Därför ska du informera mer

Publicerad 2015-09-30

Information är viktigt i alla sammanhang, men i tuffare situationer ökar behovet avsevärt. Anders Lindh tipsar om hur du ska tänka kring din egen information.


Information är a och o, men när situationer blir svåra eller när det blir tungt på jobbet ökar behovet av information avsevärt.
    
Ja, säger du, det vet jag ju redan och vi har system för detta. Min fråga är: Gör du på rätt sätt?
    
Tänk dig att dina medarbetare är i toppform och att det som du pratar om är relevant för dem. Hur mycket tror du att de kommer att komma ihåg av den informationen du ger dem om 14 dagar?
    
Du tror säkert att det kanske rör sig om 25 procent eller mer. Hjärnforskare pratar om att det faktiskt inte handlar om mer än 7-8 procent, däremot kommer de ihåg hur du informerade, det vill säga vilken känsla du förmedlade.
    
Så hur kan du då tänka när du ska informera dina säljare?
    
Om du inte redan gör det så är det kanske dags att titta på vad dina kunder gör utifrån sina affärer och affärsmodeller. Hur går det i kundens bransch? Vad gör de just nu och vilka är deras planer och strategier?
    
Kan du anpassa ert erbjudande till kundens förändrade förutsättningar och hjälpa kunden att göra bättre affärer?
    
Ju mer konkreta exempel du visar upp desto bättre – och som jag själv brukar säga: De kommer inte ihåg vad du sa, de kommer att minnas känslan som du förmedlade.
    

Anders Lind bevakar sälj och ledarskapsutbildningar

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.