Svårt att skriva rubriker? Stjäl dem!

Publicerad 2015-06-10

Har du svårt att hitta rätt i din marknadsföring? Stjäl andras idéer. Det tycker marknadsföringsexperten Krister Maxe.

Tänk dig följande: Du står på en scen i Globen med 50 av dina värsta konkurrenter på båda sidor om dig. Framför dig ser du 13 000 potentiella kunder som nyfiket väntar på vad just du ska säga.
    
Hur ska du fånga deras uppmärksamhet? Vad ska du säga för att de ska bli intresserade av vad du har att erbjuda och strunta i konkurrenterna?
    
Det är inte så enkelt, eller hur?
    
Som tur är behöver du inte stå på Globenscenen och göra det här varje dag. Dina konkurrenter står antagligen inte bredvid dig och pockar på dina potentiella kunders uppmärksamhet.
    
Men det finns en viss produkt som kämpar med det här varje dag. En produkt som du säkert använder i din vardag eller som du i alla fall ser när du är och handlar mat. Ska vi ta en titt på vilken produkt det här är och vad vi kan lära oss om konsten att skriva texter som fångar våra kunders uppmärksamhet?

Hur du får din marknadsföring att funka

Tidningar och magasin slåss hela tiden sida vid sida om läsarnas uppmärksamhet. Titta nästa gång du går och handlar mat så får du se. Alla tidningar står sida vid sida.
    
Vad gör tidningarna för att stå ut? Hur tänker de för att vinna sina kunders hjärtan (vilket öppnar deras plånböcker)?
    
Självklart har bilderna en viss inverkan, men vi köper inte tidningar tack vare bilder. Vi köper dem för att vi vill läsa om något som intresserar oss. Därför är det rubrikerna som gör det stora jobbet. Och när det gäller ditt företags marknadsföring så är det till stor del rubrikerna som får allt att funka – eller inte.

En skrivlektion på Kinakrogen

Krister Maxe.
Krister Maxe.

För några dagar sedan var jag och hämtade mat på den lokala Kinakrogen. Då roade jag mig med att kika på framsidan av Cosmopolitan där jag hittade en hel del intressanta rubriker.
    
Och nej, jag brukar inte läsa "Cosmo". Men eftersom den tidningen i princip lever på vad de säger på framsidan så var det ett ypperligt tillfälle att lära sig något, vilket jag för övrigt försöker göra varje dag. Mitt råd till dig är att du också försöker lära dig något varje dag när det gäller att skriva. Det räcker med 15-30 minuter om dagen. Gör du det så kan jag nästan garantera dig att du snart skriver som ett proffs.
    
Tillbaka till Cosmopolitan.
    
Vad kan vi lära oss av deras rubriker? Målgruppen i det här sammanhanget är unga kvinnor, men det spelar inte så stor roll. Vad vi är ute efter här är struktur. Vad sägs om att stjäla strukturen på Cosmopolitans rubriker och använda dem som du vill?
    
Nej, det är inget olagligt, oetiskt eller något fuffens jag pratar om, så länge du inte stjäl exakt samma rubrik ordagrant och använder den i din marknadsföring.
    
Men det är inte det vi ska göra. Vi ska enbart titta på strukturen i rubrikerna för att få inspiration till våra egna rubriker. I exemplen nedan använder jag min e-bok "Säljbrevsbibeln" som produkt för rubrikerna. Nu kör vi!
    
Exempel 1:

Rubrik Cosmopolitan:

Vild, varm, romantisk …?

Rubrik Säljbrevsbibeln:

Säljande, hypnotisk, förförisk …?
    
Exempel 2:

Rubrik Cosmopolitan:

Stjärnornas mirakelpass

Rubrik Säljbrevsbibeln:

Marknadsföringsrebell avslöjar sin mirakelmetod
    
Exempel 3:

Rubrik Cosmopolitan:

Boosta din it-faktor

Rubrik Säljbrevsbibeln:

Boosta din sälj-faktor
    
Exempel 4:

Rubrik Cosmopolitan:

Ligg steget före

Rubrik Säljbrevsbibeln:

Ligg steget före konkurrenterna
    

Vad kan vi lära oss?

Vi kan lära oss tre saker. För det första kan du stjäla strukturen från andras rubriker och skapa dina egna utan att hamna i trubbel. För det andra kan du med förde börja samla på dig bra rubriker och bygga ditt eget "knyckarkiv" eftersom det går mycket snabbare att skriva rubriker då. Och för det tredje kan vi lära oss att vi kan hitta inspiration till vår marknadsföring var som helst, i matbutiken, på Kinakrogen, på väg till jobbet, när vi tittar på tv och så vidare.
    
En sista sak: De rubrikerna vi skrev ovan är självklart inte användbara i alla sammanhang. Till exempel är jag tveksam om jag överhuvudtaget skulle använda någon av dem till Säljbrevsbibeln, men de kan vara en bra början och de får huvudet att börja snurra med idéer. Och det är precis det du är ute efter.
    

Om Krister Maxe

Krister Maxe är marknadsföringskonsult och copywriter, specialiserad inom direktmarknadsföring, som delar med sig av sina kunskaper på Sälj & Ledarskap.

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.