Slarva inte bort dina kunder

Publicerad 2016-05-29

Att vårda kundrelationer är alla säljares viktigaste jobb. Trots det slarvar många med att utveckla sina kunder – och riskerar därmed att förlora dem.


Det bästa sättet att vårda och utveckla sina kunder är att skapa kundplaner med tydliga mål för vad ni ska åstadkomma tillsammans. Det är dock något som väldigt många säljare slarvar med.
    
– Risken är att kunden byter leverantör för att du inte är på tå, saknar bra idéer och en tydlig plan, säger säljutbildaren Peter Paunovic till Säljaren.
    
Paunovic, som föreläser och utbildar inom försäljning till vardags, ger rådet att försöka ha kontakt med flera personer på varje kundföretag.
    
– Är det bara en enstaka person är kontakten alldeles för svag. Det räcker med att den personen slutar så har du tappat hela kundrelationen. Det kan vara guld värt att även veta vem som sitter i växeln, om den är outsourcad eller finns hos kunden.
    
Han menar också att det är viktigt att hålla koll på vad som händer i kundens värld och att alltid fokusera på a-kunder, kunder som är nöjda, som uppskattar din produkt eller tjänst och som är trogna.
    
– Det är med sådana kunder man bygger långsiktiga relationer, säger han.
    
Sist, men inte minst, ger Paunovic rådet att ha en plan för den personliga relationen med kunden. Vad tycker kunden om? Hur kan er relation utvecklas?
    
– Lyssna in signaler och stärk relationen. Tappar man en kund kan det bero på att man slarvat med sin kundplan.
    

Dela med dina vänner!