Checklista för att slippa irritera kunder i onödan

Publicerad 2017-06-12

Även om du på det stora hela levererar det du ska så kan dina kunder ändå störa sig på dig. Det kan handla om små saker, som är enkla att åtgärda. Problemet är att dina affärskontakter inte kommer att berätta om dem för dig. Därför ska du läsa det här!


    
Det intryck vi gör spelar stor roll för affärerna. Det menar i alla fall Annmarie Palm, kommunikationsstrateg på Relantionista och författare till boken "Business behavior – uppför dig eller tappa affären". I grund och botten handlar det om sunt förnuft.
    
– Din kund kommer inte att ta upp saker som hon eller han retar sig på. Det ställer en själv i dålig dager. Men man kommer fortsätta att reta sig på det, säger hon.
    
Annmarie Palm har gjort en lång rad intervjuer och vaskat fram de saker som retar människor extra mycket i affärssituationer. Men också tvärtom: vad som gör att man faktiskt vill göra affärer. Inte sällan handlar det om små vänliga gester, som att lämna sin gästande kund företräde i kön till kaffemaskinen.
    

Nej, bara nej!

  1. Ingen återkoppling. Att plötsligt göra sig oanträffbar eller bara ta emot mejl (inte samtal) visar att man bara tänker på sig själv. Men affärer handlar om trygghet och tillit.
  2. Sena ankomster. Att inte respektera tider är att som att säga att man inte respekterar den andres tid heller.
  3. Dålig mötesdisciplin. Att pyssla med annat under möten, komma oförberedd eller kalla till ostrukturerade möten.
  4. Skvaller. Att prata bredvid mun om affärsbekanta, uppgörelser, priser, löner och liknande går bort – det är grundläggande affärsetik. Kanske finns också ett sekretessavtal? Hur som helst vet du aldrig vem som hör.
  5. Feghet. Att inte stå för något som går fel.


    

Ja, bara ja!

  1. Rätt felhantering. Det blir alltid fel ibland. Det är lugnt, så länge man hanterar det på ett bra sätt. Det bidrar till en känsla av tillit.
  2. Integritet. Man ska inte komma med mössan i hand till sina (potentiella) kunder. Att visa att man tror på det man säger skapar trygghet.
  3. Ett förlåt. Är du sen? Säg bara förlåt – utan dåliga ursäkter.
  4. Kunnighet. Att vara påläst och att hålla sig uppdaterad om vad marknaden erbjuder är egentligen en självklarhet.
  5. Tydlighet runt kommunikationen. Att inte svara direkt kan vara helt ok, förutsatt att man är tydlig med att svar kan dröja. Allt handlar om kommunikation.


    


    

Källa: driva-eget.se

Dela med dina vänner!