygger du ditt personliga varumärke

Publicerad 2015-11-25

Syns du, så finns du. Om du dessutom uppfattas som kompetent och duktig ökar dina chanser att lyckas. Social selling-experten Philip Gozzi hjälper dig att bygga ditt personliga varumärke.


Sociala medier har gjort det mycket lättare för oss "vanliga" människor att kunna bygga våra personliga varumärken. Man behöver inte längre vara journalist eller tv-profil för att visa vad man står för, vad man kan eller för att dela med sig av kunskap.
    

Philip Gozzi
Philip Gozzi

Sociala medier som till exempel Linkedin gör det möjligt att på ett effektivt sätt dela med sig av sin kunskap – och bygga sitt personliga varumärke.
    
Målet är såklart i slutänden att bli en kunskapsbärare (thought leader), en sådan som personer kontaktar när de står inför utmaningar inom "ditt" område. Det tar ett tag att bygga sitt personliga varumärke men här kommer några tips på vägen:
    

1. Strategi

Tänk igenom vilka sidor du vill profilera hos dig själv. Hur vill du framstå? Vad vill du anses vara bra på? Efter att ha tänkt igenom detta så kommenterar, postar och tycker du om sådant som kan förstärka bilden av dig.
    
Om du till exempel vill profilera dig som duktig inom försäljning så lägger du ut texter som handlar om försäljning, kommenterar andras texter om försäljning och gillar det som du tycker går i linje med din strategi.
    

2. Bidra utan att sälja

När du lägger ut eller kommenterar texter ska du tänka på att inte sälja, utan att bidra och komma med insikter. Ju mer du delar med dig desto bättre kommer ditt personliga varumärke bli. Men att skriva att man är bäst på det ena eller det andra fungerar inte.
    

3. Man behöver inte skriva allt själv

Bra content är viktigt, men det tar lång tid att skriva eller komma på eget innehåll. Det kan vara värt att tänka på att det fungerar lika bra att dela andras artiklar och texter som att skriva egna.
    
Försök dock att komma med en insiktsfull kommentar eller liknade för att bidra med lite av dig själv. Jag brukar alltid säga att man som säljare ska ta det bästa från andra säljare. Om ditt företag har eget content, som specifika case eller undersökningar, är det så klart bra att dela detta.
    
Och tänk verkligen på att dela med dig av dina kunskaper och synpunkter. Ju mer du ger – desto mer kommer du att få.
    
Lycka till!

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Allt du behöver veta om GDPR. 
Den 25 maj trädde den nya dataskyddsförordningen, GDPR, i kraft. Vi hjälper dig att leva upp till de nya EU-reglerna..

Allt du behöver veta om GDPR

Så följer du GDPR. 
Den 25 maj trädde den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Här är tre bra tips för att klara av de nya reglerna..

Så följer du GDPR

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Det ”analoga” mötet är fortfarande värdefullt. 
Många har trott och hoppats att fysiska möten skulle bli överflödiga. Och visst finns det poänger - man kan spara både tid, pengar och miljö genom modern teknik. Men undersökningar visar att människor föredrar att ses på riktigt..

Det ”analoga” mötet är värdefullt

SPONSRAD ARTIKEL
Här gör man den stora elbesparingen. 
Om man känner att det är dags att se över företagets elkostnader är det lätt att tänka ”nytt avtal”. Men det är inte där de stora pengarna finns att spara - snarare ska man ta ett helhetsgrepp..

Här gör man den stora elbesparingen

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

SPONSRAD ARTIKEL
Så kan alla få samma elpris som storföretagen. 
Fast eller rörligt elavtal? Det finns faktiskt ett tredje alternativ - som länge var förbehållet storföretagen. Det handlar om förvaltad el, där elbolagen aktivt följer marknaden för att minimera kundens risk. Numera finns produkten tillgänglig för alla..

Så kan alla få samma elpris som storföretagen

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.