Skriv med öronen, sälj mer

Publicerad 2015-06-02

Vad är det som gör att en text säljer riktigt bra medan en annan bara får mediokert resultat? Krister Maxe ger dig svaret.

Vad är det som gör skillnad? Vad är det som gör att vissa säljtexter får folk att plocka upp plånboken medan andra texter ignoreras helt?

Hemligheten med att tänka tvärtom

Låt oss börja med en fråga: Vem är du mest intresserad av? Dig själv kanske?Erkänn. Det är bara du och jag här. Visst är det rätt härligt att få prata och berätta om sig själv. Det tycker de flesta.
    
Och det märks ganska väl när man tittar på de flesta annonser, DR-utskick, mejlkampanjer och hemsidor. Det mesta handlar om hur duktigt, fiffigt och braiga-bäst (det ordet hittade jag just på) företaget är. Både när det gäller produkter och tjänster.
    
Men om du vill sälja riktigt mycket, så mycket att din kontakt på banken ringer och frågar vad du håller på med, ska du göra tvärtom.
    
Tvärtom? Just det, tvärtom.
    
Om du vill sälja mer av dina produkter och tjänster så börjar allt med de personer som ska plocka upp plånboken och spendera sina surt förvärvade och skattade pengar, dina potentiella kunder.

Glöm fakta, fördelar och kundnytta

Krister Maxe
Krister Maxe

I början ska du därför glömma all fakta, alla egenskaper och alla fördelar som dina produkter har. Visst är dessa viktiga, men bara när du förstår, bara när du vet vad din marknad känner och vad de verkligen vill ha.
    
Då kan du slå på tutan om dina fördelar. Då kan höja rösten och berätta hur unika dina produkter är. Därför att då vet du exakt vilka fördelar och vilka egenskaper och vilka fakta du ska prata om för att få det att vattnas i munnen på dina kunder.
    
Så istället för att fokusera på vad du har att sälja ska du fokusera på vad som driver din marknad och psykologin som får kunderna att säga ja istället för nej. Fokusera på deras känslor, hur de känner för det du säljer, fokusera på deras behov och deras begär. Kliv in i deras tankar, försök att förstå vad som frustrerar dem och vad de har på hjärtat.
    
Sedan är det bara att koppla ihop dessa känslor, frustrationer och begär med det du säljer. Fokusera på att ge kunderna vad de vill ha istället för att säga det du vill säga.
    
Lyssna på dem. Det är det jag menar med att du ska skriva med dina öron för att sälja mer. Låter det konstigt eller svårt? Det är det inte om du verkligen sätter dig in i dina kunders situation.

Så får du folk att läsa dina säljtexter

Ett snabbt exempel: låt oss säga att du säljer en säkerhetsprodukt som ska hålla lömska virus borta från datorn och att du ska sätta in en annons i en datortidning. Vad skulle du då "säga" i rubriken?
    
Om produkten är känd så ska produktnamnet plus en fördel för läsaren vara med, om man vill följa vad alla säger om att skriva annonser.
    
Nu är det så att din produkt inte är känd, vilket betyder att ingen bryr sig om vad den heter. Om vi ska följa det jag just skrivit om att börja med kunden, hur ska du skriva rubriken då?
    
Du skulle kunna skriva: ”Klarar din dator nästa virusattack?” eller ”Vem är inne och snokar i din dator just nu?”. Båda alternativen är okej. Båda ger en liten försmak på att något hemskt kan hända om vi inte håller koll på datorn.

Närmare kärnan, närmare kunden

Men jag vill komma närmare kärnan. Varför vill jag inte att ett virus ska smyga sig in i min dator? Dels ställer det till problem som kommer att ta tid att fixa till, dels riskerar minnen, semesterbilder, bankinfo, roliga filmer, mejl och annat viktigt att försvinna. Det är kärnan, eller hur?
    
Låt oss prova en ny rubrik: ”På 7 sekunder kan allt du har på din dator vara borta för alltid”. Helt okej, men inte perfekt. Nu pratar vi i alla fall om de som berörs och om vad som kan bli deras problem.
    
För att få den bättre, och den behöver förbättras, måste vi försöka få de potentiella kunder att verkligen se det här som ett problem. Nu har du i fått en liten inblick i hur du ska fokusera när du skriver.
    
Om du fokuserar på din marknad istället för på din produkt, om du fokuserar på kundernas känslor, frustrationer och begär – kommer du att tjäna mycket pengar.
    
Anledningen är att du kommer att ge kunderna vad de vill ha och de kommer att tacka dig genom att öppna plånboken.
    

Om Krister Maxe

Krister Maxe är marknadsföringskonsult och copywriter, specialiserad inom direktmarknadsföring, som delar med sig av sina kunskaper på Sälj & Ledarskap.

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Läs skönlitteratur och bli bättre på ditt jobb. 
Kanske är det dags att lägga undan fackboken om management och läsa en påhittad berättelse istället? Många framgångsrika människor är storkonsumenter av skönlitteratur....

Läs skönlitteratur - bli bättre på ditt jobb

Smart semesterarbete. 
Om du verkligen måste jobba på semestern kan du se till att göra det rätt. Här är experternas tips till semesterjobbande svenskar..

Jobba smart på semestern

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

Vi avlivar fem myter om el. 
Många upplever elmarknaden som svår att förstå - och väljer därför att inte sätta sig in i den. Tyvärr finns det därför en del myter som cirkulerar. Här försöker vi på ett enkelt sätt slå hål på några av de vanligaste..

Vi avlivar fem myter om el

SPONSRAD ARTIKEL
Det ”analoga” mötet är fortfarande värdefullt. 
Många har trott och hoppats att fysiska möten skulle bli överflödiga. Och visst finns det poänger - man kan spara både tid, pengar och miljö genom modern teknik. Men undersökningar visar att människor föredrar att ses på riktigt..

Det ”analoga” mötet är värdefullt

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.