Här är stjärnsäljarnas hemligheter

Publicerad 2016-03-03

Vilka egenskaper skiljer riktiga stjärnsäljare från duktiga kollegor? Säljexperten Philip Gozzi har svaren.


Jag har länge haft tankar på hur jag ska definiera en stjärnsäljare, en sådan säljare som alltid ligger i topp i säljtabellen. Då menar jag inte den som ligger i topp en månad utan den som konstant levererar. Dag efter dag, månad efter månad och år efter år.
    
Många säljare kan vara bra någon månad eller ha ett bra år, men ytterst få levererar riktigt bra resultat konstant. Och de där som alltid lyckas leverera är de verkliga stjärnsäljarna.
    
När jag tidigare fått frågan vad som definierar en stjärnsäljare har jag inte haft ett tydligt svar, någon bokstavskombination eller modell. Men nu är jag något på spåren.
    
Jag åt lunch med säljgurun Ken Skoog på Wise Group för den tid sedan och pratade försäljning när han berättade om vad han tyckte kännetecknade en stjärna. Efter en del debatt och diskussioner kom vi fram till följande: Man måste ha KAP, (Kreativitet, Aktivitet och Passion) för att vara en stjärna.
    

Kreativitet

En stjärnsäljare är kreativ i sina dialoger, utmanar sina kunder, kommer med insikter och får kunderna att våga tänka i nya banor. En kreativ säljare hittar rätt målgrupp och fångar den med rätt budskap. Han eller hon jobbar ständigt med prospektering på nya och befintliga kunder. En stjärnsäljare måste kunna lyssna, förstå kundens verkliga behov för att sedan återkomma med en lösning som passar den specifika kunden.
    

Aktivitet

En stjärnsäljare har mer aktivitet än andra. Då menar jag inte aktivitet som i den som lyfter luren mest utan aktiv i alla möjliga kanaler med så många personer i den organisation personen ska sälja mot som möjligt. Han eller hon måste vara väldigt duktig i alla kanaler som finns att tillgå såsom telefon, Linkedin, mail, sms, nätverk, events och så vidare. Säljaren måste även vara duktig på att kombinera kanaler och hela tiden söka nya vägar.
En stjärna kan också prioritera sina dialoger och kunder på ett smart sätt och känner när en dialog är värd att lägga energi på och inte.
    

Passion

En stjärnsäljare är en passionerad säljare som brinner för sin tjänst, produkt eller lösning och kan med sin personlighet, charm och framtoning skapa ett tydligt värde för kunden. Alla vill göra affärer med den som själv är övertygad om att tjänsten, produkten eller lösningen gör skillnad.
    
Självklart är detta ett förenklat sätt att se på en stjärnsäljare, men jag vågar påstå att en stjärna åtminstone en riktigt KAP!
    

Om Philip Gozzi är före detta säljare och säljchef som sadlat om till entreprenör och nu driver Multipipe där han tillsammans med Tomas Andersson jobbar med att hjälpa säljteam att öka sin försäljning.

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Så drar de anställda nytta av företagets elavtal. 
Förmånsbil, städhjälp, företagsmobil - det finns många sätt att ge sina medarbetare något extra. Men har du hört talas om jobbel? Den kan både sänka den anställdes energikostnader och bidra till företagets CSR-arbete..

Så drar de anställda nytta av företagets elavtal

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

SPONSRAD ARTIKEL
Så här gör du både kunder, medarbetare och miljön en tjänst. 
Allt fler företag vill spara pengar genom att byta alla tjänstebilar till elbilar. En förutsättning är förstås att bilarna går att ladda på ett smidigt sätt. Därför investerar fler och fler också i egna laddstolpar..

Så gör du kunder, medarbetare och miljön en tjänst

SPONSRAD ARTIKEL
Laddbara fordon - mer än bara miljövänliga. 
När man pratar om laddbara fordon associerar många till miljövänlighet, vilket förstås stämmer. Men det finns fler fördelar än låga utsläpp - sådana som märks i bilägarens vardag. Inte minst i plånboken..

Laddbara fordon - mer än bara miljövänliga

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.