Valda sanningar som hindrar förändring

Publicerad 2015-03-16

Kjell Enhager är en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom motivation och coachande ledarskap. I en tid då många företag och organisationer vill uppmuntra till ett aktivt medarbetaransvar som kännetecknas av en lust att lära och utvecklas har coachande ledarskap blivit ett expanderande fält. Men hur gör man om en anställd inte vill utvecklas?

    

Valda sanning, Kjell Enhager

Vald sanning inom tre områden

Ett återkommande begrepp när vi pratar med Kjell Enhager är begreppet vald sanning. En vald sanning är grunden för de beslut vi fattar och det är i många fall ett stort hinder för förändring. Motstånd till förändring hittar härstammar vanligtvis från ett av tre områden.
    
Det första området är identitet. En vanlig förklaringsform till varför man motsätter sig förändring är i detta fall ofta "jag är inte en sån som...". Tron på den egna identiteten är i detta fall så stark att behovet av förändring underordnas den valda sanningen om identitet.
    
Det andra området är värdering. När man motsätter sig förändring med avstamp i sina värderingar signaleras detta ofta med ordvalet "Det är viktigt för mig att..."
    
Det tredje området är möjligt. Personen i fråga har redan en mycket tydlig bild av vad som är möjligt och inte möjligt för hen i livet. För att slippa förändra en befintlig situation har personen ofta skapat ett negativt mantra som lyder "Det är inte möjligt för mig att..."
    

Att nå bortom den valda sanningen

Utifrån vald sanning och identitet frågade vi Kjell hur man går vidare i en coachning där en medlem ur din säljkår inte är öppen för förändring samtidigt som personen är missnöjd med sin befintliga situation.
    
Argument som personen använder för att slippa förändra sig är till exempel:

  • jag är inte en sån som jobbar med önskat läge
  • jag är inte en sån som gör listor över vilka resurser jag behöver
  • osv

Hur når man fram till en person som uppenbart inte är på en bra plats i sin yrkesroll/livet men inte vill förändra sin situation? Vi hörde av oss till Kjell Enhager för att få hans rekommendation på hur man går vidare i en situation som denna.
    

Kjell ger oss svaren:

Angående valda sanningar och någon som inte vill ändra sig:
    
1. Tydliggör för personen i fråga hur hen återkommande använder sig av samma valda sanning för att undvika förändring.
    
2. Ställ öppna frågor om vilka konsekvenser, positiva och negativa som den valda sanningen har lett till fram dags dato, och HUR det kommer att påverka framtiden?
Ju starkare känsla du kan koppla till svaren ju större är möjligheten till förändring.
    
3. Om personen KAN ändra, VILL ändra och har en CHANS att ändra?
- Om JA, vad behövs för att genomföra?
    
Om svaret är NEJ, så är personen säkert kanon, men kanske inte just i denna organisation. Påbörja en uppsägningsprocess.
    

Avslutningsvis

Genom att identifiera de egna och omvärldens valda sanningar ökar möjligheten att kommunicera på ett sådant sätt att förändring blir möjlig. Detta kräver ett stort mått av lyhördhet och är något som bör övas dagligen.
    
    

Rut Andersson

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Läs skönlitteratur och bli bättre på ditt jobb. 
Kanske är det dags att lägga undan fackboken om management och läsa en påhittad berättelse istället? Många framgångsrika människor är storkonsumenter av skönlitteratur....

Läs skönlitteratur - bli bättre på ditt jobb

Smart semesterarbete. 
Om du verkligen måste jobba på semestern kan du se till att göra det rätt. Här är experternas tips till semesterjobbande svenskar..

Jobba smart på semestern

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

Vi avlivar fem myter om el. 
Många upplever elmarknaden som svår att förstå - och väljer därför att inte sätta sig in i den. Tyvärr finns det därför en del myter som cirkulerar. Här försöker vi på ett enkelt sätt slå hål på några av de vanligaste..

Vi avlivar fem myter om el

SPONSRAD ARTIKEL
Det ”analoga” mötet är fortfarande värdefullt. 
Många har trott och hoppats att fysiska möten skulle bli överflödiga. Och visst finns det poänger - man kan spara både tid, pengar och miljö genom modern teknik. Men undersökningar visar att människor föredrar att ses på riktigt..

Det ”analoga” mötet är värdefullt

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.