Här är stjärnsäljarnas hemligheter

Publicerad 2016-03-03

Vilka egenskaper skiljer riktiga stjärnsäljare från duktiga kollegor? Säljexperten Philip Gozzi har svaren.


Jag har länge haft tankar på hur jag ska definiera en stjärnsäljare, en sådan säljare som alltid ligger i topp i säljtabellen. Då menar jag inte den som ligger i topp en månad utan den som konstant levererar. Dag efter dag, månad efter månad och år efter år.
    
Många säljare kan vara bra någon månad eller ha ett bra år, men ytterst få levererar riktigt bra resultat konstant. Och de där som alltid lyckas leverera är de verkliga stjärnsäljarna.
    
När jag tidigare fått frågan vad som definierar en stjärnsäljare har jag inte haft ett tydligt svar, någon bokstavskombination eller modell. Men nu är jag något på spåren.
    
Jag åt lunch med säljgurun Ken Skoog på Wise Group för den tid sedan och pratade försäljning när han berättade om vad han tyckte kännetecknade en stjärna. Efter en del debatt och diskussioner kom vi fram till följande: Man måste ha KAP, (Kreativitet, Aktivitet och Passion) för att vara en stjärna.
    

Kreativitet

En stjärnsäljare är kreativ i sina dialoger, utmanar sina kunder, kommer med insikter och får kunderna att våga tänka i nya banor. En kreativ säljare hittar rätt målgrupp och fångar den med rätt budskap. Han eller hon jobbar ständigt med prospektering på nya och befintliga kunder. En stjärnsäljare måste kunna lyssna, förstå kundens verkliga behov för att sedan återkomma med en lösning som passar den specifika kunden.
    

Aktivitet

En stjärnsäljare har mer aktivitet än andra. Då menar jag inte aktivitet som i den som lyfter luren mest utan aktiv i alla möjliga kanaler med så många personer i den organisation personen ska sälja mot som möjligt. Han eller hon måste vara väldigt duktig i alla kanaler som finns att tillgå såsom telefon, Linkedin, mail, sms, nätverk, events och så vidare. Säljaren måste även vara duktig på att kombinera kanaler och hela tiden söka nya vägar.
En stjärna kan också prioritera sina dialoger och kunder på ett smart sätt och känner när en dialog är värd att lägga energi på och inte.
    

Passion

En stjärnsäljare är en passionerad säljare som brinner för sin tjänst, produkt eller lösning och kan med sin personlighet, charm och framtoning skapa ett tydligt värde för kunden. Alla vill göra affärer med den som själv är övertygad om att tjänsten, produkten eller lösningen gör skillnad.
    
Självklart är detta ett förenklat sätt att se på en stjärnsäljare, men jag vågar påstå att en stjärna åtminstone en riktigt KAP!
    

Om Philip Gozzi är före detta säljare och säljchef som sadlat om till entreprenör och nu driver Multipipe där han tillsammans med Tomas Andersson jobbar med att hjälpa säljteam att öka sin försäljning.

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Allt du behöver veta om GDPR. 
Den 25 maj trädde den nya dataskyddsförordningen, GDPR, i kraft. Vi hjälper dig att leva upp till de nya EU-reglerna..

Allt du behöver veta om GDPR

Så följer du GDPR. 
Den 25 maj trädde den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Här är tre bra tips för att klara av de nya reglerna..

Så följer du GDPR

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Det ”analoga” mötet är fortfarande värdefullt. 
Många har trott och hoppats att fysiska möten skulle bli överflödiga. Och visst finns det poänger - man kan spara både tid, pengar och miljö genom modern teknik. Men undersökningar visar att människor föredrar att ses på riktigt..

Det ”analoga” mötet är värdefullt

SPONSRAD ARTIKEL
Här gör man den stora elbesparingen. 
Om man känner att det är dags att se över företagets elkostnader är det lätt att tänka ”nytt avtal”. Men det är inte där de stora pengarna finns att spara - snarare ska man ta ett helhetsgrepp..

Här gör man den stora elbesparingen

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

SPONSRAD ARTIKEL
Så kan alla få samma elpris som storföretagen. 
Fast eller rörligt elavtal? Det finns faktiskt ett tredje alternativ - som länge var förbehållet storföretagen. Det handlar om förvaltad el, där elbolagen aktivt följer marknaden för att minimera kundens risk. Numera finns produkten tillgänglig för alla..

Så kan alla få samma elpris som storföretagen

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.