Så får du andra att lyssna

Publicerad 2015-05-08

Vår hjärna är fantastisk. Bäst av allt är att den går att träna. Nina Hjort förklarar hur du kan få andra att lyssna på dig med enkla knep.

Vår hjärna är en makalös manick. Det bästa är att den fungerar på exakt samma sätt oavsett kön, ålder eller nationalitet. Oavsett förutsättningar och yrkesroll så arbetar hjärnan på exakt samma sätt då vi alla har samma biologiska förutsättningar.
    
Hur kan vi använda det här för att få andra att VILJA lyssna till det vi har att säga?
    
Att beskriva varje del av hjärnan och hur de fungerar skulle bli en lång artikel där de flesta skulle klicka vidare innan beskrivningen var klar, så jag kommer att fokusera på det viktigaste.
    

Varför är viktigast

De allra flesta böjar med ett ”VAD”, vad ska vi berätta om. De kan även komma in på saker som ”NÄR, VAR och HUR” gör vi det här, till exempel:
”Vi ska implementera ett nytt system26 juli och vi börjar i Malmö för att sedan ta det över hela landet. Vi kommer att göra det här i tre steg för att underlätta processen och kommer finnas till hands under hela processen för att underlätta er omställning”.
    
Den här typen av information studsar mot vår logiska del av hjärnan, vår Neo Cortex, som både saknar funktioner för minnen och beslutsprocess.
Det innebär att de som hör den här typen av information kommer att minnas den i max 30 sekunder. Ni vet, information som går in i ena örat och ut genom det andra.
    
Om du vill att människor ska minnas vad du pratar om och om du vill att de ska kunna ta ett beslut så behöver presentationen riktas åt ett annat håll. Du behöver ett ”VARFÖR”.
    
Om du lyckas kommunicera ett ”VARFÖR” så kopplas det Limbiska systemet i hjärnan in, där känslor och beslut ligger. Det Limbiska systemet styr över den logiska delen av hjärnan och lyckas du plantera en känsla där så påverkar den mottagarens logiska tänkande. Vi tar alla våra beslut baserade på känsla och sedan rättfärdigar vi dem i Neo Cortex.
    

Lura logiken

Eftersom jag är kvinna så tar jag ett kvinnligt exempel: Jag kan se en snygg klänning. Jag har 25 klänningar i garderoben sedan tidigare. Jag vill dock ha den här klänningen också! Min logiska del av hjärnan (Neo Cortex) kommer då att säga att jag inte behöver den. Min känsla (Limbiska systemet) kommer dock att försöka hitta logiska argument för att jag ska köpa den.
    
Jag tänker att jag har ju ett par skor som jag sällan använder som skulle passa perfekt till känningen, jag har även en väska som skulle vara snygg till – så jag tar beslutet att köpa klänningen.
    
Beslutet är taget med känsla, men jag rättfärdiggör det med min logik.
Samma teknik gäller för alla typer av beslut. Om du inte får människor att KÄNNA det du pratar om, om du inte har ett tydligt VARFÖR, så kommer ditt budskap att hamna i sopkorgen tillsammans med 99 procent av allt övrigt som hänt din motpart samma dag.
    
Om du däremot har ett tydligt VARFÖR så kommer du att riva alla hinder och komma in på det ställe där du vill vara, där minnen och beslut ligget.
    
Lycka till!

Kontakta Nina Hjorth, redaktör retorik & presentationsteknik

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.