Gör som världens bästa

Publicerad 2015-01-13

Om det kan hjälpa världens bästa idrottsutövare kan det hjälpa dig. Träna din mentala styrka och bli en bättre ledare.


Mental träning har varit vanligt förekommande inom idrottens värld i över 20 år, men är i dag också högaktuellt inom affärsvärlden.
    
Genom att träna upp din mentala styrka står du bättre rustad att klara av de krav som arbetslivet och jobbet ställer – samtidigt som du förbättrar möjligheterna att nå dina mål.
    
Men vad innebär egentlig mental styrka och mental träning? En definition av det förstnämnda är: förmågan att skapa och behålla ett optimalt sinnestillstånd oavsett situation.
    
Enkelt uttryckt kan man säga att mental styrka är förmågan att mobilisera den energi som stunden kräver.
    

Styrkan kan tränas upp

En vanlig missuppfattning är att mental styrka är en medfödd egenskap. Det stämmer säkert i somliga fall, men faktum är att det är fullt möjligt att träna upp sin mentala styrka.
    
För att kunna bli mentalt urstark behöver du vara beskaffad med tre grundläggande egenskaper; envishet, viljestyrka och mod.
    
Just dessa tre egenskaper är utmärkande för personer som har nått långt i saker och projekt som de tagit sig an eller gått in i.
    

Så tränar du din mentala styrka

    

1. Uteslut tur och tillfälligheter

Alla framgångsrika människor har haft tur i någon form och utsträckning, men de har inte kalkylerat med att ha turen på sin sida. Du kan aldrig kontrollera turen, däremot kan du ha full kontroll på vad du själv gör.
    
Lägg din tid på att planera och finslipa strategier och skapa tydliga målbilder istället för att ödsla energi på saker du inte kan styra.
    

2. Slösa inte din energi

Ingen människa har obegränsade resurser, så varför slösa tid, kraft och energi på saker som inte går att påverka?
    
Att försöka få någon att ändra sitt beteende eller övertygelse är slöseri med tid. Använd energin till att fokusera på att förbättra det du kan och dina egna prestationer.
    

3. Släpp och gå vidare

Alla begår vi misstag, så även du. Och det är positivt. Du kan alltid ta lärdom av dina misstag, men nöj dig med det. Ältande och grubblande leder inte framåt, så ta lärdom, släpp och gå vidare.
    
Genom att vara förlåtande mot dig själv och se på varje utmaning och uppgift som en chans att lära dig något kan du aldrig förlora. På så sätt bygger du upp ny mental energi som kan hjälpa dig framåt.
    

4. Gläds med andra

Delad glädje är dubbel glädje, brukar det sägas. Och det stämmer. Istället för att lägga din energi på avund eller missunnsamhet ska du försöka glädjas med andras framgång och försöka lära dig av deras framgångsrecept.
    

5. Tänk på vad du säger

Att gnälla på förutsättningar, saker du inte kan påverka och dig själv är bortkastat. Det skapar bara dåliga förutsättningar och negativ energi. Försök att se konstruktivt och lösningsorienterat på misstag och fel, det hjälper och stärker dig.
    

6. Var dig själv

Oavsett vilka kläder du bär, vilken bil du kör eller vilken lön du har så är du bara dig själv. Genom att vara dig själv lägger du en bra grund för att bygga energigivande relationer. Att sträva efter att bli en bättre medmänniska, kollega eller chef är den bästa vägen till framgång.
    

7. Se till vad du har

Det är många gånger lätt att se vad du saknar, att fokusera på vad du inte har. Försök istället att glädjas åt det som du faktiskt har och har uppnått. Genom att fokusera på och vara tacksam för det du har laddar du dina batterier med ny positiv energi.
    


    Fotnot:
Träningstipsen är delvis hämtade från sajten Företagande.se, men fritt omarbetade efter eget kunnande och egenupplevda lärdomar.

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.