Så får du andra att lyssna

Publicerad 2015-05-08

Vår hjärna är fantastisk. Bäst av allt är att den går att träna. Nina Hjort förklarar hur du kan få andra att lyssna på dig med enkla knep.

Vår hjärna är en makalös manick. Det bästa är att den fungerar på exakt samma sätt oavsett kön, ålder eller nationalitet. Oavsett förutsättningar och yrkesroll så arbetar hjärnan på exakt samma sätt då vi alla har samma biologiska förutsättningar.
    
Hur kan vi använda det här för att få andra att VILJA lyssna till det vi har att säga?
    
Att beskriva varje del av hjärnan och hur de fungerar skulle bli en lång artikel där de flesta skulle klicka vidare innan beskrivningen var klar, så jag kommer att fokusera på det viktigaste.
    

Varför är viktigast

De allra flesta böjar med ett ”VAD”, vad ska vi berätta om. De kan även komma in på saker som ”NÄR, VAR och HUR” gör vi det här, till exempel:
”Vi ska implementera ett nytt system26 juli och vi börjar i Malmö för att sedan ta det över hela landet. Vi kommer att göra det här i tre steg för att underlätta processen och kommer finnas till hands under hela processen för att underlätta er omställning”.
    
Den här typen av information studsar mot vår logiska del av hjärnan, vår Neo Cortex, som både saknar funktioner för minnen och beslutsprocess.
Det innebär att de som hör den här typen av information kommer att minnas den i max 30 sekunder. Ni vet, information som går in i ena örat och ut genom det andra.
    
Om du vill att människor ska minnas vad du pratar om och om du vill att de ska kunna ta ett beslut så behöver presentationen riktas åt ett annat håll. Du behöver ett ”VARFÖR”.
    
Om du lyckas kommunicera ett ”VARFÖR” så kopplas det Limbiska systemet i hjärnan in, där känslor och beslut ligger. Det Limbiska systemet styr över den logiska delen av hjärnan och lyckas du plantera en känsla där så påverkar den mottagarens logiska tänkande. Vi tar alla våra beslut baserade på känsla och sedan rättfärdigar vi dem i Neo Cortex.
    

Lura logiken

Eftersom jag är kvinna så tar jag ett kvinnligt exempel: Jag kan se en snygg klänning. Jag har 25 klänningar i garderoben sedan tidigare. Jag vill dock ha den här klänningen också! Min logiska del av hjärnan (Neo Cortex) kommer då att säga att jag inte behöver den. Min känsla (Limbiska systemet) kommer dock att försöka hitta logiska argument för att jag ska köpa den.
    
Jag tänker att jag har ju ett par skor som jag sällan använder som skulle passa perfekt till känningen, jag har även en väska som skulle vara snygg till – så jag tar beslutet att köpa klänningen.
    
Beslutet är taget med känsla, men jag rättfärdiggör det med min logik.
Samma teknik gäller för alla typer av beslut. Om du inte får människor att KÄNNA det du pratar om, om du inte har ett tydligt VARFÖR, så kommer ditt budskap att hamna i sopkorgen tillsammans med 99 procent av allt övrigt som hänt din motpart samma dag.
    
Om du däremot har ett tydligt VARFÖR så kommer du att riva alla hinder och komma in på det ställe där du vill vara, där minnen och beslut ligget.
    
Lycka till!

Kontakta Nina Hjorth, redaktör retorik & presentationsteknik

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Läs skönlitteratur och bli bättre på ditt jobb. 
Kanske är det dags att lägga undan fackboken om management och läsa en påhittad berättelse istället? Många framgångsrika människor är storkonsumenter av skönlitteratur....

Läs skönlitteratur - bli bättre på ditt jobb

Smart semesterarbete. 
Om du verkligen måste jobba på semestern kan du se till att göra det rätt. Här är experternas tips till semesterjobbande svenskar..

Jobba smart på semestern

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

Vi avlivar fem myter om el. 
Många upplever elmarknaden som svår att förstå - och väljer därför att inte sätta sig in i den. Tyvärr finns det därför en del myter som cirkulerar. Här försöker vi på ett enkelt sätt slå hål på några av de vanligaste..

Vi avlivar fem myter om el

SPONSRAD ARTIKEL
Det ”analoga” mötet är fortfarande värdefullt. 
Många har trott och hoppats att fysiska möten skulle bli överflödiga. Och visst finns det poänger - man kan spara både tid, pengar och miljö genom modern teknik. Men undersökningar visar att människor föredrar att ses på riktigt..

Det ”analoga” mötet är värdefullt

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.