Ditt engagemang smittar av sig

Publicerad 2015-10-28

Vill du har kunder som ser dig som det enda alternativet? Då har Anders Lindh tipsen för dig.

Vill du ha kunder som ser dig som det enda alternativet som leverantör, kunder som berättar om vilken positiv upplevelse det är att arbeta med dig som leverantör? Självklart vill du det.
    
Alla i verksamheten vet att det är så, ändå jobbar så många marknads- och säljavdelningar från helt olika håll utan någon större samordning.
    

Anders Lind bevakar sälj och ledarskapsutbildningar
Anders Lind

Jag har nu under en längre tid funderat på kundbemötande och hur jag själv uppfattar de människor jag möter ur ett kund- och leverantörsförhållande.
    
Det som slagit mig är att de gånger jag haft en positiv upplevelse har det nästan uteslutande berott på att den person jag mött visat ett högt engagemang och stort intresse för mig och mina behov.
    
Så vad kan du göra för att skapa förutsättningar för engagemang i din verksamhet?

Tre enkla tips

  1. Låt avdelningarna, (personal, marknad och sälj), arbeta tillsammans för att hitta aktiviter som skapar ett ökat engagemang.
  2. Jobba aktivt med att utveckla medarbetarskapet i din verksamhet. Enklaste sättet är att låta medarbetarna själva skapa kravspecifikationer som leder till att kunderna får ett riktigt bra bemötande.
  3. Mät och följ upp. Låt medarbetarna själva bestämma vilka mätpunkterna ska vara och hur uppföljningen ska gå till.


Men var noga med att mäta och följa upp. För både du och jag vet att det som mäts blir av.
    

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.