Så skapar du vinnande säljteam

Publicerad 2016-02-03

Hur skapar man ett vinnande säljteam? Sälj- och ledarskapscoachen Daniel Magnusson ger dig kraftfulla tips.


Något som ofta är utmärkande när jag träffar säljchefer och säljare är att de alltid har mycket mer kapacitet att utvinna, mycket mer än vad som visar sig där och då.
    
Det här fenomenet gäller inte bara säljpersoner, utan människor överlag. Väldigt ofta är det något som är väldigt enkelt att fixa. En knuff i rätt riktning, lite självinsikt och vips så har vi ett vinnande säljteam.
    
Vad är det då som behövs? Jag har två enkla lösningar på den frågan:
    
1. Eget ansvar
Eget ansvar gör väldigt stor skillnad. De flesta tror redan att de tar eget ansvar, men deras uppfattning är oftast långt ifrån verkligheten. Den största är rädslan är nästan alltid att misslyckas. Jag menar ve och fasa att få skulden om resultatet inte skulle bli som chefen förväntat sig. Sanningen är att den som inte ens bestämmer sig för att ta eget ansvar aldrig heller kommer att få uppleva skillnaden.
    
Vad innebär det då att ta eget ansvar?
Det är att fullt ut ta ansvar för allt som händer dig som person, din direkta omgivning och hur du reagerar och vad jag gör av situationen. Det kan som första tanke låta helt galet, det tyckte jag med tills jag förstod att allt hörde ihop, att eget ansvar var skillnaden som skapade framgången.
    
Det är väldigt enkelt att skylla ifrån sig, gnälla och lägga alldeles för mycket energi på sådant som vi inte kan påverka. Tänk om vi istället la energin på att ta vårt ansvar och hitta lösningar på hur vi kan förbättra situationer. Istället får jag ofta höra: "Tänk om... "Han sa att det var...", "Ja, men hon...", "Det var inte jag...", "Om de bara hade...".
    
Ett tydligt exempel på att många människor inte tar eget ansvar är säljare som besöker seminarier och säljutbildningar där det säljs böcker om utveckling och försäljning. Nio gånger av tio går säljarna förbi och mumlar: "Tänk om vår chef kunde köpa in böcker så att vi kunde bli bättre på att sälja".
    
Jag förstår inte hur man kan tänka och säga så. Varför dumpa över ansvaret för sin egen utveckling på någon annan? Företaget ansvarade för att du fick jobbet. Du lovade att leverera. När kommer ditt ansvar att utveckla dig själv in i bilden? För det är det som krävs för att lyckas riktigt bra.
    
Öva dig på att ta eget ansvar
Träna dig genom att under en veckas tid börja titta på olika situationer där du kan ta eget ansvar. När något händer kan du fundera på hur kan du förebygga att något sådant händer i framtiden?
    
Skriv upp dina lösningar och håll de nära tillhands, du vet aldrig när de kan komma till nytta. Om du inte kan påverka det som inträffar, släpp det och gå genast vidare till GÅ! Låt inte det som inträffar uppta din fokus och energi.
    
Har du någon i din omgivning som klagar eller skyller på en massa omständigheter? Fråga då vad de kan göra för att få till en lösning. Du kommer att bli förvånad över hur påhittiga människor blir när de överrumplas med en fråga istället för att få vatten på sin kvarn. Slutligen, byt ut "man" till "jag" när du pratar om dig själv så tar du genast mer ansvar.
    


2. Tydliga mål
Med tydliga mål kommer resultat. Det pratas väldigt ofta om mål i samband med försäljning. Problematiken jag ofta stöter på är att de flesta tror att det bara handlar om försäljnings- och budgetmål.
    
Jag anser att en av säljchefens högsta prioriteringar bör ligga på att se till att säljaren når sina egna mål och då menar jag deras privata mål. Det är samma princip som ovan, allt hör nämligen ihop.
    
Vad menas med tydliga mål?
Att ha mål är detsamma som att ha en karta som visar vägen dit du ska. Mål hjälper oss att uppfylla drömmar och motiverar oss att hålla kursen när det blåser stormar. Det går inte att ha luddiga mål, hur skulle det vara att följa en karta där vägen inte är ordentligt utstakad?
    
Målet måste vara solklart och framförallt ha en drivkraft och ett starkt varför, det är också viktigt att det går att mäta och checka av när det väl är uppnått. Det många dock glömmer är att skriva upp sina mål och regelbundet se över dem. Är de fortfarande relevanta eller kan det till och med vara så att du uppnått dem och kanske bör fira dina framgångar och sedan sätta upp nya mål.
    
Av 100 personer skulle jag säga att det endast är två, tre som har en lista med nedskrivna mål. Det är inte bara säljare som missar denna viktiga komponent, jag möter lika många säljchefer som inte har sina mål nedskrivna, vilket innebär att de då inte ens kommer på tanken att fråga sina säljare om deras mål.
    
Har ni inga tydliga mål nedskrivna behöver ni helt enkelt sätta er och skapa en lista på mål. Det är ren idioti att ge sig ut på "sjön utan en karta" och tro mig, det är ett av de viktigaste och mest värdefulla verktyg du som säljchef kan ge dina säljare, dig själv och företaget du arbetar för.
    
Öva dig på att sätta tydliga mål
Fråga dina säljare (och dig själv): Vad har du för mål – privat och i ditt arbete? Påpeka att de inte behöver berätta om sina privata målsättningar om de inte vill, men att de ska skriva ner sina mål. Tänk på att:
    

  • Sätta slutdatum för när målen ska vara uppnådda.
  • Målen ska vara mätbara.
  • Se till att du kan hjälpa alla att komma närmare och uppnå sina mål.
  • Följa upp hur det går till exempel en gång i månaden.
  • Alla informerar om hur arbetet med att uppnå sina mål går och komma överens om hur uppdateringarna ska gå till.

Det vanligaste målet bland säljare är nå upp till en viss summa pengar eller tjäna mer pengar. Det viktiga är att fråga varför. För det viktiga är inte hur mycket utan att de kan berätta vad de ska göra när de uppnått målet, vad ska de göra med pengarna? Vad är syftet?
    
Ta till exempel: "Jag har som mål att dubbla min budget för då kommer jag med min bonus att kunna köpa den där resan jag lovat mig själv".
    
Oavsett vad de har för mål ska du som chef se till att de når dem. För om du hjälper dina säljare kommer de per automatik att hjälpa dig att nå dina mål och på så sätt är ni alla vinnare.
    
Vet du inte hur du ska sätta mål som är drivande och äkta eller hur du hjälper dina säljare att sätta sina egna mål finns det massvis med hjälp att få i form av utbildningar, artiklar, videoklipp och böcker.
    
Det viktigaste är att du hittar ett sätt som passar just dig och dina säljare. Kom ihåg att alla är olika och att det inte går att bara köra "copy/paste". Det kanske låter lite klurigt, men resultaten kommer visa sig vara värt allt arbete.
    
Lycka till!
    

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.