Sälj mer med social selling

Publicerad 2015-10-18

Fler säljmöten med mindre arbete och ansträngning. Det låter nästan för bra för att vara sant, men faktum är att det fungerar. Här är tipsen som hjälper dig sälja mer med hjälp av Linkedin.


Visst låter det nästan för bra för att vara sant? Men "social selling" gör det möjligt att boka fler möten och sälja mer – och samtidigt lägga mindre tid på själva arbetet.
    
Philip Gozzi bjuder på konkreta tips på hur du ska tänka för att integrera Linkedin i din säljprocess:
    
1. Sätt mål

Philip Gozzi
Philip Gozzi

Du kanske är bra på att sätta mål för hur många möten du ska boka, genomföra och hur många avslut du ska få. Men sätter du mål när det kommer till Linkedin?
    
Sätt ett tydligt mål för hur många kontakter du ska skaffa innan året är slut. Bryt ner antalet i veckomål och bestäm dig för vilka personer du vill komma i kontakt med. Sedan är det bara att börja jobba. Vissa skickar kontaktförfrågningar hejvilt, andra tar kontakt med personer de känner och somliga vill att man ska ha gjort affärer i ett år innan man accepterar eller skickar förfrågan. Personligen tycker jag att ni ska ha träffats eller åtminstone haft flera långa dialoger via telefon. Ett urvattnat nätverk är inget värt i slutändan.
    
2. Underhåll dagligen
Eftersom det är en fördel att registrera vad dina kontakter gör är det bra att skapa rutiner. Lägg minst 30 minuter på Linkedin varje dag. Under den halvtimmen kan du gå igenom fliken "People you may know" för att se vilka personer som dina kontakter har nätverkat med.
    
Många av dessa personer kommer du också kunna höra av dig till. Personer som du aktivt säljer till eller vill sälja till ska du självklart ha under uppsikt. Du kan med stor fördel kommentera och gilla deras inlägg.
    
3. Sätt en egen strategi
När du ska boka möten eller avsluta affärer behöver du alltid ha en genomtänkt strategi. Den strategin behöver innefatta sociala medier. Om du har haft ett möte med bolag X och ska återkoppla om en månad ska du tänka igenom vad du beöver göra för att underhålla kunden ifråga. Är det en kommenterar på Linkedin, ett uppdateringsmejl eller ett samtal? Sätt en plan och håll den.
    
4. Multikanaler
Ingen säljare kommer att lyckas bara genom att använda sociala medier i sin försäljningsprocess. Inte heller kommer säljare att bli framgångsrika genom att bara ringa kallt. Det är kombinationen av alla de aktiviteter du gör, via alla tänkbara kanaler, som avgör hur framgångsrik du blir. De säljare som är mest kreativa är oftast de som också är mest framgångsrika. Våga testa dig fram!
    
5. Var inte naiv
Bara för att du börjat använda Linkedin eller andra sociala medier i din försäljning kommer du inte undan det hårda arbetet. Konkurrensen är tuff och den som jobbar smartast är sannolikt den som får bäst resultat.
    
Du måste ringa samtal, skicka mejl och vara aktiv i sociala medier. Bara för att du skickar ett "inmejl" eller ett Linkedin-meddelande ska du inte tro att alla svarar. Däremot är Linkedin ytterligare en kanal som måste läggas in i säljprocessen för att du ska kunna vara närvarande hos kunden och på så sätt komma ifrån övrigt brus.
    

Om Philip Gozzi
Säljare och säljchef som sadlat om till entreprenör och nu driver företaget Multipipe där han tillsammans med Tomas Andersson jobbar med att hjälpa säljteam att öka sin försäljning.

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Så drar de anställda nytta av företagets elavtal. 
Förmånsbil, städhjälp, företagsmobil - det finns många sätt att ge sina medarbetare något extra. Men har du hört talas om jobbel? Den kan både sänka den anställdes energikostnader och bidra till företagets CSR-arbete..

Så drar de anställda nytta av företagets elavtal

SPONSRAD ARTIKEL
Så här gör du både kunder, medarbetare och miljön en tjänst. 
Allt fler företag vill spara pengar genom att byta alla tjänstebilar till elbilar. En förutsättning är förstås att bilarna går att ladda på ett smidigt sätt. Därför investerar fler och fler också i egna laddstolpar..

Så gör du kunder, medarbetare och miljön en tjänst

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

SPONSRAD ARTIKEL
Därför bryter företagen mot lagen. 
Många företag bryter mot lagen när de rekryterar - utan att veta om det. Här är reglerna du måste ha koll på..

Därför bryter företagen mot lagen

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.