Checklista för att slippa irritera kunder i onödan

Publicerad 2017-06-12

Även om du på det stora hela levererar det du ska så kan dina kunder ändå störa sig på dig. Det kan handla om små saker, som är enkla att åtgärda. Problemet är att dina affärskontakter inte kommer att berätta om dem för dig. Därför ska du läsa det här!


    
Det intryck vi gör spelar stor roll för affärerna. Det menar i alla fall Annmarie Palm, kommunikationsstrateg på Relantionista och författare till boken "Business behavior – uppför dig eller tappa affären". I grund och botten handlar det om sunt förnuft.
    
– Din kund kommer inte att ta upp saker som hon eller han retar sig på. Det ställer en själv i dålig dager. Men man kommer fortsätta att reta sig på det, säger hon.
    
Annmarie Palm har gjort en lång rad intervjuer och vaskat fram de saker som retar människor extra mycket i affärssituationer. Men också tvärtom: vad som gör att man faktiskt vill göra affärer. Inte sällan handlar det om små vänliga gester, som att lämna sin gästande kund företräde i kön till kaffemaskinen.
    

Nej, bara nej!

  1. Ingen återkoppling. Att plötsligt göra sig oanträffbar eller bara ta emot mejl (inte samtal) visar att man bara tänker på sig själv. Men affärer handlar om trygghet och tillit.
  2. Sena ankomster. Att inte respektera tider är att som att säga att man inte respekterar den andres tid heller.
  3. Dålig mötesdisciplin. Att pyssla med annat under möten, komma oförberedd eller kalla till ostrukturerade möten.
  4. Skvaller. Att prata bredvid mun om affärsbekanta, uppgörelser, priser, löner och liknande går bort – det är grundläggande affärsetik. Kanske finns också ett sekretessavtal? Hur som helst vet du aldrig vem som hör.
  5. Feghet. Att inte stå för något som går fel.


    

Ja, bara ja!

  1. Rätt felhantering. Det blir alltid fel ibland. Det är lugnt, så länge man hanterar det på ett bra sätt. Det bidrar till en känsla av tillit.
  2. Integritet. Man ska inte komma med mössan i hand till sina (potentiella) kunder. Att visa att man tror på det man säger skapar trygghet.
  3. Ett förlåt. Är du sen? Säg bara förlåt – utan dåliga ursäkter.
  4. Kunnighet. Att vara påläst och att hålla sig uppdaterad om vad marknaden erbjuder är egentligen en självklarhet.
  5. Tydlighet runt kommunikationen. Att inte svara direkt kan vara helt ok, förutsatt att man är tydlig med att svar kan dröja. Allt handlar om kommunikation.


    


    

Källa: driva-eget.se

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

SPONSRAD ARTIKEL
Här gör man den stora elbesparingen. 
Om man känner att det är dags att se över företagets elkostnader är det lätt att tänka ”nytt avtal”. Men det är inte där de stora pengarna finns att spara - snarare ska man ta ett helhetsgrepp..

Här gör man den stora elbesparingen

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Därför bryter företagen mot lagen. 
Många företag bryter mot lagen när de rekryterar - utan att veta om det. Här är reglerna du måste ha koll på..

Därför bryter företagen mot lagen

Bättre content marketing med rätt fokus. 
Många pratar om content marketing, men få känner till den kraft som redaktionell marknadsföring faktiskt har - och hur den kan användas för att ge maximal effekt..

Är det för stor fokus på content i content marketing?

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Ännu fler skäl för företag att välja laddhybrid. 
Supermiljöbilar blir alltmer intressanta för företag - både för det egna miljöarbetet och som fin personalförmån. Det mest konkurrenskraftiga alternativet brukar vara laddhybrider. Där höjs ribban nu av den uppdaterade Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid..

Ännu fler skäl för företag att välja laddhybrid

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.