Därför ska du organisera dina säljare - och öka lönsamheten

Publicerad 2016-02-15

Företag som organiserar sin försäljning har större chans att öka lönsamheten än andra, enligt empiriska studier. Här är tips på hur du kan organisera din försäljning och öka lönsamheten.

Studier har visat att försäljning behöver organiseras för att optimera möjligheterna att öka lönsamheten. Detta gäller inte minst business-to-business-försäljning.
    
Ansvaret för att organisera, fördela och optimera säljresurserna ligger hos säljledningen. Men hur ska säljledningen agera för att lyckas med den här typen av organisering?
    
Här är tre steg för att organisera försäljningen och i förlängningen öka lönsamheten:
    
1. Dela upp säljare
Ett sätt är att organisera sin försäljning enligt två olika säljlogiker, traditionell och komplex försäljning. De säljare som är bäst lämpade till traditionell försäljning delas upp i ett team och de som är bäst på att driva komplex försäljning bildar ett annat.
    
Genom att dela upp säljarna i olika team tar du bäst tillvara deras färdigheter och kompetenser samtidigt som du optimerar dina möjligheterna att öka lönsamheten.
    
2. Tydliga roller och ansvar
Nästa steg är att tydliggöra varje säljares arbetsuppgifter, mål och ansvar. Beskriv de uppgifter, mål och ansvar som kan eller ska ingå i olika roller och team.
    
Eftersom arbetssätten skiljer sig åt mellan de olika säljteamen kommer även aktiviteterna och ansvarsområdena att variera.
    
3. Rutiner och incitament
Det tredje och sista steget för att öka lönsamheten med bättre organiserade säljare är att se till att alla affärer sköts på rätt sätt. För att göra det krävs både rutiner och incitament som gör att de olika säljteamen lämnar över affärsmöjligheter till varandra.
    
Det är viktigt att klargöra att företagets försäljning är viktigare än vilket av teamen som lyckas landa affären.
    
Utförda på rätt sätt kan dessa tre steg bidra till skapandet av en bättre fungerande säljkår – och högre lönsamhet.
    


    
Källa: Prosales.

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Allt du behöver veta om GDPR. 
Den 25 maj träder den nya dataskyddsförordningen, GDPR, i kraft. Här är delarna du måste känna till om de nya EU-reglerna..

Allt du behöver veta om GDPR

Varannat företag är inte redo för GDPR. 
Den 25 maj träder EU:s nya dataskyddsregler i kraft. Trots det saknar häften av landets småföretag förberedelser för GDPR. .

Varannat företag inte redo för GDPR

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

Så bygger du förtroende. 
Chefer som inger förtroende kan uppnå nästan vad som helst. Med fem enkla vanor kan du öka medarbetarnas tilltro till dig som ledare..

Så bygger du förtroende

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

SPONSRAD ARTIKEL
Här gör man den stora elbesparingen. 
Om man känner att det är dags att se över företagets elkostnader är det lätt att tänka ”nytt avtal”. Men det är inte där de stora pengarna finns att spara - snarare ska man ta ett helhetsgrepp..

Här gör man den stora elbesparingen

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.