Varför ger inte fler?

Publicerad 2015-05-19

Hållbarhet har aldrig varit viktigare än nu. Svenska företag ser socialt ansvar som en nyckelfaktor för långsiktig framgång.
– Frågan är varför inte ännu fler företag skänker pengar, säger Marcus Moeschlin på Ticmate.

EY Entrepreneur Of The Year, Sweden - Marcus Moeschlin
Marcus Moeschlin


Svenska företag tar allt större ansvar för sin omvärld. Det som händer utanför den egna verksamheten har blivit viktigt för att stärka varumärken, bidra till en hållbar utveckling och för att öka andelen nöjda kunder, bland mycket annat.
    
Social och hållbar utveckling har blivit nyckelfaktorer för långsiktig framgång och överlevnad.
    
– Att donera visar på hållbarhet och signalerar att företaget vill vara med under lång tid. Dessutom är det positivt på många sätt, inte minst vid rekrytering av nya medarbetare, säger Marcus Moeschlin, vd på Ticmate.
    
Att företag själva tar ansvar för sina handlingar och på olika sätt försöker bidra till att förbättra den bransch de är verksamma i har gått från att vara en separat fråga till att ses som ett strategisk viktigt och långsiktigt utvecklingsarbete.
    
Oavsett om man handlar med el, serverar kaffe eller skräddarsyr upplevelseresor vill företagen göra mer än att tjäna pengar. Därför samarbetar de med Läkare Utan Gränser.
    
– Det finns en sundhet i att ge pengar till en humanitär organisation och det stärker en god kultur på jobbet. Dessutom ökar det motivationen hos personalen och ledningen att uppnå målen.

Läkare Utan Gränser - Läkare Utan Gränser räddar 369 personer på Medelhavet. Foto: Läkare Utan Gränser.
Läkare Utan Gränser räddar 369 personer på Medelhavet. Foto: Läkare Utan Gränser.


    
I grund och botten handlar det om att många svenska företag sätter större värde vid mjuka värden i dag än tidigare. Det mer humanistiska perspektivet sträcker sig från att se till att den egna personalen mår bra till att bry sig om miljö, mänskliga rättigheter och etiska frågor.
    
Ett av alla företag som valt att ta ett ansvar som sträcker sig långt utanför den egna verksamheten är Ticmate. Företaget som säljer biljetter till internationella evenemang som fotbollsmatcher, resor, konserter och musikaler har i många år gett bort tio procent av sin vinst till Läkare Utan Gränser – och är förvånade att inte fler företag väljer att göra likadant.
    
– För oss har det varit en självklarhet att dela med sig. Vi har alltid skänkt pengar och medarbetarna har varit med och röstat om var pengarna ska gå.
    

Malak Shaher - Foto: Malak Shaher/Läkare Utan Gränser.
Foto: Malak Shaher/Läkare Utan Gränser.


    
Marcus Moeschlin är glad och stolt över den engagemang och stöd som Ticmate visar för Läkare Utan Gränser. Nu hoppas han kunna inspirera fler företag att göra likadant.
    
Ticmate har valt att ingå i ett nära, mer omfattande partneravtal med Läkare Utan Gränser, som ställer stora krav på båda parter. Sedan en tid finns det flera olika möjligheter att stödja Läkare Utan Gränser, det enklaste är att bli företagsvän under ett år.
    
– Många bolag har råd att skänka pengar. Jag tror att det gäller att se möjligheten och om vi kan vara en inspirationskälla för andra företag är det väldigt roligt.
    
Vill du läsa mer om hur du kan bli företagsvän, klicka här.

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Läs skönlitteratur och bli bättre på ditt jobb. 
Kanske är det dags att lägga undan fackboken om management och läsa en påhittad berättelse istället? Många framgångsrika människor är storkonsumenter av skönlitteratur....

Läs skönlitteratur - bli bättre på ditt jobb

Smart semesterarbete. 
Om du verkligen måste jobba på semestern kan du se till att göra det rätt. Här är experternas tips till semesterjobbande svenskar..

Jobba smart på semestern

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

Vi avlivar fem myter om el. 
Många upplever elmarknaden som svår att förstå - och väljer därför att inte sätta sig in i den. Tyvärr finns det därför en del myter som cirkulerar. Här försöker vi på ett enkelt sätt slå hål på några av de vanligaste..

Vi avlivar fem myter om el

SPONSRAD ARTIKEL
Det ”analoga” mötet är fortfarande värdefullt. 
Många har trott och hoppats att fysiska möten skulle bli överflödiga. Och visst finns det poänger - man kan spara både tid, pengar och miljö genom modern teknik. Men undersökningar visar att människor föredrar att ses på riktigt..

Det ”analoga” mötet är värdefullt

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.