Sälj mer med social selling

Publicerad 2015-10-18

Fler säljmöten med mindre arbete och ansträngning. Det låter nästan för bra för att vara sant, men faktum är att det fungerar. Här är tipsen som hjälper dig sälja mer med hjälp av Linkedin.


Visst låter det nästan för bra för att vara sant? Men "social selling" gör det möjligt att boka fler möten och sälja mer – och samtidigt lägga mindre tid på själva arbetet.
    
Philip Gozzi bjuder på konkreta tips på hur du ska tänka för att integrera Linkedin i din säljprocess:
    
1. Sätt mål

Philip Gozzi
Philip Gozzi

Du kanske är bra på att sätta mål för hur många möten du ska boka, genomföra och hur många avslut du ska få. Men sätter du mål när det kommer till Linkedin?
    
Sätt ett tydligt mål för hur många kontakter du ska skaffa innan året är slut. Bryt ner antalet i veckomål och bestäm dig för vilka personer du vill komma i kontakt med. Sedan är det bara att börja jobba. Vissa skickar kontaktförfrågningar hejvilt, andra tar kontakt med personer de känner och somliga vill att man ska ha gjort affärer i ett år innan man accepterar eller skickar förfrågan. Personligen tycker jag att ni ska ha träffats eller åtminstone haft flera långa dialoger via telefon. Ett urvattnat nätverk är inget värt i slutändan.
    
2. Underhåll dagligen
Eftersom det är en fördel att registrera vad dina kontakter gör är det bra att skapa rutiner. Lägg minst 30 minuter på Linkedin varje dag. Under den halvtimmen kan du gå igenom fliken "People you may know" för att se vilka personer som dina kontakter har nätverkat med.
    
Många av dessa personer kommer du också kunna höra av dig till. Personer som du aktivt säljer till eller vill sälja till ska du självklart ha under uppsikt. Du kan med stor fördel kommentera och gilla deras inlägg.
    
3. Sätt en egen strategi
När du ska boka möten eller avsluta affärer behöver du alltid ha en genomtänkt strategi. Den strategin behöver innefatta sociala medier. Om du har haft ett möte med bolag X och ska återkoppla om en månad ska du tänka igenom vad du beöver göra för att underhålla kunden ifråga. Är det en kommenterar på Linkedin, ett uppdateringsmejl eller ett samtal? Sätt en plan och håll den.
    
4. Multikanaler
Ingen säljare kommer att lyckas bara genom att använda sociala medier i sin försäljningsprocess. Inte heller kommer säljare att bli framgångsrika genom att bara ringa kallt. Det är kombinationen av alla de aktiviteter du gör, via alla tänkbara kanaler, som avgör hur framgångsrik du blir. De säljare som är mest kreativa är oftast de som också är mest framgångsrika. Våga testa dig fram!
    
5. Var inte naiv
Bara för att du börjat använda Linkedin eller andra sociala medier i din försäljning kommer du inte undan det hårda arbetet. Konkurrensen är tuff och den som jobbar smartast är sannolikt den som får bäst resultat.
    
Du måste ringa samtal, skicka mejl och vara aktiv i sociala medier. Bara för att du skickar ett "inmejl" eller ett Linkedin-meddelande ska du inte tro att alla svarar. Däremot är Linkedin ytterligare en kanal som måste läggas in i säljprocessen för att du ska kunna vara närvarande hos kunden och på så sätt komma ifrån övrigt brus.
    

Om Philip Gozzi
Säljare och säljchef som sadlat om till entreprenör och nu driver företaget Multipipe där han tillsammans med Tomas Andersson jobbar med att hjälpa säljteam att öka sin försäljning.

Dela med dina vänner!