Så förvandlar du nej till ja

Publicerad 2016-03-04

Behöver ett nej alltid betyda nej? Svaret är: nej. Här är tipsen som hjälper dig behärska konsten att förvandla nej till ja.


”Nej tack, jag är inte intresserad”. Orden känns igen av dig som har ägnat dig åt försäljning. Och du kommer helt säkert att höra dem igen.
    
Nyckeln till att lyckas med försäljning är att lära sig att hantera ett nej och att lära sig konsten att förvandla nej till ja.
    
Här är fem konkreta tips som hjälper dig att hantera ett nej och att vända ett negativt svar till ett positivt dito:
    

1. Ta det inte personligt

Ett nej betyder inte att du är en dålig säljare. Det talar däremot om att kunden behöver mer information. Ta reda på vad varför kunden svarar nej och presentera den eller de pusselbitar som saknas.
    

2. Vad är det kunden inte tycker om?

Kunden kan svara nej till ett helt erbjudande även om det bara är en liten detalj som han eller hon inte tycker om. Ta reda på vad som får kunden att tveka och se om du kan hitta en gemensam väg framåt.
    

3. Ett nej är inte alltid ett nej

Duktiga inköpare svarar i många fall nej per automatik, antingen för att testa dig som säljare eller som ett försök att få till en bättre affär. Tipset är att inte ta kundens nej, utan att med positiv attityd fortsätta att argumentera för produkten eller tjänsten.
    

4. Ha tålamod

Personer med starka personligheter är i många fall väldigt lojala kunder, men de kräver ofta en hel del jobb. Se ett nej från en sådan personlighet som en utmaning, ta dig an uppgiften och ge dig den på att övertyga honom eller henne.
    

5. Notera dina nej

Ett bra tips är att skriva ner alla kunder som gett dig kalla handen utan uppenbar anledning. Kanske kan någon av dina aktiva kunder hjälpa dig att tina upp ”nej-kunderna” eller bidra med nya ingångar.
    

Dela med dina vänner!