Är ditt företag tillräckligt modigt?

Publicerad 2017-11-13

Forskning visar att mod är viktigt för en organisations utveckling. Samtidigt visar en ny undersökning att svenska företagsledare inte är helt nöjda med den egna djärvheten. Resultatet visar att var femte beslutsfattare saknar mod hos det egna företaget – och att kvinnor anser sig modigare än män.


    
I Modighetsrapporten från digitalbyrån Daresay undersökte man, med hjälp av Novus, attityden till mod hos svenska företag – genom att prata med beslutsfattare på företag med fler än 500 anställda.
    

Vart femte företag är inte modigt

Nästan alla tillfrågade (97 procent) tycker att mod är viktigt för att utveckla ett företag i rätt riktning – varav nästan hälften tycker att mod är mycket viktigt. Trots det svarar var femte beslutsfattare att företaget de arbetar på inte är modigt. Och nästan sju av tio respondenter anser att de själva endast är ganska modiga. På frågan om hur modiga de själva är svarar nästan dubbelt så många kvinnor (27 procent) som män (17 procent) att de är mycket modiga.
    

Vi måste våga leva med oförutsägbarhet

Pernilla Dahlman, vd på Daresay, säger att vi måste bli modigare för att Sverige ska kunna behålla positionen som ett ledande land inom innovation:
– Att vara ganska modig räcker inte i det långa loppet. Innovationsarbete medför oförutsägbarhet och komplexitet. Därför måste man som ledare våga vara nyfiken, lita på sina medarbetare och inte vara rädd för att misslyckas även om det kan upplevas som farligt.
    
Läs gärna mer »mod-forskningen« här.
    

Dela med dina vänner!