Så gör företagen som säljer bäst

Publicerad 2016-01-18

Hur kommer det sig att vissa företag är så mycket bättre på försäljning än andra? Ansedda The Economist har tagit reda på svaren.

Ansedda The Economist har försökt ta reda på vad som skiljer de företag som är bäst på försäljning från övriga. I en undersökning där 550 internationella företagsledare, säljchefer och experter från jordens alla hörn deltagit har man hittat några gemensamma nämnare för försäljningsframgång.
    

1. Prioriteringar
Åtta av tio företag (79 procent) ansåg att säljledning och försäljning var de viktigaste uppgifterna i organisationen. Undersökningen visade också att högkvalitativ försäljningsdata lade grunden till framgångsrik försäljning.
    
    
    

2. Frekvent uppföljning
Så gott som alla företag (97 procent) i undersökningen som hade tillgång till bra försäljningsdata ansåg sig lyckas väldigt bra med sin försäljning. 60 procent av företagen berättade att de fick uppdaterade säljrapporter en eller flera gånger varje dag.
    

3. CRM system
Mer än hälften av företagen (53 procent) tyckte att tillförlitlig kundinformation och möjligheten att integrera säljinformation i befintliga system var de viktigaste åtgärderna i analysarbetet. Samtidigt medgav tre av fyra företag att deras datasystem begränsade möjligheterna till bra försäljningsdata.
    
Undersökningen visade också att den största utmaningen för alla företag är att skapa en framgångsrik säljkultur. Men också att alla företag som vill nå sin fulla försäljningspotential behöver skapa fungerande system för maximal tillgång till relevant försäljningsdata.
    
Förvånande?
Knappast, rätt information och tillgång till kvalificerade leads är grunden för en relevant försäljningsprocess.
    

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Därför bryter företagen mot lagen. 
Många företag bryter mot lagen när de rekryterar - utan att veta om det. Här är reglerna du måste ha koll på..

Därför bryter företagen mot lagen

Bättre content marketing med rätt fokus. 
Många pratar om content marketing, men få känner till den kraft som redaktionell marknadsföring faktiskt har - och hur den kan användas för att ge maximal effekt..

Är det för stor fokus på content i content marketing?

SPONSRAD ARTIKEL
Ännu fler skäl för företag att välja laddhybrid. 
Supermiljöbilar blir alltmer intressanta för företag - både för det egna miljöarbetet och som fin personalförmån. Det mest konkurrenskraftiga alternativet brukar vara laddhybrider. Där höjs ribban nu av den uppdaterade Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid..

Ännu fler skäl för företag att välja laddhybrid

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Här gör man den stora elbesparingen. 
Om man känner att det är dags att se över företagets elkostnader är det lätt att tänka ”nytt avtal”. Men det är inte där de stora pengarna finns att spara - snarare ska man ta ett helhetsgrepp..

Här gör man den stora elbesparingen

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.