Så lyckas du som säljchef

Publicerad 2015-09-20

Vill du lyckas som säljchef? Ta del av businesskonsulten Daniel Magnussons konkreta tips.


    
Det har aldrig varit svårare att vara säljchef. Kraven är högre än någonsin och utmaningarna större än förut. Sälj- och Ledarskap har tagit hjälp av businesskonsulten Daniel Magnusson för att ta fram tio konkreta punkter som hjälper dig att lyckas i rollen som säljchef.
    
1. Skapa rutiner
Bygg ramverk för processer, rutiner och strategier – och se till att alla i säljteamet både känner till och följer dem.
    
- Det är väldigt vanligt att många helt glömmer bort eller inte lägger så mycket fokus på det här tyvärr. Det är de vinnande rutinerna gör som stor skillnad. Alla människor arbetar bättre med tydliga ramar om vad som förväntas av dem och vad som inte är okej, säger Daniel Magnusson.
    
2. Tänk individuellt
Tänk på att alla människor drivs och påverkas av olika saker. Skapa en individuell utvecklingsplan för varje enskild säljare får du ut maximalt av varje person.
    
– Det här är ett av skälen varför jag älskar att coacha individer. Varje människa är unik och har olika drivkrafter och därför är det viktigt att se till att hjälpa varje person att nå sina mål utifrån sina egna förutsättningar.
    
3. Ge feedback
Tänk på att tät återkoppling och kontinuerlig feedback till dina säljare främjar förbättringsarbetet.
    
– Är det något som människor tycker om så är det feedback. Det räcker med att ta en titt på hur det fungerar i spel där du får poäng och feedback direkt om du gör något bra eller dåligt. Sedan har vi även alla sociala medier med hjärtan och tummar upp som främjar vår dopaminkick. Självklart behöver feedback inte enbart vara positiv, utan framför allt konstruktiv.
    
4. Förankra strategier
Säkerställ att säljteamet förstår och är med på företagets övergripande strategi. Får du stöd för strategierna hos dina säljare ökar chansen att de når sina mål.
    
– Det är mycket lättare om alla ror åt samma håll. Det är dock en utmaning om du själv har svårt att själv hålla med om företagets strategier och värderingar och sedan förmedla det till säljkåren. Därför är det viktigt att se till att du själv först bli såld på företagets strategier innan du ska sälja dem vidare.
    
5. Bygg lagkänsla
Sträva efter att bygga ett team med rätt sammansättning, kompetens och personligheter. Jobba med aktiviteter som stärker sammanhållningen och bygger en stark lagkänsla.
    
– Det är vanligt att säljare inte frågar sina kollegor om hur de gör eller hur lyckas med vissa saker, likväl som att vissa vägrar att hjälpa sina kollegor. Detta resulterar i att många sitter och gör fel som de inte skulle behöva göra och skapar en rivalitet och en miljö som inte främjar företagets framgång. Se till att ha transparens förhållningssätt och skapa ett forum för delning av kunskap.
    
6. Blicka framåt
Undvik bli att luta dig tillbaka allt för mycket. Försök att verka för att hela tiden utveckla ditt team, då utvecklar du samtidigt dig själv.
    
– Var aldrig nöjd! Var tacksam, men var aldrig nöjd. Slutar du och teamet att utvecklas så stagnerar ni snabbt.
    
7. Motivera medarbetarna
Motivera dina säljare, till exempel genom att ge dem möjlighet att styra över sin egen utveckling och sitt arbete.
    
– Att utveckla sig själv är ett av de bästa sätten att växa. Bollen bör dock inte alltid ligga hos varje enskild säljare eftersom somliga har väldigt svårt att komma igång. Därför är det viktigt att du som säljchef visar vägen. Förvänta dig inte att säljarna ska börja läsa om försäljning, gå på seminarier om du inte själv gör det. Precis som i föräldraskap, barn gör som föräldrarna gör, inte som de säger.
    
8. Anpassa dig
Anpassa ditt beteende till varje enskild säljare, dennes målmedvetenhet och kompetens. På så sätt når du fram bättre och ökar chanserna att få säljarna med på tåget inför nya uppgifter.
    
– Det hänger väldigt mycket ihop med punkt två. När jag coachar någon så behöver jag ibland vara den som pushar på och utmanar, men i vissa fall behöver jag vara någon som stöttar och supportrar. Var flexibel och förvänta dig inte att alla är som du. Ett enkelt sätt att nå fram är fråga personen i fråga hur de vill att du ska vara för att de ska kunna prestera bäst.
    
9. Skapa målbilder
Ge dina säljare tydliga målbilder, tydlighet kring vilka arbetsuppgifter de ska utföra och vad de behöver för att klara av uppgifterna.
    
– Det är vanligt att det bara pratas om företagets mål medan säljarens mål glöms bort. Vad är det som säger att säljaren drivs och blir exalterade av företagets budget och mål? Ingenting! Därför är det viktigt att se till att säljarna har egna drivande mål. Du behöver bara veta vad du ska göra för att hjälpa säljarna att nå sina mål. För i säljarnas resor mot målet kommer de ta dig närmare ditt och företagets dito.
    
10. Var delaktig
Följ verksamheten, var med där det händer och följ med dina säljare på olika uppdrag för att se hur de agerar och fungerar. Ju större delaktighet du visar desto bättre "vi-känsla" får du. Dessutom förenklar det jobbet med feedback och utveckling.
    
– Ingen tycker om en frånvarande chef. Det skapar en "vi mot dem-känsla". Det är som chef viktigt att ha inblick i säljarens vardag. Gör sambesök ute hos kunder, coacha säljarna, lyft individen när den är framgångsrik och stötta när den inte är de. En säljchef bör inte ha en egen säljbudget och eget säljansvar, utan fokusera på att vara tillgänglig för sina säljare och utveckla dem.

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Läs skönlitteratur och bli bättre på ditt jobb. 
Kanske är det dags att lägga undan fackboken om management och läsa en påhittad berättelse istället? Många framgångsrika människor är storkonsumenter av skönlitteratur....

Läs skönlitteratur - bli bättre på ditt jobb

Smart semesterarbete. 
Om du verkligen måste jobba på semestern kan du se till att göra det rätt. Här är experternas tips till semesterjobbande svenskar..

Jobba smart på semestern

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

Vi avlivar fem myter om el. 
Många upplever elmarknaden som svår att förstå - och väljer därför att inte sätta sig in i den. Tyvärr finns det därför en del myter som cirkulerar. Här försöker vi på ett enkelt sätt slå hål på några av de vanligaste..

Vi avlivar fem myter om el

SPONSRAD ARTIKEL
Det ”analoga” mötet är fortfarande värdefullt. 
Många har trott och hoppats att fysiska möten skulle bli överflödiga. Och visst finns det poänger - man kan spara både tid, pengar och miljö genom modern teknik. Men undersökningar visar att människor föredrar att ses på riktigt..

Det ”analoga” mötet är värdefullt

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.