Så gör företagen som säljer bäst

Publicerad 2016-01-18

Hur kommer det sig att vissa företag är så mycket bättre på försäljning än andra? Ansedda The Economist har tagit reda på svaren.

Ansedda The Economist har försökt ta reda på vad som skiljer de företag som är bäst på försäljning från övriga. I en undersökning där 550 internationella företagsledare, säljchefer och experter från jordens alla hörn deltagit har man hittat några gemensamma nämnare för försäljningsframgång.
    

1. Prioriteringar
Åtta av tio företag (79 procent) ansåg att säljledning och försäljning var de viktigaste uppgifterna i organisationen. Undersökningen visade också att högkvalitativ försäljningsdata lade grunden till framgångsrik försäljning.
    
    
    

2. Frekvent uppföljning
Så gott som alla företag (97 procent) i undersökningen som hade tillgång till bra försäljningsdata ansåg sig lyckas väldigt bra med sin försäljning. 60 procent av företagen berättade att de fick uppdaterade säljrapporter en eller flera gånger varje dag.
    

3. CRM system
Mer än hälften av företagen (53 procent) tyckte att tillförlitlig kundinformation och möjligheten att integrera säljinformation i befintliga system var de viktigaste åtgärderna i analysarbetet. Samtidigt medgav tre av fyra företag att deras datasystem begränsade möjligheterna till bra försäljningsdata.
    
Undersökningen visade också att den största utmaningen för alla företag är att skapa en framgångsrik säljkultur. Men också att alla företag som vill nå sin fulla försäljningspotential behöver skapa fungerande system för maximal tillgång till relevant försäljningsdata.
    
Förvånande?
Knappast, rätt information och tillgång till kvalificerade leads är grunden för en relevant försäljningsprocess.
    

Dela med dina vänner!