2 000 timmar för en kvarts miljard kronor

Publicerad 2016-09-13

OS-elden och tv-kamerorna har slocknat. MTG och Viasat gjorde suverän OS-tv från Rio. Precis som från Sotji. Men är det verkligen möjligt att räkna hem satsningen på över 300 miljoner?


    
De siffrorna är inte bekräftade och kommer aldrig att bli det, men från bedömare har just 300 miljoner återkommit som ett troligt belopp för hela projektet. Det största någonsin med en svensk tv-aktör inblandad.
    
2 000 timmar
Det kostade över en kvarts miljard kronor. För 2 000 timmar. För rättigheterna, för tekniken, för kommentatorer och experter som var så många att de nästan trampade varandra på hälarna. Men de gjorde det bra.
    
MTG har nu kommit med ett eget utlåtande om sin insats:

  • I dagligt snitt tittade runt 2,5 miljoner svenskar.
  • 30 procent av allt tv-tittande bland alla kanaler i Sverige, inklusive SVT, på TV3 och TV10, gällde OS.
  • Finalen Sverige-Tyskland snittade på 1 881 000 tittare, med en räckvidd på nära 2,8 miljoner tittare.
  • Fotbollen, handbollen och cyklingen var de sporter som engagerat mest.


Fyrdubblade
Och sedan kommunicerar MTG även att TV3 och TV10, huvudkanaler för OS-sändningarna, fyrdubblade sin totala tittarandel. Men det kan inte ha varit annat än det förväntade.
    
MTG vill också framhålla att årets OS var det hittills mest digitala eftersom tittarna kunde följa samtliga sändningar i Viaplay, där det noterades rekord i antalet startade strömmar två gånger.
    
Det som också betonas var de dedikerade kanalerna för golf, fotboll, tennis och ridsport.
    
Fortsätter locka
Anders Jensen, MTG Sveriges vd, är ytterst ansvarig. Han säger:
- Tittarsiffrorna visar att man har tagit till sig våra sändningar men också att de stora idrottsögonblicken fortsätter samla stora skaror framför TV:n, även i vår tid med förändrade tittarbeteenden.
    
- Tidsskillnaden har ibland inneburit en utmaning att hålla sig vaken, men vi var närmare en kvarts miljon som steg upp mitt i natten för att se Sara Sjöströms enastående guldlopp, avslutar Anders Jensen.
    
Knepigt med sändningstider
Under inledningen av OS hade många tittare svårt att hålla koll på när det var sändningar och när repriser skulle komma. Då visade undersökningar att fler såg Sportnytt i SVT än själva sändningarna i OS hos MTG.
    
MMS rapporterade att totalt 5 732 000 tv-tittare sett minst tre sammanhängande minuter i TV3 eller TV10. När SVT sände från London för fyra år sedan var motsvarande siffror 7 449 000. Ha då tidsskillnaden i beaktande.
    
Men åter, med 2,5 miljoner svenskar som dagligen såg fem minuter eller mer, var det värt alla pengar? Hur räknade MTG hem affären? Om man nu gjorde det?
    

Källa: Idrottens Affärer

Dela med dina vänner!