Varför ger inte fler?

Publicerad 2015-05-19

Hållbarhet har aldrig varit viktigare än nu. Svenska företag ser socialt ansvar som en nyckelfaktor för långsiktig framgång.
– Frågan är varför inte ännu fler företag skänker pengar, säger Marcus Moeschlin på Ticmate.

EY Entrepreneur Of The Year, Sweden - Marcus Moeschlin
Marcus Moeschlin


Svenska företag tar allt större ansvar för sin omvärld. Det som händer utanför den egna verksamheten har blivit viktigt för att stärka varumärken, bidra till en hållbar utveckling och för att öka andelen nöjda kunder, bland mycket annat.
    
Social och hållbar utveckling har blivit nyckelfaktorer för långsiktig framgång och överlevnad.
    
– Att donera visar på hållbarhet och signalerar att företaget vill vara med under lång tid. Dessutom är det positivt på många sätt, inte minst vid rekrytering av nya medarbetare, säger Marcus Moeschlin, vd på Ticmate.
    
Att företag själva tar ansvar för sina handlingar och på olika sätt försöker bidra till att förbättra den bransch de är verksamma i har gått från att vara en separat fråga till att ses som ett strategisk viktigt och långsiktigt utvecklingsarbete.
    
Oavsett om man handlar med el, serverar kaffe eller skräddarsyr upplevelseresor vill företagen göra mer än att tjäna pengar. Därför samarbetar de med Läkare Utan Gränser.
    
– Det finns en sundhet i att ge pengar till en humanitär organisation och det stärker en god kultur på jobbet. Dessutom ökar det motivationen hos personalen och ledningen att uppnå målen.

Läkare Utan Gränser - Läkare Utan Gränser räddar 369 personer på Medelhavet. Foto: Läkare Utan Gränser.
Läkare Utan Gränser räddar 369 personer på Medelhavet. Foto: Läkare Utan Gränser.


    
I grund och botten handlar det om att många svenska företag sätter större värde vid mjuka värden i dag än tidigare. Det mer humanistiska perspektivet sträcker sig från att se till att den egna personalen mår bra till att bry sig om miljö, mänskliga rättigheter och etiska frågor.
    
Ett av alla företag som valt att ta ett ansvar som sträcker sig långt utanför den egna verksamheten är Ticmate. Företaget som säljer biljetter till internationella evenemang som fotbollsmatcher, resor, konserter och musikaler har i många år gett bort tio procent av sin vinst till Läkare Utan Gränser – och är förvånade att inte fler företag väljer att göra likadant.
    
– För oss har det varit en självklarhet att dela med sig. Vi har alltid skänkt pengar och medarbetarna har varit med och röstat om var pengarna ska gå.
    

Malak Shaher - Foto: Malak Shaher/Läkare Utan Gränser.
Foto: Malak Shaher/Läkare Utan Gränser.


    
Marcus Moeschlin är glad och stolt över den engagemang och stöd som Ticmate visar för Läkare Utan Gränser. Nu hoppas han kunna inspirera fler företag att göra likadant.
    
Ticmate har valt att ingå i ett nära, mer omfattande partneravtal med Läkare Utan Gränser, som ställer stora krav på båda parter. Sedan en tid finns det flera olika möjligheter att stödja Läkare Utan Gränser, det enklaste är att bli företagsvän under ett år.
    
– Många bolag har råd att skänka pengar. Jag tror att det gäller att se möjligheten och om vi kan vara en inspirationskälla för andra företag är det väldigt roligt.
    
Vill du läsa mer om hur du kan bli företagsvän, klicka här.

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!