Besvärliga säljare kostar miljoner

Publicerad 2016-01-22

Att anställa fel säljare kostar energi, tid - och miljontals kronor varje år. En färsk undersökning visar vad ”giftiga personer” faktiskt kostar och hur du undviker att anställa dem.


De finns på nästan alla företag och du vet vilka de är, de besvärliga kollegorna som sprider negativ energi omkring sig och slukar resurser.

    
Men "giftiga personligheter" kostar också enorma pengar för företag och organisationer varje år. Det visar en färsk studie som Cornerstone, en av de ledande leverantörerna av molnbaserade talent managementlösningar, har gjort.

Stor påverkan

I den unika studien framgår det hur besvärliga medarbetare påverkar produktiviteten och engagemanget på arbetsplatsen, men också vad som kännetecknar personer med "toxic behaviors".

    

Undersökningen visar att att giftiga beteenden är vanligare i större grupper – och att de smittar av sig. Personer som jobbar nära en besvärlig medarbetare löper högre risk att ta efter negativa beteenden än andra.
    
Risken är dessutom överhängande att duktiga medarbetare som jobbar nära en besvärlig medarbetare säger upp sig. Mer än hälften, 54 procent, av de medarbetare som jobbar med en negativ kollega väljer att byta jobb.

Enorma kostnader

Kostnaderna för besvärliga, eller giftiga, medarbetare är höga – trots att de giftiga personerna bara utgör mellan 3-5 procent av alla anställda.
    
Undersökningen visar att en besvärlig kollega kostar 90 000 kronor per år, vilket är tre gånger så mycket som andra anställda kostar.

    

Förutom risken att duktiga medarbetare slutar medför besvärliga kollegor sämre arbetsmiljö, vilken i sin tur ökar riskerna för stress, ohälsa och sjukskrivningar.

Vanliga varningssignaler

Studien har identifierat flera signaler och mätbara faktorer som avslöjar besvärliga medarbetare redan i rekryteringsstadiet. De vanligaste tecknen är:

    

  • Det är 33 procent mer sannolikt att personer som anser det viktigt att följa regler blir besvärliga medarbetare.
  • Sökanden med en övertro på sin tekniska förmåga är 43 procent mer benägen att hamna i negativa beteenden.
  • Besvärliga medarbetare tenderar att ligga lågt på kompetensskalorna närvaro, pålitlighet och kundservice.

Säljyrket lockar psykopater

Ledarskapsutbildarna Lisbet Duvringe och Mike Florette har skrivit boken: Psykopater i arbetslivet. Boken som bygger på en sammanställning av forskning och intervjuer visar att säljyrket lockar till sig många psykopater, precis som yrken inom juridiken, nöjesindustrin och media.
    
Den forskning som ligger till grund för boken visar hur viktigt det är att säljchefer är vaksamma och noggranna i rekrytering av nya säljare.
    
Läs mer om forskningen: Säljyrket lockar många psykopater

Om studien

Studien om "giftiga personer" bygger på observationer av 250 000 anställda där alla som blivit uppsagda på grund av "toxic behaviour" har identifierats.
    
Med giftigt beteende avsågs bara tydliga överträdelser av företagens regler kring alkohol, droger, hot, våld, kränkande särbehandling och bedrägerier.
    
Läs om studien i sin helhet: Negativa medarbetare på arbetsplatsen

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.